Home › Forums › Allmänt om gymträning › Marklyft och knäböj på samma pass?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 maj, 2011 at 16:10 #52919Anonym anvandareMember5 maj, 2011 at 16:10 #130780Anonym anvandareMember
Ni som kör dessa övningar, kör ni de på samma pass eller på olika?
Det är ju de två tyngsta övningarna för rygg och ben. Anledningen att jag frågar är att jag själv delar upp dem. I ett 2-splitprogram kör jag knäböj ena passet och marklyft andra passet. Har börjat fundera på om jag kanske skulle köra båda på samma pass istället, eftersom de delvis överlappar. Knäböj först och marklyft sen i så fall. Men det kanske blir för tungt. Hur gör ni?
5 maj, 2011 at 17:14 #130781Anonym anvandareMemberJag splittar dem, men kör båda samtidigt ibland. Det är tungt.
8 maj, 2011 at 18:00 #130782Anonym anvandareMemberCarrera65 wrote:Ni som kör dessa övningar, kör ni de på samma pass eller på olika?Det är ju de två tyngsta övningarna för rygg och ben. Anledningen att jag frågar är att jag själv delar upp dem. I ett 2-splitprogram kör jag knäböj ena passet och marklyft andra passet. Har börjat fundera på om jag kanske skulle köra båda på samma pass istället, eftersom de delvis överlappar. Knäböj först och marklyft sen i så fall. Men det kanske blir för tungt. Hur gör ni?
Jag kör båda i samma pass. Helkropp med knäböj som första övning, sen kommer överkroppen, sist i passet kör jag mark. Det funkar bra, har provat tvärtom med men för mig blir knäböjen mer lidande om jag kör den sist i passet. Kanske för att marklyft känns så naturlig, man reser sig ju bara. Att köra knäböj när jag redan är trött känns jobbigare, psykologiskt mer jobbig övning enligt mig. Vem vill lassa på en massa vikt på ryggen för att sätta sig på huk och sen pressa upp det igen när man är trött?
8 maj, 2011 at 18:15 #130783Anonym anvandareMemberDet är ju en fråga om vilka vikter du förväntar dig kunna hantera. Går du in med förväntningen att man i knäböj kan prestera på topp efter ett antal set tunga marklyft så bör du tänka om.
Men givetvis kan de ingå i samma pass. Beror ju på dina mål. Många som tränar SL kör det ju på samma pass.
8 maj, 2011 at 18:52 #130784Anonym anvandareMemberJag kör dem på samma pass. Det känns bäst att köra knäböj före marklyft. Men jag tycker det går bra att köra tungt på marklyftet ändå.
8 maj, 2011 at 19:24 #130785Anonym anvandareMemberJag kör inte knäböj och marklyft samma vecka. Kör jag marklyft på ryggpasset en vecka så kör jag aldrig knäböj samma vecka utan skiftar helt enkelt till nästa vecka bara.
Jag får inte ut max ifrån någon av övningarna om jag kör båda under samma vecka.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.