Home › Forums › Allmänt om gymträning › Mitt 3 splitade program ”Heavy Duty”
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 februari, 2006 at 13:16 #1040922Anonym anvandareMemberClyde wrote:Håller man volymen nere lite, undviker fail, varierar övningarna och vikterna, sover på natten, har god kondition och sköter kosten så hinner man i 9 av 10 fall återhämta sig.
Agreed! :up:
Exemplet i denna tråd innehåller dock på tok för många övningar. 5-6 övningar per pass är lagom och dessa bör roteras under veckans 3-4 pass.
9 februari, 2006 at 14:19 #1040923Anonym anvandareMemberför vissa funkar helkroppsprogram, och för vissa gör det inte.
själv så föredrar jag att inte köra helkroppsprogram, det funkar inte för mig känner jag, men det är värt att ta till sig av alla åsikter, ingen har ju rätt eller fel utan det är upp till varje person att bilda sig en uppfattning om vad som fungerar för var och en.håller med dig där pälle att det inte kan bestämmas om en träningsvecka är 7, 10 eller 14 dagar eller vad man nu tycker!!
9 februari, 2006 at 15:07 #1040924Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Varför man kör lätt är ju för att få aktiv vila. Musklerna får bäst återhämtning genom att köra nåra lätta pass istället för att ligga hemma på sofflocket. Proteinsyntesen i muskeln är noll förhöjd 48timmar efter ett pass, så vilar du 8-9dagar efter ett rejält pass så har du alltså en ej förhöjd proteinsyntes i 6-7dagar. Det är då bättre att köra ett lättare pass med 10or och inte till failiure däremellan för att återigen förhöja proteinsyntesen i muskeln och förbättra blodgenomströmningen och återhämtningen av muskeln.Ok, jag tänker inte argumentera emot dig där, MEN aktiv vila behöver inte vara styrketräning.
Personligen så ligger jag inte på soffan i 10 dagar och inte lyfter ett finger.
Jag rörlighetstränar regelbundet och håller även på med andra idrotter,
Vilket brukar var ett stort NO NO i vissa träningskretsar.
Jag har provat nästan alla sorters styrketräning men det är bara med tunga vikter och att köra till fail och längre vila som har gett något i muskelmassa och styrka.
Men att styrketräna en muskel som inte återhämtat sig är direkt dumt och det ger ju ingenting heller. (TYCKER JAG)
Men jag tänker inte predika om det här, alla får göra som de vill.
Ska kanske tillägga att till dem som jag rekomenderat det till har ökat mer och mer i muskler än innan.9 februari, 2006 at 15:13 #1040925Anonym anvandareMemberPälle wrote:Ok, jag tänker inte argumentera emot dig där, MEN aktiv vila behöver inte vara styrketräning.
Personligen så ligger jag inte på soffan i 10 dagar och inte lyfter ett finger.
Jag rörlighetstränar regelbundet och håller även på med andra idrotter,
Vilket brukar var ett stort NO NO i vissa träningskretsar.
Jag har provat nästan alla sorters styrketräning men det är bara med tunga vikter och att köra till fail och längre vila som har gett något i muskelmassa och styrka.
Men att styrketräna en muskel som inte återhämtat sig är direkt dumt och det ger ju ingenting heller. (TYCKER JAG)
Men jag tänker inte predika om det här, alla får göra som de vill.
Ska kanske tillägga att till dem som jag rekomenderat det till har ökat mer och mer i muskler än innan.Jag tänker inte säga till dig att hur du kör är åt skogen, eftersom det verkar fungera för dig.
Min erfarenhet av att köra tung träning till failiure är att det ofta går bra 3- max 4 veckor innan det tar tvärnit och jag känner mig utbränd, trycket är så att säga borta. Samtidigt handlar det ju om att köra så pass hårt att musklerna växer också, det är en tunn linje det där som jag dessvärre ofta faller på fel sida om. Jag har därför varit tvungen att revidera mitt synsätt och träna mindre till failiure. Numera kör jag till failiure rätt ofta i bänken men det är isåfall bara i ett set(det sista). Jag ser ingen anledning att fortsätta träningspasset när jag kommit till failiure.
