Home › Forums › Allmänt om gymträning › MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 februari, 2009 at 21:56 #235831Anonym anvandareMember
Info angående ”Nya MM2K” (la in detta som infotext i excelprogrammet)
På orginalet av Nya MM2K (version 1), så tyckte jag och flera andra att vikterna var för tunga genom hela programmet. Då fungerade det bättre om man skrev in 5kg mindre på sitt 1RM.
Så därför skapade jag version 2. Där gjorde jag några ändringar så att programmet skulle bli bättre, bland annat så sänkte jag alla vikter med 5kg, förutom maxningarna på slutet.Eftersom även alla failuretest blev 5kg lättare så ökade jag reprange från 2-4 till 3-6 (ändrade nu till 3-7). Men jag tror fortfarande att de är för lätta.
Problemet om failuretesterna är för lätta, är att om man då skriver in ett högre 1RM, så kan vikterna på slutet bli för tunga för att klara.
För att undvika det problemet så kan man låta bli att skriva in ett högre 1RM då man gör fler än reprange. Han höjer det bara om man känner sig säker på att klara slutvikterna.Jag skapade nu en version 3, som är exakt lika som version 2 förutom att failuretesterna är från version 1, dvs 5kg tyngre och att reprange är 2-4.
Då blir failuretesterna än större utmaning21 februari, 2009 at 08:20 #235832Anonym anvandareMemberMin sida verkar ha upphört att excistera
Tillfällig sida tills jag får ordning på den gamla
[http://hem.passagen.se/biffsson/Temp/Program.html]23 februari, 2009 at 21:50 #235833Anonym anvandareMemberNu fungerar hemsidan igen
[http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2K.html]24 februari, 2009 at 17:26 #235834Anonym anvandareMemberKanon! :emo-thumb
25 februari, 2009 at 21:58 #235835Anonym anvandareMemberHej
Vet inte riktigt vad jag maxar men var väldigt nära på 90 innan jul och har kommit ikapp mig nu och tränar på tyngre vikter nu än då, kör 70 ca 10ggr i tre set. Satt 90 på max och tycker programmet ser rätt rimligt ut i början men sedan står det att jag ska pressa 100 efter 6 veckor, kan detta verkligen stämma!?Har en fråga till, jag behöver inte förändra några övningar för andra musklergrupper va? Utan endast för bänk?
25 februari, 2009 at 22:07 #235836Anonym anvandareMemberHar uppdaterat programmet…
Vissa säger att de negativa ger mer effekt om man istället kör 3or. Vet ej om det är bättre eller sämre än 1or.
Så version ”b” är en version där man kör 3 reps negativa istället för 1 reps negativ.Allt för att det ska bli svårare att välja vilken version man ska köra
25 februari, 2009 at 22:11 #235837Anonym anvandareMemberNovaCane wrote:Hej
Vet inte riktigt vad jag maxar men var väldigt nära på 90 innan jul och har kommit ikapp mig nu och tränar på tyngre vikter nu än då, kör 70 ca 10ggr i tre set. Satt 90 på max och tycker programmet ser rätt rimligt ut i början men sedan står det att jag ska pressa 100 efter 6 veckor, kan detta verkligen stämma!?Ja, målet är att öka 10kg i bänken på 6 veckor. 7de veckan är en bonus, där man har chansen att möjligen öka det med 2.5-5kg.
Quote:Har en fråga till, jag behöver inte förändra några övningar för andra musklergrupper va? Utan endast för bänk?Det är bra om du lägger triceps och (lätta) axlar på bänkdagen. Annars kan det bli svårt att klara programmet pga att inte de inblandade bänkpressmusklerna hinner återhämta sig.
Men resten av kroppen kan du köra som du vill.
Vad kör du för split nu?
25 februari, 2009 at 22:21 #235838Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Ja, målet är att öka 10kg i bänken på 6 veckor. 7de veckan är en bonus, där man har chansen att möjligen öka det med 2.5-5kg.Det är bra om du lägger triceps och (lätta) axlar på bänkdagen. Annars kan det bli svårt att klara programmet pga att inte de inblandade bänkpressmusklerna hinner återhämta sig.
Men resten av kroppen kan du köra som du vill.
Vad kör du för split nu?
Såg systemet i det hela, om jag nu såg det rätt att man kör varannat pass lätt och om jag ställde in 90 så var mitt pass 3 80 x 4 sista gången och det är vad jag klarar max nu, vilket ska jag välja 87,5 eller 90? för i början på alla de första passen är det urenkelt att göra, t.ex. 70×6.
