Marklyft, ben eller rygg?

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft, ben eller rygg?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

jag tränar den på rygg dagen eftersom den är skönare enligt mitt tycke och att det är ju en ryggövning så på ryggdagen tycker jag är bäst .

Jag kör marklyft på dagen då jag tränar både ben och rygg. Tycker de fungerar bra.:up:

Jocke89 wrote:
    Jag kör marklyft på dagen då jag tränar både ben och rygg. Tycker de fungerar bra.:up:

Varför inte på kvällen?:p

Melin wrote:
    Varför inte på kvällen?:p

HAHAHA, ett gott skratt förlänger livet:up:. Kan tillägga att jag nästan aldrig tränar på kvällen.:p

Det blir lite annorlunda när man ser de tre stora övningarna som grenar och inte muskelgrupper.

Jag kör den som första övning i de ryggpass jag har den med. Och jag kör den varannat ryggpass. Visst används benen lite i övningen, men jag tycker inte det är på ett sätt som kan räknas till muskelbygge. Närmast ligger ju stela marklyft, men vid vanliga marklyft tycker i alla fall inte jag att ben kopplas in på ett lika koncentrerat sätt som vid stela marklyft eller exempelvis halvtaskiga benböj. När jag kör marklyft så känns det i ryggen och inte i benen i alla fall.

Beror nog väldigt mycket hur man utför övningen. Jag lyfter själv mest med rygg, röv och baksida ben skulle jag tro.

Kör den när jag kör rygg, tar la lite på benen med

Jag ser det mer som än rygg övning om jag skulle vara tvungen att välja.. Men jag kör den faktiskt på min ben dag, blir så sliten i knän och korsrygg av böj och mark.. så gör detta för att kunna köra övningarna oftare, utan så långa upphåll!

Marklyft är till för korsryggen och den kör man i så fall på ryggdagen

”Stela marklyft” är till för lårets baksida och den kör man i så fall på bendagen

Sen att vanliga marklyft tränar hamstring lite grann och vice versa är ju skitsamma, i så fall skulle man ju vara tvungen att köra bänkpress på bröstdagen, axeldagen, tricepsdagen och ryggdagen

Det är ju just det som är hela grejen med basövningar, att man tränar mer än en muskel vilket gör att man kan lyfta mer vikt

Fint att jag är ensam på topp. Hade för ben och för rygg. Har inte indelningen ben/ryggdagar, böjer alla dagar om jag bara tränar tre ggr/vecka. Böj är också för ben och för rygg.

Har man gott om tid så tycker jag om att börja benpasset med mark o sen fortsätta med frontböj…
    Är ju två tunga övningar som brukar ta gott om tid att köra….:up:

Kör endast lätta knäböj pga löpträning (max 80kg)
    Annars har jag en 3-split med en dag: Marklyft, axlar, ben å mage
    eftersom jag tycker marklyft tar mest på korsrygg och övre trapz.

Ryggdagen. Aktiverar ju ryggen i större utsträckning än benen, får ju inte jätte bra rörelselängd i aktiveringen av benen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.