Mitt svett luktar ammoniak?

Home Forums Allmänt om gymträning Mitt svett luktar ammoniak?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hejsan!

Jag tänkte kolla med er om ni har någon erfarenhet av detta, jag väger 111kilo och är 187cm lång, är inte ”fet” mer åt lite mullig hållet med massa muskler haha, har tränat aktivt i 1½ år, dock på senaste tiden så har jag känt att jag ska ta tag i kosten och gå ner under 100 strecket.

07:00 – Proteindrink och banan eller keso/2 teskedar jordgubbssylt.
    09:00 – Banan på frukostrasten på jobbet
    12:00 – Sallad, med kyckling/tonfisk/kassler/lax – (gårddagens mat)
    15:00 – Banan
    18:00 – Proteindrink – Promenera i högt tempo till gymmet (15min) Gym 1timma – Proteindrink+frukt på promenaden hem från gymmet.
    19:40 – Laga sallad, alternativt kött med frysta grönsaker i ugn, med olivolja eller rapsolja.
    22:00 – Sömn

Så börjar vi om, mitt kostschema ser ut så här just nu, men jag hittar ju nya recept på den här sidan hela tiden, så det ser ju inte riktigt ut så här varje dag, va bara 1 dag jag tog.

Min fråga är nu att när jag gymmar, så kör jag 10minuter på crosstrainern, 10minuter på cykeln, och sen kör jag mitt vanliga pass på gymmet. Jag kör lite lägre vikter nu under deffen, och mer reps blandat med dropsets var eller varannan dag i minst 1 övning.

Min t-shirt är seriöst helt drypande blöt när jag e klar och jag stinker amoniak, är detta bra eller dåligt, jag vill ju självklart förbränna fett, men vill inte göra nåt dumt heller.

Jag förövrigt svettas ENORMT mycket även när jag är i form, alltid gjort, min far säger att han alltid gjort det med, så det kanske är nåt genetiskt.
    Jag dricker nästan 3-4 liter vatten om dagen, då jag är jämt törstig just nu, sen så har jag tränat 1 månad på och 1 månad av med kreatin under det här året som varit, kan det vara så att jag är väldigt vätskefylld, då kreatin binder vätska och det är därför jag svettas så mycket just nu?

Tacksam för svar! :up:

*ps*
    Jag är 25 år och lagt ner med all alkohol förtäring nu under deffen med, ville bara tillägga.

brukar bli så när man ligger lågt på kolhydrater :)

Salus wrote:
    brukar bli så när man ligger lågt på kolhydrater :)

Är det farligt då?

Känner igen symptomen, svetten luktar kattpiss…
    Är det proteiner som förbränns som energi istället för kolhydrater? Har googlat lite på detta men inte blivit så mycket klokare av det..

Oftast brukar ju svett lukta kattpiss eller amoniak när det har varit i kläderna länge tex. Men du luktar alltså direkt dåligt?

nyrreThaMan wrote:
    Oftast brukar ju svett lukta kattpiss eller amoniak när det har varit i kläderna länge tex. Men du luktar alltså direkt dåligt?

Jag har alltid rena kläder när jag tränar, men under passets gång så känner man den där lukten direkt…

Hittade detta på ett annat forum.

När det gäller ammoniaklukt så är det inte så konstigt och har egentligen inte så mycket med njurarna att göra. Ammoniak är en slaggprodukt när protein förbränns, och att protein förbränns under träning är ett tecken på att man får i sig för lite kolhydrater i förhållande till träningsmängden. Ammoniak är giftigt, och kroppen avlägsnar det på alla sätt den kan – att avlägsna den i svetten är väldigt effektivt. Dessutom kan ammoniak bidra till skador, eftersom det försurar kroppen. Kroppen kalkar då för att neutralisera (på samma sätt som vi kalkar sjöar som blivit försurade). Kalken riskerar att göra senor stelare, vilket ökar skaderisken. Mats Petersson är en grym föreläsare på det här området, och han har med framgång applicerat sina teorier på Tre Kronor.

Personligen skulle jag defintiivt se över min kost alternativt träningsmängd om jag svettades ammoniak vid varje pass.

Fann även detta.

Fråga

Ibland när jag tränar styrketräning börjar jag att lukta ammoniak. Lukten kommer oftast när jag har slarvat med kosten. Vad är det som händer i kroppen och varför luktar det ammoniak? Är det något som saknas i kroppen?

Svar:

Protein är uppbyggt av aminosyror och aminosyrorna i sin tur innehåller kväve i form av en så kallad aminogrupp som sitter bundet till aminosyran. Aminogruppen är nära besläktad med ämnet ammoniak. Om du äter för lite energi och/eller för mycket protein innan ett träningspass tvingas kroppen att förbränna stora mängder protein för att tillgodose ditt energibehov. Under nedbrytningen av protein bildas olika kväveföreningar och även små mängder ammoniak. Du kan då känna att du luktar ammoniak. De grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin är de som lättast bildar ammoniak. Eftersom att ammoniak är giftigt är tillståndet inte att rekommendera. Det påverkar också prestationerna negativt.

Fan känns som om jag måste få i mig lite mer kolhydrater…

jag har upplevt samma :(
    o jag har ju försökt hålla kolhydraterna nere :(

Upplever samma sak jag. Har legat lägre på kolhydraterna/fett än jag normalt gjort samt käkat mer rent proteintillskott typ kesella, gainer samt äta mer nyttigt kött och mindre pasta/ris/potatis till maten.

Får helt enkelt prova käka lite med kolhydrater och något mindre protein, dricka lite mer mjölk blir knappt 1l/dag nu bör iofs vara mer än tillräckligt.

Sist jag räknade på ett dagsintag så var det

225g protein
    500g kolhydrater
    50g fett
    3500kcal

Tyckte det var en rätt okej balans men tydligen inte (väger 69kg).

Flessa wrote:
    aldeless för lågt Kcalunderskott

*högt/stort

Vill inte märka ord, men betydelsen blir ju den motsatta ;)

vasslefranmjolk wrote:
    *högt/stort

Vill inte märka ord, men betydelsen blir ju den motsatta ;)

haha du kunde inte låta bli.

men om vi återgår till ämnet.. jag har samma problem. jag äter mer än tillräckligt med kollisar.

vad kan man göra åt problemet?

Enligt min flickvän som snart är klar undersköterska så kan det vara ett tecken på att man håller på att få diabetes om kisset är väldigt gult och luktar ammoniak. Men nu var det i och för sig din svett som luktade och inte kisset. Hon trodde inte det var samma sak.

Bajenfarsa wrote:
    Enligt min flickvän som snart är klar undersköterska så kan det vara ett tecken på att man håller på att få diabetes om kisset är väldigt gult och luktar ammoniak. Men nu var det i och för sig din svett som luktade och inte kisset. Hon trodde inte det var samma sak.

Det stämmer även in på urinet ibland. Jag äter Ritalin så det är extremt vätskedrivande.

Jag har gjort sockertest nyligen då jag misstänkte Diabetes men det var det inte, andra gissningen är Sköldkörteln har inte hunnit ta tag i det ännu.

Men justnu är jag säker på att det är kosten för det är sedan jag började äta mer rent protein som mitt svett luktar amoniak.
    Ska sluta äta ren protein typ kesella och ligga på mer kollisar samt dricka lite mer mjölk än vanligt (kalka kroppen) så får jag se om lukten försvinner.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.