MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

Home Forums Allmänt om gymträning MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 482 total)
  • Author
    TriNitro wrote:
    En polare tyckte jag skulle testa MM2K så tack vare det hittade jag hit :)

Jag och en arbetskamrat tränar före/efter skiften på jobbet tre gånger per vecka. Men efter det blir vi ju lediga cirka 5 dagar och under den tiden blir det vila och sen tillbaka till träningen när man börjar på en ny skiftperiod. Detta är ju inte optimalt direkt men tycker det har fungerat ganska bra så kommer köra på detta även under MM2K.

Har läst förslaget på tredagars splitten under fliken ”DT’s split 2” och kommer nog köra på den varianten. Ett problem dock, vi har ingen sån där rack här på jobbet så utlåsningarna kan kanske bli ett problem. Men det borde väl funka att bara lägga sig direkt under ”klykan” i bänkställningen och köra därifrån sålänge passarn är med och kollar så man lägger ner den rätt? Funderar även lite på hur många set/rep samt på vilken vikt man ska köra denna då jag aldrig kört den förut. Mitt nuvarande PB i vanliga bänkpressen är 105kg vid en kroppsvikt av cirka 75kg.

Vi kommer med all säkerhet att köra på den Gamla MM2K versionen.

Kommer även att vänta ett par veckor innan vi kör igång eftersom det varit lite si och så med träningen under julledigheten. Vill ju inte börja med nytt program när man är svagare än man brukar :)

bara för intresse, varför med all säkerhet gamla mm2k? jag tror nog resultatet är ganska likt, tänkte bara om du ser några klara fördelar med gamla, jag har kört nya 1gång och tänkte vilken det blir nästa gång…

Jag citerar Damien Thorne här:

Quote:
    På nya MM2K är det inte så stor skillnad på högrepsdagarna och lågrepsdagarna. Det är större skillnad på gamla MM2K.

Jag gillar gamla bättre. Jag tycker också att nya är tungt hela tiden

Därför jag väljer att köra gamla :)

Vilken man ska välja vet man nog bäst själv. Jag föredrar lågreps därför tyckte jag att mm2k v2 verkade bäst för mig och en ökning på 10kg tycker jag är ett helt klart godkänt resultat. Sen har jag flera kompisar som också börjat träna efter mm2k och de valde samma version.
    Men känn efter själv, lyssna inte bara på vad andra tycker och tänker.

Mvh BengtBurk

TriNitro wrote:
    Jag citerar Damien Thorne här:

Därför jag väljer att köra gamla :)

ok…bara funderar vilket det ska bli nästa gång… men jag har 2,5v kvar minst innan det blir nystart.

har börjat lägga in några set efter smalbänk och ”vanlig” bänkning (kör oftast ganska hårt) med extra brett mellan händerna för att isolera bröstmuskeln lite mer. då försöker jag köra 7-8 reps

vad tror ni om det? är det bra eller blir det för mycket???

Damien Thorne… fick ett tipps av dig på en 2 dagars splitt har lagt till några övningar. vad tror du om det här, något som saknas eller något som ska bort?

dag 1
    bänkpress (mm2k högreps)
    smalbänk
    bred bänk
    vet inte vad den heter. men push ups stående med vanlig stång från bröst till raka armar
    marklyft
    stångrodd
    mage
    vader

dag 2
    bänkpress (mm2k lågreps)
    bänkpress utlåsningar
    axlar sidolyft
    biceps
    triceps
    underarmar
    knäböj
    bencurl (spark)
    bencurl (på mage å dra benen mot ryggen)

Jeppas wrote:
    vet inte vad den heter. men push ups stående med vanlig stång från bröst till raka armar

Trycker du strikt så är det militärpress. Om du ”puttar upp” stången med hjälp av benen så är det pushpress

Jeppas wrote:
    Damien Thorne… fick ett tipps av dig på en 2 dagars splitt har lagt till några övningar. vad tror du om det här, något som saknas eller något som ska bort?

dag 1
    bänkpress (mm2k högreps)
    smalbänk
    bred bänk
    marklyft
    stångrodd
    mage
    vader

dag 2
    bänkpress (mm2k lågreps)
    bänkpress utlåsningar
    axlar sidolyft
    biceps
    triceps
    underarmar
    knäböj
    bencurl (spark)
    bencurl (på mage å dra benen mot ryggen)

Jag tycker det ser alleles för mycket ut med 9 övningar. Det där ser ut som ett slags helkroppsprogram, och då ska man sikta på att ha så lite övningar som möjligt och ändå träffa av alla muskelgrupper. Det betyder att man ska köra flerledsövningar istället för enledsövningar.

Dag 1 ser jobbig ut med 4st pressövningar. Jag tycker det räcker med 2st. Jag skulle ha tagit bort både bredbänk och militärpress, eller att du kör en av dom lätt och explosiv.

Jag kör aldrig bencurl och benspark. Tycker det tar bra på de musklerna när man kör böj och mark.

Men många gillar att träna igenom kroppen mycket och hårt. Själv så klarar jag inte det (men jag är ju gammal, snart 35 :o). Prova att köra så, då känner du om det är för mycket eller inte. Om det är för mycket så får du ta bort lite övningar.