Vet tyvärr inte vad split är men mitt tränings schema ser ut ungerfär så här:
Måndag: Biceps, rygg
Tisdag: Bröst, triceps
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Biceps, rygg
Fredag: Bröst, triceps
Lördag: Vilodag
Söndag: Ben, axlar ibland vilodag(speciellt nu på vintern då jag kör mycket skoter)25 februari, 2009 at 23:32 #235839Anonym anvandareMemberQuote:Såg systemet i det hela, om jag nu såg det rätt att man kör varannat pass lätt och om jag ställde in 90 så var mitt pass 3 80 x 4 sista gången och det är vad jag klarar max nu, vilket ska jag välja 87,5 eller 90? för i början på alla de första passen är det urenkelt att göra, t.ex. 70×6.De 4 första veckorna kan man se som en inkörningsfas. Det är först på pass 5 som alvaret börjar.
Om man är osäker på vilken vikt man maxar så kan man istället kolla på failuretestet på pass 5. Skriv in en vikt i rutan 1RM så att vikten i failuretestet blir en vikt du före programmet klarar reprange på.
Quote:Vet tyvärr inte vad split är men mitt tränings schema ser ut ungerfär så här:Split = Schema utan att man skrivit in reps och set, dvs man skriver vilka muskelgrupper eller övningar man tränar på vilka dagar. Exakt som du skrivit med andra ord.
Quote:Måndag: Biceps, rygg
Söndag: Ben, axlar ibland vilodag(speciellt nu på vintern då jag kör mycket skoter)Quote:Måndag: Biceps, rygg
Söndag: Ben, axlar ibland vilodag(speciellt nu på vintern då jag kör mycket skoter)Går det bra att du byter plats på passen? Så här skulle jag vilja ha det:
Måndag: Bröst MM2K jämna pass, triceps
Tisdag: Biceps, rygg
Torsdag: Bröst MM2K ojämna pass, triceps, lätta axlar
Fredag: Biceps, rygg
Söndag: Ben ibland vilodag(speciellt nu på vintern då jag kör mycket skoter)26 februari, 2009 at 00:27 #235840Anonym anvandareMemberHar börjat med detta bänk program (Nya MM2K), och är inne på vecka 2. Ska bli intressant kommer medela här hur det gått.
26 februari, 2009 at 00:37 #235841Anonym anvandareMemberJohne wrote:Har börjat med detta bänk program (Nya MM2K), och är inne på vecka 2. Ska bli intressant kommer medela här hur det gått.Det ska bli intressant att höra hur det går.
26 februari, 2009 at 07:52 #235842Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:De 4 första veckorna kan man se som en inkörningsfas. Det är först på pass 5 som alvaret börjar.Om man är osäker på vilken vikt man maxar så kan man istället kolla på failuretestet på pass 5. Skriv in en vikt i rutan 1RM så att vikten i failuretestet blir en vikt du före programmet klarar reprange på.
Split = Schema utan att man skrivit in reps och set, dvs man skriver vilka muskelgrupper eller övningar man tränar på vilka dagar. Exakt som du skrivit med andra ord.
Går det bra att du byter plats på passen? Så här skulle jag vilja ha det:
Måndag: Bröst MM2K jämna pass, triceps
Tisdag: Biceps, rygg
Torsdag: Bröst MM2K ojämna pass, triceps, lätta axlar
Fredag: Biceps, rygg
Söndag: Ben ibland vilodag(speciellt nu på vintern då jag kör mycket skoter)Går alldeles utmärkt, tack så mycket för hjälpen, kan jag fortsätta att köra snebänk och andra bröstövningar vid sidan om detta?
26 februari, 2009 at 10:54 #235843Anonym anvandareMemberNovaCane wrote:Går alldeles utmärkt, tack så mycket för hjälpen, kan jag fortsätta att köra snebänk och andra bröstövningar vid sidan om detta?Om man kör en massa extra bröstövningar så finns det en risk att man inte hinner återhämta sig mellan bänkpresspassen. Ska man köra nån mer bröstövning så räcker det med en extra.
Själv så kör jag enbart bänkpress (och smalbänk).
Men det beror väl på att jag är gammal (35år) och har sämre återhämtningsförmåga än för 10-15år sen.26 februari, 2009 at 22:48 #235844Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Om man kör en massa extra bröstövningar så finns det en risk att man inte hinner återhämta sig mellan bänkpresspassen. Ska man köra nån mer bröstövning så räcker det med en extra.Själv så kör jag enbart bänkpress (och smalbänk).
Men det beror väl på att jag är gammal (35år) och har sämre återhämtningsförmåga än för 10-15år sen.Okej är nyss fyllda 17 år, men med mina håltimmar och det på rasterna tror jag att jag presterar bäst på tisdagar och fredagar, det är därför jag har placerat de övningarna där eftersom jag anser mig vara starkare i biceps rygg och vill öka mer i bröst och triceps. Kan jag köra så som jag gjort innan eller måste jag ändra?
26 februari, 2009 at 23:04 #235845Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Har uppdaterat programmet…
Allt för att det ska bli svårare att välja vilken version man ska köraHahaha, tack för det! :happy:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.