Det är faktiskt ingen fara att styrketräna en muskel som ej återhämtat sig. Förstärkningen i muskeln varar ju bara ungefär ett dygn efter att man tränat den så även om man har träningsvärk 3dar efter så kan man köra ett lite lugnare pass med vikter och oftast är då träningsvärken borta nästa dag.9 februari, 2006 at 15:32 #1040926Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Jag tänker inte säga till dig att hur du kör är åt skogen, eftersom det verkar fungera för dig.
Min erfarenhet av att köra tung träning till failiure är att det ofta går bra 3- max 4 veckor innan det tar tvärnit och jag känner mig utbränd, trycket är så att säga borta. Samtidigt handlar det ju om att köra så pass hårt att musklerna växer också, det är en tunn linje det där som jag dessvärre ofta faller på fel sida om. Jag har därför varit tvungen att revidera mitt synsätt och träna mindre till failiure. Numera kör jag till failiure rätt ofta i bänken men det är isåfall bara i ett set(det sista). Jag ser ingen anledning att fortsätta träningspasset när jag kommit till failiure.
Det är faktiskt ingen fara att styrketräna en muskel som ej återhämtat sig. Förstärkningen i muskeln varar ju bara ungefär ett dygn efter att man tränat den så även om man har träningsvärk 3dar efter så kan man köra ett lite lugnare pass med vikter och oftast är då träningsvärken borta nästa dag.Du säger att du blir utbränd vid runt 4 veckor om du kör till fail och det förstår jag verkligen.
Det är därför man ska vila längre mellan varje pass.
Säg att du delat kroppen på 3 dagar,
så vilar du 5 dagar mellan passen då blir det 15 dagars vila mellan gångerna du kör samma övninngar, då hinner du garanterat återhämta dig och fylla upp alla glykogen depåer som behövs för att lyfta tyngre vikter.
Själv har jag vilat upp till 18 dagar innan jag körde t e x marklyft igen och då ökade jag vikterna med 10 kg samma reps.
Kan ju inte påstå att det är en dålig ökning, eller?
:whistle:9 februari, 2006 at 21:31 #1040927Anonym anvandareMembermacahan wrote:Flera tester har visat att proteinsyntesen kan upp och ner i 4-5 dagar beroende på hur intensivt man tränat. Kör man då en mätning när den ligger i lägre stadie så kan man få ett felaktigt resultat.Referens på dom testerna tack.
9 februari, 2006 at 21:34 #1040928Anonym anvandareMemberPälle wrote:så vilar du 5 dagar mellan passen då blir det 15 dagars vila mellan gångerna du kör samma övninngar, då hinner du garanterat återhämta dig och fylla upp alla glykogen depåer som behövs för att lyfta tyngre vikter.
Själv har jag vilat upp till 18 dagar innan jag körde t e x marklyft igen och då ökade jag vikterna med 10 kg samma reps.
Kan ju inte påstå att det är en dålig ökning, eller?
:whistle:Jag tycker att det blir för få tillväxtcykler genom att göra på det viset.
9 februari, 2006 at 21:35 #1040929Anonym anvandareMembermacahan wrote:Flera tester har visat att proteinsyntesen kan upp och ner i 4-5 dagar beroende på hur intensivt man tränat. Kör man då en mätning när den ligger i lägre stadie så kan man få ett felaktigt resultat.nu litar jag på KingGrubs referenser tills vidare så du får nog ge mig andra referenser på ”dina” undersökningar innan jag köper det du säger
11 februari, 2006 at 01:46 #1040930Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Agreed! :up:Exemplet i denna tråd innehåller dock på tok för många övningar. 5-6 övningar per pass är lagom och dessa bör roteras under veckans 3-4 pass.
Hur skall man kunna träna igenom kroppen med mindre övningar, när det redan nu bara innehåller en övning per muskelgrupp och pass,
om man vill träna hela kroppen varje pass?YNGVE
11 februari, 2006 at 10:20 #1040931Anonym anvandareMemberYTS wrote:Hur skall man kunna träna igenom kroppen med mindre övningar, när det redan nu bara innehåller en övning per muskelgrupp och pass,
Det undrar jag också.
