Home › Forums › Allmänt om gymträning › Maximal explosivitet!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 juni, 2012 at 16:28 #97445Anonym anvandareMember30 juni, 2012 at 16:28 #1063884Anonym anvandareMember
Hej, jag har tränat på bra rätt länge nu och tycker jag har grunden för att träna så explosivt som möjligt!
Jag tränar allting mot handbollen!Jag vill inte bli större, alltså inte bygga någon volym det har jag ingen användning för. Utan vill bara bli så explosiv och stark som möjligt.
Har tidigare fokuserat på styrkan och explosiviteten med få rep och hög vikt. Jag har alltid kört explosiva basövningar som frivändningar,ryck,stöt och benböj som minst ett pass i veckan. Men vill nu köra alla övningar explosivt!
Jag försöker att bara köra basövningar,alltså inga maskiner osv och har så bra koll att jag kan köra 4-reps på alla!Jag kommer att Gymma 4 gånger i veckan och det ser just nu ut såhär:
Pass1: Benböj med hopp, frivändningar,ryck,stöt.
Pass2:Bröst,bål
Pass3Frivändningar på ett ben, ryck på ett ben, benböj på ett ben, vader.
Pass4:Rygg,axlar
Sen fyller jag ut med löpning,spänst och annan fys.Jag vet att jag ska köra få rep, lång vila, inte ta ut mig fullt och såklart snabb hastighet för maximal explosivitet. Är det något mer jag ska tänka på? Ska jag köra mina vanliga övningar fast mer explosivt bara? På vilken % av 1RM ska jag köra?
Hur ser passen ut annars?Ursäktar för lång och säkerligen rörig text, skriver på telefonen. Men hoppas på vettiga svar ändå!
/Sam30 juni, 2012 at 17:25 #1063886Anonym anvandareMemberja,du kan ju tänka på de olika faserna i lyftet då.
den negativa fasen,och sen den explosiva fasen.
alltså ner/in långsammare,sen upp/ut max explosivt!!
kanske ligga på @6-7…….max.om du gör dessa som ,speed bench! dvs,kör 3-5reps,så snabbt som möjligt.
men om du kör typ,långsamma ner och explosiva upp,kan du nog gå lite högre på 1RM,typ @8.kan jag tänka mig.kan tänka mig bröst är bra,samt rodd också då.bröst för maximalt tryck utåt,samt rodden för max tryck bakåt,dvs snabbt tillbaka dragande av arm/axel inför skott.även baksida axel.bara jag som tror lite,dock välmenat.
mvh bighulken……… -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.