Medel-Tungt-Lätt i samma övning, samma pass

Home Forums Allmänt om gymträning Medel-Tungt-Lätt i samma övning, samma pass

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag läste en artikel i B&K för många år sedan om en svensk byggartjej som körde första setet i repsintervallet 8-12, andra 4-6 och sista uppåt 20 reps. Jag minns inte vem det var, Marika Johansson kanske… Är det någon som läst artikeln? Anledningen till upplägget skulle vara att få med alla typer av muskelfibrer i varje pass, istället för att periodisera.

Ex Bänkpress 1×8-12, 1×4-6, 1×15-20

Någon som provat? Jag hade tänkt prova i nästa pass, kör helkropp med en övning för varje muskel typ så problemet som uppstår när man byter från tex bänk(efter att ha kört 20 reps) till hantelpress finns inte. Men tjejen i artikeln körde flera övningar för samma muskelgrupp i klassisk split.

Jag tror det är skönt, att ha pump i muskeln innan man kör tungt för att sen pumpa in mycket blod i muskeln med ett högrepsset. Vad tror ni?

Fabrice wrote:
    Läste om en duktig tjej som körde både högrep och lågrep på samma pass. För ett bröst-pass körde hon då(övningarna stämmer inte, men det är principen som är viktig);

Bänkpress 3 set(1×10, 1×5, 1×20)
    Snebänk 3 set(1×10, 1×5, 1×20)
    osv…

Principen med detta skulle vara att få med alla typer av musklefibrer i samma pass. Har inte provat att köra så någon gång däremot.

Såg att jag skrev detta redan 2009, men har inte provat det än. Det blev inget svar på det inlägget visserligen. Måste leta upp mina gamla tidningar och se vad tjejen hette!

Det var riktigt skönt, på de första övningarna… Är helt slut nu efter passet, kan ju vara skönt nån gång kanske men alltid. Nä det klarar jag inte.

Jag förstår att det kan vara tröttsamt. Hade dock varit kul att få veta om det är något som fungerar.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.