I dagens läge så skulle jag ha kört så här :
    (Observera att jag i nuläget är styrkelyftare, dvs att jag satsar mest på böj, bänk och mark (samt rodd för att undvika axelskador pga framåtroterande axlar.) De övriga bryr jag mig mindre om.

dag 1 Måndag
    bänkpress (mm2k högreps)
    smalbänk
    marklyft
    stångrodd

dag 2 Fredag
    bänkpress (mm2k lågreps)
    bänkpress utlåsningar
    knäböj
    stångrodd

Mage, vader och biceps kör jag 0-2ggr/vecka. Sikter väl på iallafall 1 gång i veckan.

Mage kör jag för att det är bra för stabiliteten i knäböj. Vader och biceps kör jag för att jag tycker att det är snyggt när de är vältränade (enda byggningsträningen som jag kör).

Tänkte dela med mig av splitten jag kör denna period då jag satsar mest på böj.

Måndag
    Knäböj MM2K Högreps
    Smalmark 5-8 reppare
    (Mage)

Onsdag
    Bänkpress
    Rodd
    Biceps

Fredag
    Knäböj MM2K Lågreps
    Sumokronlyft (Korta marklyft med bred fotställning)
    (Mage)

Damien Thorne wrote:
    Jag tycker det ser alleles för mycket ut med 9 övningar. Det där ser ut som ett slags helkroppsprogram, och då ska man sikta på att ha så lite övningar som möjligt och ändå träffa av alla muskelgrupper. Det betyder att man ska köra flerledsövningar istället för enledsövningar.

Dag 1 ser jobbig ut med 4st pressövningar. Jag tycker det räcker med 2st. Jag skulle ha tagit bort både bredbänk och militärpress, eller att du kör en av dom lätt och explosiv.

Jag kör aldrig bencurl och benspark. Tycker det tar bra på de musklerna när man kör böj och mark.

Men många gillar att träna igenom kroppen mycket och hårt. Själv så klarar jag inte det (men jag är ju gammal, snart 35 :o). Prova att köra så, då känner du om det är för mycket eller inte. Om det är för mycket så får du ta bort lite övningar.

I dagens läge så skulle jag ha kört så här :
    (Observera att jag i nuläget är styrkelyftare, dvs att jag satsar mest på böj, bänk och mark (samt rodd för att undvika axelskador pga framåtroterande axlar.) De övriga bryr jag mig mindre om.

dag 1 Måndag
    bänkpress (mm2k högreps)
    smalbänk
    marklyft
    stångrodd

dag 2 Fredag
    bänkpress (mm2k lågreps)
    bänkpress utlåsningar
    knäböj
    stångrodd

Mage, vader och biceps kör jag 0-2ggr/vecka. Sikter väl på iallafall 1 gång i veckan.

Mage kör jag för att det är bra för stabiliteten i knäböj. Vader och biceps kör jag för att jag tycker att det är snyggt när de är vältränade (enda byggningsträningen som jag kör).

körde hela dag 2 programet igår, det tar ganska lång tid men det kändes aldrig som att kroppen inte ”ville” ska pröva köra ett tag.
    men det bästa vore ju om man fick tid till 3 dagar :)

i pressövningarna så är det bara vanlig bänk som jag går riktigt tungt, på dom andra blir det mellan 5-8 reppare.

men benspark å curl kan nog vara sant. det ska jag nog stryka

tack tack:up:

Jeppas wrote:
    körde hela dag 2 programet igår, det tar ganska lång tid men det kändes aldrig som att kroppen inte ”ville” ska pröva köra ett tag.
    men det bästa vore ju om man fick tid till 3 dagar :)

i pressövningarna så är det bara vanlig bänk som jag går riktigt tungt, på dom andra blir det mellan 5-8 reppare.

men benspark å curl kan nog vara sant. det ska jag nog stryka

tack tack:up:

Lycka till med träningen :)

är det ingen som ska börja köra mm2k snart så man kan följa hur det går, jag har tänkt vänta tills jag tar 125kg å då börja en period.
    som jag skrev tidigare. på en runda mm2k v2 + 1 extra vecka ökade jag 17,5 kilo, ska bli spännande att se vad det blir nästa gång.

skulle vara kul å läsa lite av någon som kör nu…

vad tror du damien thorne (jag får inte skicka pm än så det blir tyvärr lite onödiga inlägg ibland)

jag känner 2st som började köra mm2k ganska direkt när dom började träna. båda är lång å smal, inte den bästa kombinationen för bänk kanske =) å lyfter inte så mycket (än =) dom började köra på 1rm ca 60-65 kg, för dom gick det jätte lätt från början, men när dom kom till mitten av programmet så tog det tvärstopp för båda.

funderade lite på det och om man börjar med 1rm på 100kg så börjar man ju ändå med ca 75-80kg å det är ju ganska mycket vikt men börjar man på 60 i 1rm å lyfter ca 40kg så blir det kanske inte så effektiv träning. även om % blir samma

kan det vara så att man bör ligga en bit högre i 1rm för att det ska fungera bra?

Tror min start ligger ett par veckor bort fortfarande men ska rapportera hur det går då iaf :)

Inbillar mig att det är bäst att man kör på som vanligt några månader när man nyss börjat med styrketräning innan man börjar med några såna här ”specialprogram”.

TriNitro wrote:
    Tror min start ligger ett par veckor bort fortfarande men ska rapportera hur det går då iaf :)

Inbillar mig att det är bäst att man kör på som vanligt några månader när man nyss börjat med styrketräning innan man börjar med några såna här ”specialprogram”.

Jag skulle inte börja med något program innan jag skaffat mig en bra teknik så jag inte skadar mig. Så träna på ett tag innan du börjar med ett tungt program! :up:

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 482 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.