MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

Home Forums Allmänt om gymträning MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 482 total)
  • Author
    Bolero wrote:
    Usch :P detta är ju svårt att få ihop schemat.
    Jag brukar träna Söndag till Fredag. Men får inte riktigt ihop det då vill helst köra Axlar ihop med traps eller något annat litet. Har du något tips?
    Mvh.

Edit,
    Måndag, Bröst, Axlar, Triceps
    Tisdag, Ben, Mage
    Onsdag, Rygg, Biceps
    Torsdag, Vila
    Fredag, Bröst, Triceps, