Maxning 1RM, och utförande

Home Forums Allmänt om gymträning Maxning 1RM, och utförande

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Körde lite maxningar förra veckan, efter det kom lite funderingar.
    Hur ofta ska/kan man köra detta i då tex i marklyft, bänkpress o knäböj för att underlätta för ökad prestation, samt hålla koll på om man ökar. Kör nu 4-split med en lätt, en mellan o en tung vecka, så tänkte om man kan köra de varje ”tung” vecka eller varannan ”tung” vecka, var tredje el var sjätte vecka blir de då?

Sen en fråga angående utförande vid maxning.
    Efter några års träning känner jag att jag har bra utförande av övningar. Men när du kommer till att ta ditt Max tror jag de flesta fuskar till de lite.
    Tex som när jag körde marklyft, Känner att jag har full kontroll upp till ca 180. Körde sen med bälte o sluta på 205kg. Men då blir de ju inget korrekt utförande, men börjar ju släppa svanken osv. Utförandet är ju inte helt åt helvete men ändån. Är detta farligt är min fråga?
    Tacksam för svar för att breda ut min kunskap. Vill helst att folk som vet svarar, inte de som tror.

Jag vet att utan strikt och BRA utförande kan man skada sig ja. Och så klart att ju högre belastning du har desto mer ökar risken för att skada sig.

Dock är det svårt att säga att du absolut säkert kommer skada dig med fel utförande och för höga vikter.

Jo det har du ju rätt i att risken ökar. Själv kändes ju lyftet bra men jävligt tungt. Men jag fråga min tränigspolare o han sa ju att jag inte var lika strikt som vanligt i vissa delar av lyftet. Men själva fråga jag mena var egentligen om e detta den risken man tar när man maxar eller ska man köra på lättare med ett perfekt utförande istället för ett bara ”bra” utförande. Känns ju lite tråkigt o maxa då om du förstår. För vilken övning du än kör om du kör tex till failut så blir de ju att man kör till att utförandet inte blir korrekt, då skulle de vara lika farligt.
    Hoppas jag inte blir jobbig, men de känns svårt att beskriva.

Aha ja jag förstår. Då jag själv maxar använder jag en vikt som är tyngsta möjliga fast med ett korrekt utförande. Jag vill inte riskera skador mer än jag redan gör. Det skulle vara helt värdelöst att ”nu jävlar ska jag maxa marklyft” för att 3 sekunder senare aldrig mer kunna träna på ett bra sätt, om ens på något sätt alls, om du förstår vad jag menar.

Men det får man ställa sig till själv. Jag ser inte riktigt varför det skulle vara bättre att maxa en högre vikt med kasst utförande jämfört med en lite lägre vikt med korekt utförande. Möjligen den att man då kan skryta lite extra i omklädningsrummet efteråt med det första alternativet.

Haha, jo de sista har du ju rätt i. Speciellt om man är två o ingen vill komma sist. Har kört mycke på om de känns obehagligt så ger man fan i de. Har nog faktiskt tänk om lite ändån att de där med perfekt utförande än bara bra utförande är värt mer än att komma först. Tack för svaren iaf o lycka till

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.