Home › Forums › Allmänt om gymträning › Militärpress armbågar
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 juni, 2011 at 09:05 #52604Anonym anvandareMember14 juni, 2011 at 09:05 #129441Anonym anvandareMember
Hur håller ni armbågarna när ni kör militärpress/overhead press (stående med skivstång)?
Har ni armbågarna ut mot sidorna eller pekar de mer framåt?
Själv håller jag armbågarna utåt mot sidorna (känns naturligare) men jag har sett många bilder/clip där några har armbågarna mer eller mindre rakt fram.
14 juni, 2011 at 09:29 #129442Anonym anvandareMemberCarrera65 wrote:Hur håller ni armbågarna när ni kör militärpress/overhead press (stående med skivstång)?Har ni armbågarna ut mot sidorna eller pekar de mer framåt?
Själv håller jag armbågarna utåt mot sidorna (känns naturligare) men jag har sett många bilder/clip där några har armbågarna mer eller mindre rakt fram.
Jag har använt mig av båda varianterna. Jag upplever att man helt klart är starkare i varianten med armbågarna framåt, gissningsvis för att triceps hjälper till mer.
Armbågarna utåt klipper till hårdare på själva deltoideus, enligt min uppfattning.
14 juni, 2011 at 09:38 #129443Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Jag har använt mig av båda varianterna. Jag upplever att man helt klart är starkare i varianten med armbågarna framåt, gissningsvis för att triceps hjälper till mer.Armbågarna utåt klipper till hårdare på själva deltoideus, enligt min uppfattning.
Tack, Jon. Du har, som vanligt, bra synpunkter. Upplever samma sak, att det tar hårdare på axlarna med armbågarna utåt, och det är så jag kör. Sen såg jag om gamla Pumping Iron och där är en scen där Big Lou kör pressar och grymtar ”Arnold-Arnold” etc och då har han armbågarna nästan helt rakt fram. Hittade fler bilder och clips med samma utförande.
Försökte köra så och tyckte det var något lättare, men samtidigt lite svårare att hålla koll på stången (stummare handleder kanske).
14 juni, 2011 at 09:51 #129444Anonym anvandareMemberBredare grepp med armbågarna mer utåtpekade = mer mitten delts.
Smalare grepp med armbågarna mer framåt = mer front delts.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.