Home › Forums › Allmänt om gymträning › Maxa
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 november, 2010 at 19:18 #54788Anonym anvandareMember19 november, 2010 at 19:18 #138883Anonym anvandareMember
Har en fråga som jag har tänkt på ett tag. När man maxar med tex skivstångscurl,hantelcurl, är det inte smartare att låta armarna vila på en helt uprätt bänk?. Då borde man slippa att stå som en flagstång i storm. Kommer detta hjälpa eller förstöra?
Tacksam för svar!.
19 november, 2010 at 19:27 #138884Anonym anvandareMemberStår du som flaggstång i storm kör du alldeles för tungt och kommer förr eller senare att skada dig. Rätt teknik är A och O.
Skivstångscurl och hantelcurl är flerledsövningar där fler än en muskel får jobba. Flerledsövningar eller sk. basövningar ger en bättre samverkande rekrytering av muskelfibrer och gör att din funktionella styrka förbättras.Traditionellt så rekommenderar man isolationsrörelser för att förebygga eller rehabilitera skadade muskler. Är du ingen avancerad ”lyftare” bör du skippa dem helt.
19 november, 2010 at 19:33 #138885Anonym anvandareMemberok, men jag kör INTEsom en flaggstång i storm. Men är det bra att köra med bänk under armarna eller inte när man maxar?
19 november, 2010 at 19:58 #138886Anonym anvandareMemberkyokushin wrote:ok, men jag kör INTEsom en flaggstång i storm. Men är det bra att köra med bänk under armarna eller inte när man maxar?Nej, ingen bänk! Kör basövningar. Isolationsövningar är som jag nämnde mest för rehabilitering och kanske ett extra inslag i slutet på ett pass för att köra slut på muskeln.
19 november, 2010 at 20:28 #138887Anonym anvandareMemberOk, men fick tidigare ett tips på att stå mot en vägg för att oxå slippa vaja när man tränar är detta oxå rehab?
19 november, 2010 at 20:35 #138888Anonym anvandareMemberDet hela beror på syftet med maxningen. Om syftet är att mäta styrkan finns det 2 övningar att välja mellan; scottcurl (armrna över bänk) och incline dumbellculr. Dessa övningar är svårare att fuska i och helt klart bättre som mätinstrument.
Om syftet är att träna upp styrkan med låga reps är det bättre med vanliga hantelcurls och skivstångscurls.
Att komplementera med sottcurls och incline dumbell curls är helt ok.19 november, 2010 at 21:18 #138889Anonym anvandareMemberkyokushin wrote:Ok, men fick tidigare ett tips på att stå mot en vägg för att oxå slippa vaja när man tränar är detta oxå rehab?Det kan ju absolut vara en god ide om man inte klarar av att inte ”fuska” genom att böja ryggen bakåt som nån annan akrobat.
Personligen har jag inga problem på den punkten, kan man inte stå rakt bör man kanske reglera vikten till nåt som passar bättre.19 november, 2010 at 21:47 #138890Anonym anvandareMemberPatrik Sundvall wrote:Det hela beror på syftet med maxningen. Om syftet är att mäta styrkan finns det 2 övningar att välja mellan; scottcurl (armrna över bänk) och incline dumbellculr. Dessa övningar är svårare att fuska i och helt klart bättre som mätinstrument.Om syftet är att träna upp styrkan med låga reps är det bättre med vanliga hantelcurls och skivstångscurls.
Att komplementera med sottcurls och incline dumbell curls är helt ok.Nja inte att mäta styrka mer att bara bli så stark som de går
ok får testa om det är bra teknik eller går åt helvete
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.