Home › Forums › Allmänt om gymträning › MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 januari, 2009 at 15:49 #235786Anonym anvandareMember
På mitt 3 dagars-program, så tog jag bort ”bröst i cablecross”. Tyckte det blev för mycket.
Tycker din split som du kör nu är bra. men biceps och underarmar kan du ta bort på dag 1, eftersom du kör stångrodd och marklyft på den dagen.
Så här skulle jag nog lagt upp splitten om jag tränat 2ggr/vecka.
Dag 1.
Bänkpress MM2K Högreps (Pass 1, 3, 5, 7 …)
Smalbänk
Marklyft
Stångrodd
Mage + Vader (superset)Dag 2.
Bänkpress MM2K Lågreps (Pass 2, 4, 6, 8 …)
Bänkpress utlåsningar
Axlar sidolyft
Biceps
(Underarmar)
Knäböj
Bencurl11 januari, 2009 at 15:57 #235787Anonym anvandareMemberJeppas wrote:jag kör också mm2k v2
måste säga att jag blev överraskad. mitt mål var 12,5kg ökning så det blev 5 bonus kilo:D
undrar hur man ska köra när man just har gjort färdigt en omgång, jag blev klar förra veckan och tänkte köra en tid med många tunga lyft och negativa lyft nu, men det kanske inte är optimalt? när jag körde mm2k körde jag alltid 2 negativa annars var det precis som tabellen sa. testade med 3 negativa men det är för mycket för mig iaf. bara risk för trasiga revben om inte passarna är medIntressant :up:
Körde du 2 reppare på de negativa, eller körde du 2 set 1 reppare på de negativa?Så här skriver skaparen till programmet (i det gamla programmet):
At the end of your PowerBuilding Bench Press Program, you should
take at least 2 or 3 weeks and not train with more than 80% of your
one-rep maximum. For example, after my 6-week peaking program
where I added 55 pounds to my bench press, I took 3 weeks and just
did moderate to light bench press workouts. My new bench press
maximum was 405 pounds, so I just did 3 sets of 8 with 275, along
with some light dumbbell flyes (3xlO with 60 lb dumbbells). I did
this workout once a week, three weeks in a row, and then I started
another six-week PowerBuilding Bench Press Program.
På det nya skrev han så här :I Finished the Program… What Now?
Okay, 50 days are up. If you’ve followed the program as detailed, you’ve probably added about 50 Ibs (maybe more, maybe a bit less) to your bench press. As I mentioned earlier, your gut response might be to say, ”Hey, let’s do it again!. This is a strength- and mass-building program, not your honeymoon night. Many bench pressers who completed the earlier version of this program decided to do the program again, immediately after finishing it for the first time. I guess their reasoning was that if they could add 40 Ibs in 6 weeks, they could add 80 in 12 weeks or 120 in 18! Hell, let’s do it all year long and add 346 Ibs to our bench presses! Sorry, it doesn’t work that way.
Take at least three weeks between the end of this program and starting it over again. Doing the workout back to back with a second 50-day program wouldn’t be very effective and could very well cause you to lose strength.
After you complete the 7-week program, I recommend not training with more than 80% of your 1 RM for 3 weeks. The best recommendation I can make, and what I always do, is move into a growth phase of training. Now that you’ve reached a new level of strength, it’s time to solidify your new strength by building the foundation to support it. A growth phase of moderate intensity (eight to ten rep range) for about six week is perfect. With your new strength, you should be able to handle more weight at eight reps than ever before. And after a good growth spurt, you’ll be ready to try this program again soon enough. For example, after I recently completed this program, I took three week and just did moderate to light dumbbell-pressing workouts. But, I’ll soon be ready to start the program again and boost my strength even more!
I really believe this is the best program of its type anywhere. I’m certain this program will bring you to a new level of strength you didn’t think possible, as well as help you add new mass to your pees, delts, and tris! Now, the ball’s in your court—put this program to use, and let me know how much new strength and size you gain!
11 januari, 2009 at 20:13 #235788Anonym anvandareMemberAngående de negativa så la jag till ett extra set med negativa på mm2k. Jag tyckte det kändes lite att bara köra en negativ.
11 januari, 2009 at 20:46 #235789Anonym anvandareMemberBengtBurk wrote:Angående de negativa så la jag till ett extra set med negativa på mm2k. Jag tyckte det kändes lite att bara köra en negativ.Jag körde också så, så jag la nu in det i programmet.
12 januari, 2009 at 10:42 #235790Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:På mitt 3 dagars-program, så tog jag bort ”bröst i cablecross”. Tyckte det blev för mycket.Tycker din split som du kör nu är bra. men biceps och underarmar kan du ta bort på dag 1, eftersom du kör stångrodd och marklyft på den dagen.
