Min artikel om styrketräning

Home Forums Allmänt om gymträning Min artikel om styrketräning

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hej, jag gick med i skoltidningen nu för ett tag sedan och har skrivigt en artikel ang. styrketräning. Det jag vill nu är att ni som är erfarna nog kan ge mig några råd eller tips till denna artikel. Om det är något som inte stämmer enligt er så får ni säga till. Den är till 14-16 åringar och det kan finnas stavfel och gramatiska fel i texten, men detta är ju som sagt just för att ni ska säga om detta som står här stämmer eller ej.

Styrketräning för ungdomar: Det råder delade meningar om detta att man kan stanna i växten av styrketräning med vikter och liknande. Enligt det vi lär oss här i skolan så ska ”ostrikt” och tung träning med vikter skada tillväxtzonerna och därför få dej att sluta växa. Men så tror inte alla. Om du besöker något av de stora sidorna inom detta så kan ni få svar som ”det är en seglivad myt” eller ett citat ur en engelsk artikel ’’Don’t believe any tales about resistance training making you shorter or prematurely closing the growth centres of the bones. There are even some Russian studies, which suggests that resistance training from youth, may stimulate increase in height’’.
    Jag själv tror att detta är en myt med att stoppa i växten och tror att myten kommer ifrån anabola andeogena steroider. Man stannar nämligen ganska direkt i växten av aas på grund av att kroppen får en så hög testosteron nivå i blodet. Då stängs tillväxtzonerna. Om man nu skulle stanna i växten av styrketräning tror jag att risken är minst lika stor i sporter som fotboll och simning.

Kosten: Kosten vet nog alla att är viktig för att nå resultat. Och då menar jag inte att du bara får äta godis på helgen. Utan att innan och efter ett tränings pass så bör du alltid få i dig en viss mängd kolhydrater. Det är viktigt för att inte bryta ner de musklerna du redan har. För att bygga nya bör du alltid försöka få i dig en viss mängd protein (Beror på hur mycket muskler du redan har). Kolhydraterna är det som ger dig energi att träna och om du inte får i dig det efter träningen så bryter kroppen ner din musklar istället för fettet från kolhydraterna. Protein är det som gör att kroppen kan bygga ny massa, du kan hitta det i saker som t.ex. ägg, kött och mjölk. Du bör få i dig mat senast 1 timme innan träning och senast 1 timme efter för att få några resultat av din träning.

Allmänt: Det finns mycket att tänka på när man ska börja träna. Det viktigaste är att inte vara för ivrig i början med att man ska få resultat så snabbt så möjligt. Det tar ett bra tag innan musklerna och lederna vänjer sig vid det nya tränings sättet specielt om man inte har varit så aktiv i någon annan sport tidigare.
    Om du är helt ny inom området så skulle 1-2 pass i veckan vara lämpligt och då med ett högt antal reps (repetition) ca. 10-15 för att inte skada dig i onödan. Så bör du träna åtminstone de första två månaderna för att vänja musklerna och lederna. Du bör helst inte prioritera några speciella muskelgrupper i början heller, för att få upp en bra grund styrka i varje muskel.
    Tränings program finns det många av inne på internet men kan rekommendera nybörjarprogrammet på [www.***.com/forum].

Övrigt: Översättning på vissa uttryck.
    Reps= Antal gånger du lyfter och sänker t.ex en vikt.
    Set= Antal gånger du gör en övning (10 reps * 3 set).
    Discobyggare= Folk som bara tränar de mest synliga muskelgrupperna och därför får en konstig kropps form.

Gym i Helsingborg:

Källor:
    1. [www.***.com/forum]
    2. forum.body.se
    3. [www.***.se/html/page.asp?id=28]

Var gärna inte för hårda då jag inte har skrivit många artiklar för och håll er gärna till frågan.

MVH // Caretaker.

Tack för den konstruktiva kritiken. Ska försöka omformulera den meningen. :nod

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.