11 februari, 2006 at 10:58 #1040932Anonym anvandareMemberYTS wrote:Hur skall man kunna träna igenom kroppen med mindre övningar, när det redan nu bara innehåller en övning per muskelgrupp och pass,
När man bygger högfrekventa träningsprogram där kroppen tränas igenom på en eller två dagar gör de flesta fel när det kommer till valet av övningar. Det mest effektiva sätt att ta fördel av denna typ av träning är genom att fokusera på flerledsövningar som t.ex. marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress, roddövningar, chins, dips och frivändningar. Glöm bort allt vad curls, triceps pushdowns, benspark, sidebends, och sidolyft heter. Kroppen och framförallt centrala nervsystemet måste hinna återhämta sig, så välj enbart övningar som ger dig maximal utdelning. Dessa övningar aktiverar dessutom flera muskelgrupper och gör isolationsövningar helt onödiga. Jag har redan tagit upp detta och mycket mer i min miniguide: [http://forum.body.se/showthread.php?t=83 http://forum.body.se/showthread.php?t=83%5D
11 februari, 2006 at 12:57 #1040933Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:När man bygger högfrekventa träningsprogram där kroppen tränas igenom på en eller två dagar gör de flesta fel när det kommer till valet av övningar. Det mest effektiva sätt att ta fördel av denna typ av träning är genom att fokusera på flerledsövningar som t.ex. marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress, roddövningar, chins, dips och frivändningar. Glöm bort allt vad curls, triceps pushdowns, benspark, sidebends, och sidolyft heter. Kroppen och framförallt centrala nervsystemet måste hinna återhämta sig, så välj enbart övningar som ger dig maximal utdelning. Dessa övningar aktiverar dessutom flera muskelgrupper och gör isolationsövningar helt onödiga. Jag har redan tagit upp detta och mycket mer i min miniguide: [http://forum.body.se/showthread.php?t=83 http://forum.body.se/showthread.php?t=83%5DDet där måste jag hålla med om.
Sen jag slutade köra en massa olika övningar så växte jag mer.
T e x så slutade jag köra curl för biceps och körde bara omvända latsdrag med en arm, då växte mina biceps mer.
Har tänkt pådet där, kolla på gymnasternas armar!
De har mycket välutvecklade armar och de kör bara dips och shins med vikt och andra övningar som i ringarna mm11 februari, 2006 at 13:35 #1040934Anonym anvandareMemberPälle wrote:Det där måste jag hålla med om.
Sen jag slutade köra en massa olika övningar så växte jag mer.
T e x så slutade jag köra curl för biceps och körde bara omvända latsdrag med en arm, då växte mina biceps mer.
Har tänkt pådet där, kolla på gymnasternas armar!
De har mycket välutvecklade armar och de kör bara dips och shins med vikt och andra övningar som i ringarna mmDu har alldeles rätt. Biceps får jobba hårt i ryggövningarna, framförallt med supinerat (omvänt) grepp. Liknande scenario är sant för triceps i alla pressövningar. Faktum är att biceps växer bäst av omvända chins eller latsdrag eftersom belastningen är mycket större än vid olika curls. I olika träningssplit (över 3-split) blir ofta armarna övertränade på grund av detta, i alla fall om man tränar ”ren”. Initialt, som nybörjare, växer man vad man än gör. Men sedan tar det stopp. Det är alltid lika komiskt när man ser nybörjare som lägger ned all sin energi på curls och givetvis cablecrossen… Skulle de köra basövningarna ovan skulle de växa som ogräs – och armarna också, för den delen!
12 februari, 2006 at 21:21 #1040935Anonym anvandareMemberJag har oxå funderat på varför de tagit det namnet.
Det har ju ingenting men Mentzers träningsmetoder att göra.
För övrigt så tycker jag att Mentzers metoder är det enda som funkar!
Läs Mike Mentzers böcker och lär er om riktig träning och hur det funkar i verkligheten. :worship:12 februari, 2006 at 23:31 #1040936Anonym anvandareMemberhulken wrote:Är det bara jag som undrar vad detta har med heavy duty att göra?Heavy Duty, betyder att något är tillverkat för att mostå hård yrkesmässig användning, t.ex. lastbilar. Jag tycker man kan träna tyngre och hårdare, när man inte kör så många set per muskelgrupp.
Yngve
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.