MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

Home Forums Allmänt om gymträning MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 482 total)
  • Author
    Damien Thorne wrote:
    Du kommer att klara 3 reps :up:

2 Set 107,5 kg x 5
    2 Set 115,0 kg x 3
    1 Set 117,5 kg x 3,0 (Failure set)

Idag gick det bättre. Känner mig dock skeptisk till en maxning på 140 kg (vilket skulle vara en pb ökning på 10kg) 4 pass till sen är det upp till bevis.

Hur lång vila mellan seten kör du? Set 2 på 115 var jag snuskigt nära att missa. Trodde inte jag skulle sätta en 3:a 117,5 men jag vilade lite längre (2-3 minuter) än jag brukar och sista setet kändes faktiskt lättare än näst sista :emo-thumb

Tror det sista sitter i skallen på dig Ejbullah! Bara att mata på det kommer lätt gå!

Ejbullah wrote:
    2 Set 107,5 kg x 5
    2 Set 115,0 kg x 3
    1 Set 117,5 kg x 3,0 (Failure set)

Idag gick det bättre. Känner mig dock skeptisk till en maxning på 140 kg (vilket skulle vara en pb ökning på 10kg) 4 pass till sen är det upp till bevis.

Hur lång vila mellan seten kör du? Set 2 på 115 var jag snuskigt nära att missa. Trodde inte jag skulle sätta en 3:a 117,5 men jag vilade lite längre (2-3 minuter) än jag brukar och sista setet kändes faktiskt lättare än näst sista :emo-thumb

Bra att du klarade det.

Det var då kort vila.

Jag brukar vila 2-3 minuter per set.Förutom på sista settet, då blir det 5-10 minuter.

De gånger det är 10 minuter, är det från starten på näst sista settet till starten på sista settet. Det är oftast när det är maxningar på gång, annars räcker det med 5 minuters vila före sista settet.

Jag tänkte börja med med MM2k har börjat tränat nu igen efter många års uppehåll =)

Jag var på gymmet igår och maxa 87.5 så det ska bli intressant och se om jag tar 100 om 7 veckor.
    När jag tränade för några år sen tog jag 97.5 så ska bli kul om jag för första gången klarar 100.

Jag har mycket fritid så tänkte köra 5 split.

ag 1: MM2K Bänk, Triceps, Axlar
    Dag 2: Ben
    Dag 3: Rygg, Biceps
    Dag 4: Vila
    Dag 5: MM2K Bänk, Triceps, Axlar
    Dag 6: Rygg, Biceps
    Dag 7: Vila

Men var finns magen där?Några råd var jag kan få in magen eller ändra lite?

Grymt Damien, blir till att testa ditt Bänkpressprogram :)

Pass 12 idag och snart slut på min första sväng med MM2k.

Set 1 115kgx1
    Set 2 132,5kgx1 PB
    Set 3 137,5kgx1

Första två seten gick bra, sen sket det sig. Gjorde 2 försök på 137,5 och var väldigt nära båda gångerna. Andra försöket så missade jag med endast ett par cm. Dom där sista centrimetrarna blev för mycket. Hade antagligen klarat 135kg utan problem.
    En vecka kvar nu, och en ökning på 10kg under 7 veckor kommer antagligen inte bli verklighet. Kommer under pass 14 göra ett nytt försök på 137,5kg vilket kommer innebära en ökning på ca 1kg i veckan (om jag nu lyckas sätta den) :

challe50 wrote:
    Jag tänkte börja med med MM2k har börjat tränat nu igen efter många års uppehåll =)

Jag var på gymmet igår och maxa 87.5 så det ska bli intressant och se om jag tar 100 om 7 veckor.
    När jag tränade för några år sen tog jag 97.5 så ska bli kul om jag för första gången klarar 100.

Jag har mycket fritid så tänkte köra 5 split.

ag 1: MM2K Bänk, Triceps, Axlar
    Dag 2: Ben
    Dag 3: Rygg, Biceps
    Dag 4: Vila
    Dag 5: MM2K Bänk, Triceps, Axlar
    Dag 6: Rygg, Biceps
    Dag 7: Vila

Men var finns magen där?Några råd var jag kan få in magen eller ändra lite?

Jag tycker att din split ser bra ut.

Lägg in mage på rygg,biceps dagarna.

palmertz77 wrote:
    Grymt Damien, blir till att testa ditt Bänkpressprogram :)

Ja, det ska du göra :D

Ejbullah wrote:
    Pass 12 idag och snart slut på min första sväng med MM2k.

Set 1 115kgx1
    Set 2 132,5kgx1 PB
    Set 3 137,5kgx1

Första två seten gick bra, sen sket det sig. Gjorde 2 försök på 137,5 och var väldigt nära båda gångerna. Andra försöket så missade jag med endast ett par cm. Dom där sista centrimetrarna blev för mycket. Hade antagligen klarat 135kg utan problem.
    En vecka kvar nu, och en ökning på 10kg under 7 veckor kommer antagligen inte bli verklighet. Kommer under pass 14 göra ett nytt försök på 137,5kg vilket kommer innebära en ökning på ca 1kg i veckan (om jag nu lyckas sätta den) :

Synd att du inte fick upp 137,5. Det var ju bara nån cm kvar. Det tar du nästa pass.

En teknikgrej man kan tänka på om man har problem med uträtningarna (de sista centimetrarna) är att man ska försöka ”slita isär stången i 2 delar”. På så sätt tycker jag att man får bättre kraft i triceps.

Damien Thorne wrote:
    Synd att du inte fick upp 137,5. Det var ju bara nån cm kvar. Det tar du nästa pass.

En teknikgrej man kan tänka på om man har problem med uträtningarna (de sista centimetrarna) är att man ska försöka ”slita isär stången i 2 delar”. På så sätt tycker jag att man får bättre kraft i triceps.

Gäller det i hantelpress med:emo-thumb
    :ike:

Förövrigt, kanske man får testa ditt bänkprogram jag med.

Damien Thorne wrote:

Tack för tipset. Skall tänka på det i fortsättningen. :emo-thumb

Hur kör du utlåsningar för triceps? Är det halva bänkpressar du menar?
    t

Allan wrote:
    Hur kör du utlåsningar för triceps? Är det halva bänkpressar du menar?
    t

ja

[http://uk.youtube.com/watch?v=2r5iGFURWuk]

[http://uk.youtube.com/watch?v=iOKgprf-N6E]

Usch :P detta är ju svårt att få ihop schemat.
    Jag brukar träna Söndag till Fredag. Men får inte riktigt ihop det då vill helst köra Axlar ihop med traps eller något annat litet. Har du något tips?
    Mvh.

Edit,
    Måndag, Bröst, Axlar, Triceps
    Tisdag, Ben, Mage
    Onsdag, Rygg, Biceps
    Torsdag, Vila
    Fredag, Bröst, Triceps, Mage
    Lördag, Vila
    Söndag, Vila

Detta borde bli ganska bra, eller? :)
    Så kan man få in lite kondition på lördagen också.

Jag skulle personligen spridit ut träningen lite mer till varannan dag eller i alla fall högst två pass i rad. På så sätt håller du nervsystemet och återhämtningen fräschare men jag antar att frågan främst var riktad till Damien.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 482 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.