Så här skulle jag nog lagt upp splitten om jag tränat 2ggr/vecka.
Dag 1.
Bänkpress MM2K Högreps (Pass 1, 3, 5, 7 …)
Smalbänk
Marklyft
Stångrodd
Mage + Vader (superset)Dag 2.
Bänkpress MM2K Lågreps (Pass 2, 4, 6, 8 …)
Bänkpress utlåsningar
Axlar sidolyft
Biceps
(Underarmar)
Knäböj
Bencurlja det kan nog vara sant, känns lite mycket… tack tack :up:
12 januari, 2009 at 10:48 #235791Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Intressant :up:
Körde du 2 reppare på de negativa, eller körde du 2 set 1 reppare på de negativa?Så här skriver skaparen till programmet (i det gamla programmet):
At the end of your PowerBuilding Bench Press Program, you should
take at least 2 or 3 weeks and not train with more than 80% of your
one-rep maximum. For example, after my 6-week peaking program
where I added 55 pounds to my bench press, I took 3 weeks and just
did moderate to light bench press workouts. My new bench press
maximum was 405 pounds, so I just did 3 sets of 8 with 275, along
with some light dumbbell flyes (3xlO with 60 lb dumbbells). I did
this workout once a week, three weeks in a row, and then I started
another six-week PowerBuilding Bench Press Program.
På det nya skrev han så här :I Finished the Program… What Now?
Okay, 50 days are up. If you’ve followed the program as detailed, you’ve probably added about 50 Ibs (maybe more, maybe a bit less) to your bench press. As I mentioned earlier, your gut response might be to say, ”Hey, let’s do it again!. This is a strength- and mass-building program, not your honeymoon night. Many bench pressers who completed the earlier version of this program decided to do the program again, immediately after finishing it for the first time. I guess their reasoning was that if they could add 40 Ibs in 6 weeks, they could add 80 in 12 weeks or 120 in 18! Hell, let’s do it all year long and add 346 Ibs to our bench presses! Sorry, it doesn’t work that way.
Take at least three weeks between the end of this program and starting it over again. Doing the workout back to back with a second 50-day program wouldn’t be very effective and could very well cause you to lose strength.
After you complete the 7-week program, I recommend not training with more than 80% of your 1 RM for 3 weeks. The best recommendation I can make, and what I always do, is move into a growth phase of training. Now that you’ve reached a new level of strength, it’s time to solidify your new strength by building the foundation to support it. A growth phase of moderate intensity (eight to ten rep range) for about six week is perfect. With your new strength, you should be able to handle more weight at eight reps than ever before. And after a good growth spurt, you’ll be ready to try this program again soon enough. For example, after I recently completed this program, I took three week and just did moderate to light dumbbell-pressing workouts. But, I’ll soon be ready to start the program again and boost my strength even more!
I really believe this is the best program of its type anywhere. I’m certain this program will bring you to a new level of strength you didn’t think possible, as well as help you add new mass to your pees, delts, and tris! Now, the ball’s in your court—put this program to use, and let me know how much new strength and size you gain!
jag körde 2 set 1 reppare men med väldigt lite vila mellan, ok så nu blir det några veckor med medel tung träning och fler reppare, låter ganska logiskt när man läser det där
12 januari, 2009 at 10:54 #235792Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Jag körde också så, så jag la nu in det i programmet.har du gjort ett nytt excel ark med 2 set negativa nu? då får du gärna länka det så jag har den till nästa gång.
kanon bra att du har tagit fram excel bladet, hade varit jobbigt att räkna allt själv :emo-thumb
12 januari, 2009 at 11:46 #235793Anonym anvandareMemberJeppas wrote:har du gjort ett nytt excel ark med 2 set negativa nu? då får du gärna länka det så jag har den till nästa gång.kanon bra att du har tagit fram excel bladet, hade varit jobbigt att räkna allt själv :emo-thumb
Har uppdaterat den som ligger på hemsidan.
Länk till hemsidan
[http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2K.html]Direktlänk till MM2Kv2
[http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2Kv2.xls]12 januari, 2009 at 12:46 #235794Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Har uppdaterat den som ligger på hemsidan.Länk till hemsidan
[http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2K.html]Direktlänk till MM2Kv2
[http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2Kv2.xls]kanon, tror jag måste börja ta mig tid för en 3 dagars split snart. känns som att det är bättre för kroppen + att man hinner köra fler olika övningar
12 januari, 2009 at 17:54 #235795Anonym anvandareMembernu blir det mycket frågor här när jag tränar blir det ganska sen på kvällen pga jobb och familj. brukar börja ca 21.30 men då blir det pingis och kanske lite cykel innan träningen. så själva träningen brukar vara klar 23,30. efter det brukar jag dricka en protein drink (whey 100)
borde jag äta något mer efter träning? många tycker att man ska äta riktig mat men med tanke på att klockan är 00,15 när jag är hemma + att jag vill gå ner i vikt känns det lite fel vad tror ni?
