MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

Home Forums Allmänt om gymträning MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 482 total)
  • Author

Jag började köra Gamla MM2K i böjen, men jag gick över till det nya. Det var för plågsamt att köra högreppare (5-8 reps) i böjen.

Dagens pass

2/1-09

Knäböj MM2K #7
    112.5×5
    112.5×5
    122.5×3
    122.5×3
    122.5×8 (Failuretest 3-6 reps) PB ”Högreps”

[youtube=6FYEiHMST7Q]

[http://www.youtube.com/watch?v=6FYEiHMST7Q]

Är ni sugen på att testa nåt annat, så har jag gjort ett nytt styrkelyftarprogram.

Jag ska själv sätta igång med det om 4 veckor.

[http://medlem.spray.se/damienthorne/DamienThornesStyrkelyftProgram5.xls]

Damien Thorne wrote:
    Är ni sugen på att testa nåt annat, så har jag gjort ett nytt styrkelyftarprogram.

Jag ska själv sätta igång med det om 4 veckor.

[http://medlem.spray.se/damienthorne/DamienThornesStyrkelyftProgram5.xls]

Det verkar intressant!
    Hur ska man köra de negativa när det är fler än en repetition? Ska passaren hjälpa till att lyfta upp stången då eller?

BengtBurk wrote:
    Det verkar intressant!
    Hur ska man köra de negativa när det är fler än en repetition? Ska passaren hjälpa till att lyfta upp stången då eller?

Ja.

Här är ett klipp på en klubbkamrat som kör excentrisk (negativ) knäböj

[http://www.youtube.com/watch?v=nqfZ7QvyxNk]

Damien Thorne wrote:
    Ja.

Här är ett klipp på en klubbkamrat som kör excentrisk (negativ) knäböj

[http://www.youtube.com/watch?v=nqfZ7QvyxNk]

Okej, tack! :emo-thumb

Jag funderar på att köra det här en sväng med start nästa vecka, men då med en modifierad version. Jag tänkte att man skulle kunna köra ett pass med högrep en gång i veckan och sen avslutar man med antingen de negativa eller de explosiva på det passet.
    Sen pass 2 kör man enligt schemat med undantaget att man tagit bort de negativa eller de explosiva som man då har kört på pass 1. Detta gjorde jag för jag tycker det känns mycket med upp till 9 set.

Hur tycker du att det låter? Är det någon skillnad på att flytta de explosiva eller de negativa till första passet, vad passar bäst till högrep?

Mvh BengtBurk

BengtBurk wrote:
    Jag funderar på att köra det här en sväng med start nästa vecka, men då med en modifierad version. Jag tänkte att man skulle kunna köra ett pass med högrep en gång i veckan och sen avslutar man med antingen de negativa eller de explosiva på det passet.
    Sen pass 2 kör man enligt schemat med undantaget att man tagit bort de negativa eller de explosiva som man då har kört på pass 1. Detta gjorde jag för jag tycker det känns mycket med upp till 9 set.

Hur tycker du att det låter? Är det någon skillnad på att flytta de explosiva eller de negativa till första passet, vad passar bäst till högrep?

Mvh BengtBurk

Jag tycker det låter bra.

hade du tänkt att köra böj, bänk och mark. Eller enbart bänk enligt schemat?

Till högrep passar explosiva bäst.

Till schemat passar negativa bäst eftersom man då höjer vikten succesivt hela tiden. Och det känns nog inte lätt med de negativa om man lägger dom efter man pumpat sig slut med högreppare.

Fast jag ser det inte som det är upp till 9 set.
    De två första setten är bara ”upptrappningsset”. Sen kommer 2 vanliga set, sen 2 negativa set, sen 2(-3) explosiva set.
    De explosiva kommer at kännas mycket lätta. De kan man köra i ett högt tempo.

Men din version ser ut att fungera bra den med :up:

Damien Thorne wrote:
    Jag tycker det låter bra.

hade du tänkt att köra böj, bänk och mark. Eller enbart bänk enligt schemat?

Till högrep passar explosiva bäst.

Till schemat passar negativa bäst eftersom man då höjer vikten succesivt hela tiden. Och det känns nog inte lätt med de negativa om man lägger dom efter man pumpat sig slut med högreppare.

Fast jag ser det inte som det är upp till 9 set.
    De två första setten är bara ”upptrappningsset”. Sen kommer 2 vanliga set, sen 2 negativa set, sen 2(-3) explosiva set.
    De explosiva kommer at kännas mycket lätta. De kan man köra i ett högt tempo.

Men din version ser ut att fungera bra den med :up:

Jag ska enbart köra det i bänken i och med att jag fortfarande inte får belasta knäna :(

Jag har skissat på ett schema nu som jag tror kommer funka bra (för mig iaf ;))
    Jag gjorde som du sa med de negativa och jag resonerade precis som du.

Nu är det bara upp till bevis!
    Jag ska köra igång på tisdag sen ska jag köra tis o fre i de sju veckorna.

