Home › Forums › Allmänt om gymträning › MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 maj, 2007 at 06:24 #235651Anonym anvandareMemberDiamond Dog wrote:Gick över 100 förra veckan. Efter det tänkte jag först gå över t bara snedbänk ngn månad, men vad fan – jag är sugen på MM2K nu. Snea bänken får bli komplement + lite discokablar.
Har några frågor ang MM2K ver 2 programmet (om du orkar):
:up:
Quote:Bygger det hela på ett bänkpass/vecka eller tror du man kan köra 2?Nej. Det hela bygger på att man ska köra 2 bänkpass/vecka. Det blir sammanlagt 14 pass på 7 veckor.
Quote:Har jag fattat det hela rätt om man enligt programmet ska kunna gå från 100 till 112,5 (eller mer) på 14 pass (7 veckor?)? Ser att det är djävligt tungt, men just nu känner jag mig rätt laddad.På pass #12 så ska du göra en maxning på 105kg och även försöka på 110kg.
Klarar du inte 110kg så ska du i pass #14 göra 2.5kg-5kg mer än du klarade i pass #12. Dvs du ska göra en maxning på 107.5kg-110kg. Men om du klarade 110kg i pass #12 så ska du försöka dig på en maxning på pass #14 på 112.5kg-115kg.Quote:Vad tror du om att komplettera med tricepsträning, dips french press o dyl? Hört att det ska hjälpa bänkstyrkan avsevärt.Du kan komplettera med vilken tricepsövning du vill.
Quote:Sen blir det lite knepigt m de negativa repsen..har ingen lika snygg bänkställning som du..det får bli till att ta hjälp av ngn annan.Ja, har man inget pwwerrack så får man utnyttja folk på gymmet
8 maj, 2007 at 06:55 #235652Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Är det någon fler än Goofy och jag som kör MM2K?Hejsan!
Ja jag gör det, ska börja på pass åtta nästa gång. Kör även knäböjprogrammet. Ska bryta av med högrepsprogrammet i bänkpress du lade upp när jag är klar med pass 14. Sedan ska jag väl börja om med MM2K.Orsak: tja, jag pressar inte så höga vikter i dagsläget…
//Micke
8 maj, 2007 at 10:08 #235653Anonym anvandareMembermickeg wrote:Hejsan!
Ja jag gör det, ska börja på pass åtta nästa gång. Kör även knäböjprogrammet. Ska bryta av med högrepsprogrammet i bänkpress du lade upp när jag är klar med pass 14. Sedan ska jag väl börja om med MM2K.:up:
Hur tycker du att det går med bänkpressen och knäböjen?
Quote:Orsak: tja, jag pressar inte så höga vikter i dagsläget…Men mer ska det bli :nod
8 maj, 2007 at 13:39 #235654Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote::up:Hur tycker du att det går med bänkpressen och knäböjen?
Men mer ska det bli :nod
Jodå, det går faktiskt bra, vad gäller bänkpressen så har jag beräknat vad jag borde klara på 1 maximalt lyft. Den beräkningen har visat sig stämma väldigt bra. Beräkningen låg på 65 kilo. Tidigare har jag kört bänkpress enligt skolan 3X10 och det har varit väldigt intensägande. När man är ”svag” så blir det snabbt tröttande med så många repetitioner.
Knäböjen kör jag i Smith, finns inget att annat sätt att köra den på gymmet där jag tränar och även där går det framåt helt enligt programmet. Där så provade jag mig faktiskt fram till maximalt lyft och det slutade på 80 kilo.
Problemet är att man blir lite låst i Smith och i och med att jag går ända ned med baksidan av låren mot vaderna så… Över 70 kilo böjer jag därför inte ännu så länge utan bälte. Även om jag mycket väl skulle kunna göra det, men jag har vridit till korsryggen en gång förut och det var inte skönt.//Micke
8 maj, 2007 at 15:08 #235655Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote::up:Nej. Det hela bygger på att man ska köra 2 bänkpass/vecka. Det blir sammanlagt 14 pass på 7 veckor.
På pass #12 så ska du göra en maxning på 105kg och även försöka på 110kg.
Klarar du inte 110kg så ska du i pass #14 göra 2.5kg-5kg mer än du klarade i pass #12. Dvs du ska göra en maxning på 107.5kg-110kg. Men om du klarade 110kg i pass #12 så ska du försöka dig på en maxning på pass #14 på 112.5kg-115kg.Du kan komplettera med vilken tricepsövning du vill.
Ja, har man inget pwwerrack så får man utnyttja folk på gymmet
Pucko mig. Allt fanns ju i den här tråden. Kul anyway. Körde just pass 1, som gick riktigt bra. Rev av ett pass knäböj enl MM2k när jag ändå var i farten.
danke, danke:D
9 maj, 2007 at 05:53 #235656Anonym anvandareMemberDiamond Dog wrote:Pucko mig. Allt fanns ju i den här tråden. Kul anyway. Körde just pass 1, som gick riktigt bra. Rev av ett pass knäböj enl MM2k när jag ändå var i farten.danke, danke:D
28 maj, 2007 at 22:35 #235657Anonym anvandareMemberFan vad kul detta är! Är på pass 7 & allt går strålande.