jag har lite svårt att bestämma om det är viktigare att gå ner i vikt eller att få fler vikter på stången:P12 januari, 2009 at 20:17 #235796Anonym anvandareMemberJeppas wrote:nu blir det mycket frågor här när jag tränar blir det ganska sen på kvällen pga jobb och familj. brukar börja ca 21.30 men då blir det pingis och kanske lite cykel innan träningen. så själva träningen brukar vara klar 23,30. efter det brukar jag dricka en protein drink (whey 100)
borde jag äta något mer efter träning? många tycker att man ska äta riktig mat men med tanke på att klockan är 00,15 när jag är hemma + att jag vill gå ner i vikt känns det lite fel vad tror ni?
jag har lite svårt att bestämma om det är viktigare att gå ner i vikt eller att få fler vikter på stången:PJag är väl ingen expert på området men jag tror det spelar mindre roll när du äter eftersom att det är kalori +- sett över hela dagen som gäller.
Men du kan kolla i kost & näringslära forumet för säkerhets skull :p12 januari, 2009 at 21:05 #235797Anonym anvandareMemberEn polare tyckte jag skulle testa MM2K så tack vare det hittade jag hit
Jag och en arbetskamrat tränar före/efter skiften på jobbet tre gånger per vecka. Men efter det blir vi ju lediga cirka 5 dagar och under den tiden blir det vila och sen tillbaka till träningen när man börjar på en ny skiftperiod. Detta är ju inte optimalt direkt men tycker det har fungerat ganska bra så kommer köra på detta även under MM2K.
Har läst förslaget på tredagars splitten under fliken ”DT’s split 2” och kommer nog köra på den varianten. Ett problem dock, vi har ingen sån där rack här på jobbet så utlåsningarna kan kanske bli ett problem. Men det borde väl funka att bara lägga sig direkt under ”klykan” i bänkställningen och köra därifrån sålänge passarn är med och kollar så man lägger ner den rätt? Funderar även lite på hur många set/rep samt på vilken vikt man ska köra denna då jag aldrig kört den förut. Mitt nuvarande PB i vanliga bänkpressen är 105kg vid en kroppsvikt av cirka 75kg.
Vi kommer med all säkerhet att köra på den Gamla MM2K versionen.
Kommer även att vänta ett par veckor innan vi kör igång eftersom det varit lite si och så med träningen under julledigheten. Vill ju inte börja med nytt program när man är svagare än man brukar
12 januari, 2009 at 22:05 #235798Anonym anvandareMemberdetta var ju riktigt jävla nice program!..bänkade 80 när jag började,har nu 1 pass kvar o har tagit 95kg:D…tycker det är rätt bra ökningar!
13 januari, 2009 at 08:28 #235799Anonym anvandareMemberTriNitro wrote:Ett problem dock, vi har ingen sån där rack här på jobbet så utlåsningarna kan kanske bli ett problem. Men det borde väl funka att bara lägga sig direkt under ”klykan” i bänkställningen och köra därifrån sålänge passarn är med och kollar så man lägger ner den rätt?Det går bra, så har jag gjort själv vid de tillfällen som jag inte har tillgång till powerrack. men då är det bra om man kan lägga nån vikt eller kloss under bänken för att höja upp den. Höjden man ska sikta på är att armbågsvinkeln är strax över 90grader (= 15-20cm´s lyftväg). Sen är det bra om man kan sänka bänkhöjningen, så att utlåsningarna bli 5-10cm högre (= 10cm´s lyftväg).
Första höjden
[youtube=2r5iGFURWuk]Andra höjden
[youtube=iOKgprf-N6E]Quote:Funderar även lite på hur många set/rep samt på vilken vikt man ska köra denna då jag aldrig kört den förut. Mitt nuvarande PB i vanliga bänkpressen är 105kg vid en kroppsvikt av cirka 75kg.Jag körde 2 set, 2 reps på en höjd (strax över 90grader), sen höjde jag 5-10cm och körde 2×2 där också (På kanske 10kg mer). Men det är möjligt att jag istället skulle köra 3 reppare om jag körde nu.
På första settet, första passet kan du köra samma vikt som du maxar, dvs 105kg. Om den vikten känns bra/tung så kör du på samma vikt nästa set, annars höjer du 2.5-5kg. Nästa pass kan du höja 2.5-5kg.
13 januari, 2009 at 12:37 #235800Anonym anvandareMemberTackar för infon. Ska bli riktigt roligt att köra igång med det där sen
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.