Mvh BengtBurk

BengtBurk wrote:
    Jag ska enbart köra det i bänken i och med att jag fortfarande inte får belasta knäna :(

Jag har skissat på ett schema nu som jag tror kommer funka bra (för mig iaf ;))
    Jag gjorde som du sa med de negativa och jag resonerade precis som du.

Nu är det bara upp till bevis!
    Jag ska köra igång på tisdag sen ska jag köra tis o fre i de sju veckorna.

Mvh BengtBurk

Det blir skoj att följa,

Lycka till :up:

Hur mycket maxar du nu?

Damien Thorne wrote:
    Det blir skoj att följa,

Lycka till :up:

Hur mycket maxar du nu?

Innan jul maxade jag 122,5 vid en vikt på 70kg. Men jag har inte haft möjlighet att träna något under jul o nyår då jag varit och hälsat på släkten. Jag hoppas på att jag tar 130kg när det blir dags för maxning :)

Förresten så är mitt andra pass hämtat från mm2k men jag ändrade det lite på slutet eftersom de passen är gjorda för en ökning på 12,5kg medan det här nya är gjort för 7,5 (minst :p)

Det låter mycket bra BengtBurk :D

hej
    Jag har läst lite här och börjat träna för drygt 4månader sedan, (har haft en period innan det som varade ca 1månad, då började jag med bänken och helt utan teknik tog jag ca 70kg tränade ganska snabbt upp till 80kg sen slutade träningen tyvärr.) efter nystarten tränade jag upp till 100kg i pb och då började jag med mm2k skulle ta 112,5 på nyårsdagen men pga dålig sömn å dålig mat stannade mitt mm2k program på en ökning med 10 kg (helt ok) men gången efter det körde jag pass 14 igen å då fick jag upp 112,5 å gången efter det fick jag först upp på 115kg å sedan 117,5kg så på ett mm2k program + 1vecka ökade jag 17,5kg… mycket nöjd med det =) blir en period igen när jag tar 125kg :emo-thumb

jag har bara tid att träna 2ggr / vecka. tänkte se om det är någon som har ett bra program för 2 dagar liggande, mitt mål är att bli av med lite fett men öka mycket i vikter på stången :up: kör nu Damien thorne´s tdigare 3 dagars program men på 2 dagar…

Dag 1.
    Bänkpress MM2K Högreps (Pass 1, 3, 5, 7 …)
    Smalbänk
    Bröst i cablecross
    Biceps
    Underarmar
    (Möjligt att jag ibland byter ut smalbänk/cablecross mot lutande hantelpress/enledstricepsövning)

Dag 2.
    Knäböj
    Marklyft
    Stångrodd
    Bencurl
    Vader
    Mage

Dag 3.
    Bänkpress MM2K Lågreps (Pass 2, 4, 6, 8 …)
    Bänkpress utlåsningar
    Axlar sidolyft
    Biceps
    Underarmar

jag kör mage, stångrodd och marklyft dag 1 och vader, bencurl, och knäböj dag 2

tacksam för svar

Jeppas wrote:
    hej
    Jag har läst lite här och börjat träna för drygt 4månader sedan, (har haft en period innan det som varade ca 1månad, då började jag med bänken och helt utan teknik tog jag ca 70kg tränade ganska snabbt upp till 80kg sen slutade träningen tyvärr.) efter nystarten tränade jag upp till 100kg i pb och då började jag med mm2k skulle ta 112,5 på nyårsdagen men pga dålig sömn å dålig mat stannade mitt mm2k program på en ökning med 10 kg (helt ok) men gången efter det körde jag pass 14 igen å då fick jag upp 112,5 å gången efter det fick jag först upp på 115kg å sedan 117,5kg så på ett mm2k program + 1vecka ökade jag 17,5kg… mycket nöjd med det =) blir en period igen när jag tar 125kg :emo-thumb

Mycket imponerande ökning måste jag säga! :emo-thumb
    Vilken version körde du efter?

Min träningspartner ökade från 92,5kg till 107,5kg påen omgång nya mm2k v2. Men då kan jag tillägga att han ett halvår innan tog 100kg men efter ett lång uppehåll tappade han så det har ju en del med muskelminne osv. att göra.

BengtBurk wrote:
    Mycket imponerande ökning måste jag säga! :emo-thumb
    Vilken version körde du efter?

Min träningspartner ökade från 92,5kg till 107,5kg påen omgång nya mm2k v2. Men då kan jag tillägga att han ett halvår innan tog 100kg men efter ett lång uppehåll tappade han så det har ju en del med muskelminne osv. att göra.

jag kör också mm2k v2
    måste säga att jag blev överraskad. mitt mål var 12,5kg ökning så det blev 5 bonus kilo:D
    undrar hur man ska köra när man just har gjort färdigt en omgång, jag blev klar förra veckan och tänkte köra en tid med många tunga lyft och negativa lyft nu, men det kanske inte är optimalt? när jag körde mm2k körde jag alltid 2 negativa annars var det precis som tabellen sa. testade med 3 negativa men det är för mycket för mig iaf. bara risk för trasiga revben om inte passarna är med :D

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 482 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.