29 maj, 2007 at 11:10 #235658Anonym anvandareMemberDiamond Dog wrote:Fan vad kul detta är! Är på pass 7 & allt går strålande.Kul! Berätta hur det gick efter programmet är färdigt.
Jag har själv kört programmet 2 ggr och fått 10 kg båda gångerna.29 maj, 2007 at 17:20 #235659Anonym anvandareMemberFredrikn wrote:Kul! Berätta hur det gick efter programmet är färdigt.
Jag har själv kört programmet 2 ggr och fått 10 kg båda gångerna.Haha… Jag klickade på din träningsjournallänk och hamnade på Big Lou´s från Kolozzeum :up:
30 maj, 2007 at 16:10 #235660Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Haha… Jag klickade på din träningsjournallänk och hamnade på Big Lou´s från Kolozzeum :up:Ett mysterium….
För ingen journal här. Räcker att ha den på ett ställe.
Men sen måste jag ju kolla lite vad som händer här också.16 augusti, 2007 at 22:06 #235661Anonym anvandareMemberJag har just startat en ny period med MM2K för bänkpressen. Testar att köra alla lyft med stopp för att på så sätt förhoppningsvis få upp bottenstyrkan lite mer.
Jag ska även nu köra MM2K på sumomarklyft. Men det ska jag bara köra 1 gång i veckan och då blir det lågrepspassen + att jag lägger till failuretestsettet som man egentligen skulle köra passet efter.
Jag kommer även att köra sumoknäböj en gång i veckan och vanliga knäböj en gång (på samma dagar som jag kör bänkpress).
Så här ser mitt nya schema ut:
Dag 1.
Uppvärmning: Axlar (sida + baksida)
Bänkpress med stopp, MM2K #1, #3 osv (högreps)
Knäböj
Bencurl
Vader
Triceps (någon enledsövning)Dag 2.
Sumomarklyft
Rygg
Biceps
MageDag 3.
Uppvärmning: Axlar (sida + baksida)
Bänkpress med stopp, MM2K #2, #4 osv (lågreps)
Sumonäböj
Bencurl
Vader
Rodd med bicepsgrepp (eller Biceps om jag är för slut i ryggen)17 augusti, 2007 at 15:05 #235662Anonym anvandareMemberJag har uppdaterat MM2K lite. Så ni som har laddat hem den tidigare, kan ladda hem den igen.
18 augusti, 2007 at 08:40 #235663Anonym anvandareMemberProgrammet är ursprungligen skrivit för pound, och 1kg är 2.2046226pound.
När konverterar det till kilo så blir det lite fel när man ska avrunda till närmsta 2.5kg.
Tex så blir 78.9kg samma vikt som 81.1kg även fast det skiljer 2.2kg mellan dom. Båda omräknas till 80kg.
Det leder till att programmet ofta visar att man ska köra failuretest på samma vikt 2 veckor i rad. Och sen veckan efter det så höjs vikten med 5kg, när den i pounds höjs med 5 pound.Så det jag har gjort är helt enkelt räknat på att 1kg är 2pound. Då blir det mer jämna ökningar under programmets gång. Slutresultatet blir samma ändå.
6 september, 2007 at 12:43 #235664Anonym anvandareMemberJag har gjort ett nytt program för styrkelyft. Det är för att bli stark i knäböj, bänkpress och marklyft. I programsplitsförslaget finns även andra övningar med (tex biceps och vader).
[http://medlem.spray.se/damienthorne/DamienThornesStyrkelyftProgram1.xls Damien Thornes Styrkelyftprogram 1]
Använt formlerna från One Rep Calculator. Det är ett 4 veckorsprogram (plus maxning vecka 5) där man vecka 1 ska göra 8 reps, vecka 2 gör man 5 reps, vecka 3 gör man 3 reps, vecka 4 gör man 2 reps. Man kör detta program på knäböj, bänkpress och marklyft (de 3 huvudövningarna). En dag i veckan kör man lätt och explosivt. Den andra dagen kör man tungt plus att man kör en ”overmax”-övning, dvs en övning som liknar de tre huvudövningarna, men man kan köra tyngre än sitt max. Set nummer 1 i alla pass ska man göra en etta på 5 eller 10kg mer än arbetsvikten, på så sätt känns arbetsvikten psykiskt lättare och man kan köra mer explosivt.
6 september, 2007 at 22:17 #235665Anonym anvandareMemberIntressant detta, har kört ett program som hette release your potential för några år sen och det funka bra men har inte sett nått sen dess, dessutom var det uppbyggt på helkroppspass 3ggr/vecka och jag tror att just det upplägget hade gett mer om det varit 2ggr/vecka men men ska nog testa detta framöver, ska bara kör in mig på det jag börjat på för 2veckor sen så jag kör det i 1-2mån innan jag testar detta sen måste jag komma igång med marklyften åxå. Tack för programmet iaf och jag kommer säkert återkomma med frågor om det går bra? :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.