MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

Home Forums Allmänt om gymträning MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 482 total)
  • Author

Tjena!

Jag funderade en sak… Har nån testat köra programmet under diet?
    Kanske inte för att öka så mycket, men för att hålla styrkan någorlunda fast man går ner i vikt!

Skulle faktiskt vara lite intresserad att testa nu under dieten…

Damien Thorne wrote:
    Programmet blir lite tyngre om man ska köra med stopp genom hela programmet.

Min bror (och jag) kör Gamla MM2K v2b. Han gick in på 5kg mindre än han maxade.

Failure-passet lär ju visa hur man ligger till :)

BengtBurk wrote:
    Failure-passet lär ju visa hur man ligger till :)

Exakt :up:

Jag körde pass 3 igår. Ser fram emot nästa måndag då jag ska göra första failuretestet. Jag gick också in på 5kg mindre än jag maxar för att få en lite lugnare start. Planerna är att jag ska göra många reps på de två första failuretesterna så att jag hamnar på mitt riktiga 1RM efter halva programmet.

Undertaker wrote:
    Tjena!

Jag funderade en sak… Har nån testat köra programmet under diet?
    Kanske inte för att öka så mycket, men för att hålla styrkan någorlunda fast man går ner i vikt!

Skulle faktiskt vara lite intresserad att testa nu under dieten…

Jag håller på just nu under min diet, bara kört 3 pass men jag ska hålla er uppdaterade ifall jag ökar nånting i slutändan.

kaptenröd wrote:
    Tja! Jag har tänkt börja med mm2k nya efter påsklovet. Min fråga är, hur ska man dela upp bröstpassen? Tänkte för det är tungt varje bänkdag. Kan man köra bänk måndag o torsdag eller vad föredrar du? Jag tänkte bara för jag har tänk köra bröst,rygg på måndagar och bröst,ben torsdagar.

Skriv gärna hur du tänkt lägga upp hela splitten. Dvs vilka muskelgrupper på vilka dagar.

Kolla splittförslagen som jag lagt in i excelprogrammet (i samma som MM2K) om det är någon son passar dig där.

Det man ska tänka på är att lägga bänkpassen så långt ifrån varandra som möjligt, och att ha fler dagar före lågrepsdagen än högrepsdagen.
    Tex Måndag lågrep, torsdag högrep
    eller Måndag högrep, fredag lågrep

kaptenröd wrote:
    Måndag: Bröst, triceps, axlar lätt, rygg
    Tisdag: vader,underarmar,greppträning
    Torsdag: Bröst, ben, biceps

Anledningen att jag inte kan träna på fredag är att jag åker bort nästan direkt efter skolan så jag hinner inte på gymmet då.

Men iallafall. Jag tar ca 92.5 i bänkpress och skrev in 90kg som mitt max. Det är ju 14 pass som sagt och varje pass är tungt. Ska jag köra varje tungt pass måndag och torsdag? Det är ju ändå 72timmars vila. För som du själv sagt så har jag ingen lust att ligga i med ett program på 14 veckor, helst 6-7 veckor. Så tror du det går bra om jag kör varje bänkpass måndag och torsdag?

Det ser bra ut. :up:

Ja, man ska köra detta program 2ggr/vecka så att det blir 7 veckor långt, ej 14 veckor.

Kör de jämna MM2K-passen på Måndagar och de ojämna MM2K-passen på Torsdagar. Jag tycker det fungerar bäst eftersom det tar längre tid att återhämta sig efter högrepspasset (de ojämna) och man vill vara maximalt utvilat till de tunga lågrepspassen (när man tex ska göra maxningar).

Första failuretestet avklarat på Gamla MM2K v2b :up:

Morgonvikt 75kg
    (Gymvikt med kläder och skor 77kg)

Bänkpress MM2K #5
    105kg x6
    120kg x5
    120kg x5
    120kg x6 Failuretest

Dips, tungt
    kv+40kg x10
    kv+40kg x8
    kvx30kg x10

[youtube=8wgjJ85My6c]

Hej.
    Rekommenderar du att man lägger in viloveckor i programmet eller känner man om man det blir för mycket så att man helt enkelt tvingas lägga in en vilovecka?

nissek wrote:
    Hej.
    Rekommenderar du att man lägger in viloveckor i programmet eller känner man om man det blir för mycket så att man helt enkelt tvingas lägga in en vilovecka?

Det är helt individuellt skulle jag vilja säga. Känn efter själv! :emo-thumb

nissek wrote:
    Hej.

Jag håller med Bengtburk. :up:

vad ska man göra om man inte orkar göra det som står i programmet då? Skall man sänka vikterna då eller skall man vänta tills nästa faliurpass och därefter se vad man gör? T.ex. så har jag följt schemat hittils men när jag idag körde pass nummer 8:a där jag skulle göra 2*2 reps på det jag har som max så gjorde jag bara ett reps två ggr.

nissek wrote:
    vad ska man göra om man inte orkar göra det som står i programmet då? Skall man sänka vikterna då eller skall man vänta tills nästa faliurpass och därefter se vad man gör? T.ex. så har jag följt schemat hittils men när jag idag körde pass nummer 8:a där jag skulle göra 2*2 reps på det jag har som max så gjorde jag bara ett reps två ggr.

Har du höjt någonting efter något failuretest. Om man gör det är det stor risk att det blir för tungt på slutet. Isåfall tycker jag att du ska sänka till ditt ursprungs-1RM.

Om du ej har höjt på nåt failuretest så tycker jag att du ska köra på. Varannat pass från nu är maxningar, det första är på 2.5kg mer än du maxade från början.

Och de resterande failureesterna är på mindre vikt än du skulle göra en 2a på idag.

Hej Damien!

Efter att ha läst din kommentar om ditt SL-program 6 undrar jag bara om du utvärderat lite? Är dom tunga setten onödiga?

Allan wrote:
    Hej Damien!

Efter att ha läst din kommentar om ditt SL-program 6 undrar jag bara om du utvärderat lite? Är dom tunga setten onödiga?

Hej Allan,

Nej, dom känns inte onödiga. Det känns som det är bra att vänja kroppen vid tunga vikter.

Fredag 10/4-09

Bänkpress MM2K #8 (Gamla MM2K v2b)
    120 x3
    120 x3
    135 x2
    135 x2

Excentrisk bänkpress
    145 x3
    145 x3

Lutande hantelpress, 30 grader
    40 x13
    40 x8

Stående hantelcurl, dropset (räknar ej med hantelgreppsvikten)
    27.5×2 + 22.5×2 +17.5×4

Stående hantelcurl
    20 x5

Dips
    kv x33

Latsdrag, chinsgrepp
    30 x15
    50 x12
    70 x5

Idag gick det bra att träna.
    Hantelpressen kändes lätt, höjer till 45kg nästa vecka.

Känner mig nervös inför nästa fredag. Då ska jag göra en 1a på 150kg.

[youtube=6PdV_BbvA6E]

Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 482 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.