Home › Forums › Allmänt om gymträning › Mina träningspass blir ibland lite långa…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 januari, 2006 at 00:57 #95412Anonym anvandareMember17 januari, 2006 at 00:57 #1047228Anonym anvandareMember
Mitt träningsupplägg ser ut så här!
Måndag – Ben (inte vader) & underarmar
Tisdag – Bröst, triceps & mage
Ons – Vila
Tors – Rygg, vader & mage
Fre – Axlar & biceps
Lör – Vila
Sön – Mage
jag behöver nu lite tips på hur man kan lägga upp det för att vissa träningspass inte ska bli så långa. T.ex. axlar och biceps eller bröst triceps mage. Mina pass ligger på närmare 2 timmar och då har jag försökt skynda mig, vilket inte heller är bra.
om jag delar upp det i fler grupper så känns det som om ja kommer få träna varje dag, är inte risken för överträning ganska stor då?
17 januari, 2006 at 08:41 #1047229Anonym anvandareMemberdu skall ligga runt 12 reps per muskel.. k
17 januari, 2006 at 09:27 #1047230Anonym anvandareMemberJag försöker hålla tidsschema enl nedan (tränar oftast på arbetslunchen så det får inte ta för lång tid):
Vila mellan repsen i en muskelgrupp = 1 minut
Vila vid byte till annan muskelgrupp = 2 minuterLåter kanske väl styrt. Men det hjälper mig att hålla ett bra tempo utan att stressa.
Dessutom väljer jag i första hand hantelövningar för att minimera tiden för viktplattebyten. Rygg- o benävningar gör jag i maskiner.
17 januari, 2006 at 09:30 #1047231Anonym anvandareMemberJag k
17 januari, 2006 at 16:36 #1047232Anonym anvandareMemberthisell wrote:du skall ligga runt 12 reps per muskel.. kör då två muskler per dag..
tränar själv alltid under 1/h.. oftast runt 45 min.
kör hårtreps = set? muskel = muskelgrupp? Eller hur tänker du? :what:
17 januari, 2006 at 16:50 #1047233Anonym anvandareMemberMilton: Det framg
17 januari, 2006 at 18:27 #1047234Anonym anvandareMemberolle wrote:Milton: Det framgår inte hur många set du kör per muskel och hur länge du vilar mellan seten. Det är lite svårt att ge råd innan du angett det. Fast det verkar ju onekligen som att du tränar ganska många set…jag kör 3 set + 2 uppvärmningsset då det behövs, t.ex. i början av träningspass eller när jag aktiverar en muskel som inte varit aktiverad förut. men bortsett från uppvärmning så kör jag 3 set med 8-10 reps
vilan mellan seten borde enligt mig ligga 1-1,5 minuter. försöker vila tills pulsen går tillbaka till nästan normalt men ibland blir de inte ens så för jag är så rastlös att ja inte orkar vänta, vill bara köra på igen så enligt mig väntar jag ibland för kort tid mellan seten.
men som ett exempel tar jag passet med axlar och biceps.
axlar består av ”ovansida av axlar” eller va man kan kalla de, baksida axlar & framsida axlar. det blir en hel del olika övningar sen efter det ska man få in biceps övningar också.Jag förstår inte dom som får ner sina träningspass till 1 timme, jag är inte ens i närheten av den tiden. Jag får väl öka tempot lite men vet inte riktigt vad ja kan skära ner på, vilan mellan seten känns viktig eftersom annars kan ja inte prestera lika bra följande set.
