Marklyft, Vikt för att ni ska ha bälte?

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft, Vikt för att ni ska ha bälte?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #679720

    Brukar langa på bältet efter 100 kg i knäböj och typ 120-140 i mark.

    #679721

    Jag förstår inte att så många använder bälte när man kör marklyft. Varför gör man det? Dragremmar använder jag själv och har full förståelse för, då det inte finns en chans i världen att till exempel jag skulle kunna hålla i stången annars. Jag började min marklyftskarriär med remmar då jag var ganska svag i marklyft men även på grund av att jag inte gillar att hålla ett klassiskt ”marklyftsgrepp”. Gillar inte att känna mig sned i en övning vilket känns galet för mig personligen.

    Men bälte har jag aldrig använt mig av varken i knäböj, marklyft eller någon annan övning. Går heller aldrig för tungt i marklyft utan mitt max är en 5:a på 230kg.
    Min personliga åsikt är att du inte ska använda bälte över huvud taget så länge som du bara kan. Jag önskar att jag aldrig hade börjat med dragremmar…men utan dem skulle jag få sänka vikten och vara tvungen att hålla det för mig icke önskvärda greppet. Det skulle kännas som att börja om från noll igen.

    #679722

    sj har jag alltid kört med bälte i mark, knäböj (alla set) Mmm… jag får fett ont i ryggen annars. det gäller i stor sätt alla stående övningar!

    #679723

    Det finns väldigt stora skillnader i bälten.

    #679724

    Jag använder bara bälte för att hålla mina byxor uppe!

    Skämt åsido – jag vill inte bli oproportionerligt tränad. Inga dragremmar (kör omväxlat grepp) eller bälte. Vill alltså inte bli för klen i händer och rygg.

    #679725

    Jag läste en rekommendation att ha bälte när man kör 1-3 reps. Vad tror ni om det?

    #679726

    Jag undvek länge bälte då jag inte kände att jag hade behov av det. Nu har jag dock börjat ha det när jag lyfter nära maxvikter, mest för att lära mig få ut så mycket som möjligt av det. Till en början tyckte jag mest att det kändes konstigt och var mer till besvär än nytta, men nu börar jag bli vanare. Jag tycker att jag kan hålla ett bättre buktryck med hjälp av bältet.

    #679727

    Kör alltid med bälte vare sig det är bara stången eller 100kg på den. En ryggskada är det sista man vill ha. Jag har dock bara tränat seriöst i 6 månader men jag och alla andra här som tränar vet att en ryggskada vill man bara inte få, så kör precis som du känner att din kropp klarar och försök inte jämföra med andra eftersom alla kroppar är olika, samt att alla tränat olika länge m.m.

    #679728
    Numeros wrote:
    Kör alltid med bälte vare sig det är bara stången eller 100kg på den. En ryggskada är det sista man vill ha. Jag har dock bara tränat seriöst i 6 månader men jag och alla andra här som tränar vet att en ryggskada vill man bara inte få, så kör precis som du känner att din kropp klarar och försök inte jämföra med andra eftersom alla kroppar är olika, samt att alla tränat olika länge m.m.

    Det är snarare större risk att du skadar dig om du alltid kör med bälte nu och sen får för dig att börja köra utan, kör du utan nu är det lättare för dig att köra utan på högre vikter när du behärskar de du tar nu. Då har du iaf en starkare bål för framtida tyngre lyft.

    #679729

    Det sant, men jag anser mig fortfarande vara en nybörjare och det lär dröjja ett bra tag innan jag kör marklyft utan bälte, självklart så anpassar man vikterna beroende på om man har bälte eller inte. Bältet ger som du säger inte lika mycket som utan.

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.