17 januari, 2006 at 21:04 #1047235Anonym anvandareMemberMilton wrote:jag kör 3 set + 2 uppvärmningsset då det behövs, t.ex. i början av träningspass eller när jag aktiverar en muskel som inte varit aktiverad förut. men bortsett från uppvärmning så kör jag 3 set med 8-10 repsvilan mellan seten borde enligt mig ligga 1-1,5 minuter. försöker vila tills pulsen går tillbaka till nästan normalt men ibland blir de inte ens så för jag är så rastlös att ja inte orkar vänta, vill bara köra på igen så enligt mig väntar jag ibland för kort tid mellan seten.
axlar består av ”ovansida av axlar” eller va man kan kalla de, baksida axlar & framsida axlar. det blir en hel del olika övningar sen efter det ska man få in biceps övningar också.Jag förstår inte dom som får ner sina träningspass till 1 timme, jag är inte ens i närheten av den tiden. Jag får väl öka tempot lite men vet inte riktigt vad ja kan skära ner på, vilan mellan seten känns viktig eftersom annars kan ja inte prestera lika bra följande set.
Hur många övningar kör du / muskel?
Låter som du kör 3-4 övningar för varje del av axeln?
Jag kör själv för det mesta 1 övning för varje. Lyckas jag inte bli trött i en speciell del av axeln efter 1 övning på varje kör jag en extra efteråt där jag tycker att de behövs.45-60 min tar mina gympass
17 januari, 2006 at 21:07 #1047236Anonym anvandareMemberMilton wrote:jag kör 3 set + 2 uppvärmningsset då det behövs, t.ex. i början av träningspass eller när jag aktiverar en muskel som inte varit aktiverad förut. men bortsett från uppvärmning så kör jag 3 set med 8-10 repsvilan mellan seten borde enligt mig ligga 1-1,5 minuter. försöker vila tills pulsen går tillbaka till nästan normalt men ibland blir de inte ens så för jag är så rastlös att ja inte orkar vänta, vill bara köra på igen så enligt mig väntar jag ibland för kort tid mellan seten.
Börja träna med klocka. För mig är det i alla fall omöjligt att ha koll på tiden utan den.
Det framgår inte hur många övningar du kör, men kör du sammanlagt 20 set/ pass med 60 sek vila mellan seten skall du kunna hinna på en timme.
Med undantag av rygg ser jag ingen anlednining att träna mer än 10 set/muskel.
Framsida axlar får mycket stryk av bröstövningar. Har du inte väldigt underutvecklad framsida tycker jag du ska stryka den.Annars skulle jag rekommendera Bartolls träningsmetoder. Jag börjar inse att jag lagt mycket tid och ansträngning i onödan…
[http://forum.body.se/showthread.php?t=83]
17 januari, 2006 at 21:24 #1047237Anonym anvandareMemberJulian wrote:Hur många övningar kör du / muskel?
Låter som du kör 3-4 övningar för varje del av axeln?
Jag kör själv för det mesta 1 övning för varje. Lyckas jag inte bli trött i en speciell del av axeln efter 1 övning på varje kör jag en extra efteråt där jag tycker att de behövs.45-60 min tar mina gympass
jag brukar köra 2 övningar för varje del ungefär.
I vissa andra muskelgrupper kör jag 3 övningar
18 januari, 2006 at 17:30 #1047238Anonym anvandareMemberMina pass liger jämt på 2 tilmmar lr mer men jag tränar ju visseligen bara 4 dagar i veckan
18 januari, 2006 at 21:39 #1047239Anonym anvandareMemberMilton wrote:jag brukar köra 2 övningar för varje del ungefär.I vissa andra muskelgrupper kör jag 3 övningar
Okej, det förklarar ju just axlar, sen om dom andra passen tar lika lång tid vet ja inte vad du gör
LartiC wrote:Mina pass liger jämt på 2 tilmmar lr mer men jag tränar ju visseligen bara 4 dagar i veckanTestat att höja vikterna och minska övningarna/set?
Jag kör också 4 pass i veckan och förstår verkligen inte hur man kan gymma intensivt i 2 timmar, då kolapsar man ju?
Sen om man räknar me Cardio och dushen o klä på sig så kan man nog komma upp i 2 timmar20 januari, 2006 at 20:49 #1047240Anonym anvandareMemberTesta att justera antal sett. Ibland lite mer, ibland lite mindre. D
21 januari, 2006 at 10:34 #1047241Anonym anvandareMemberk
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.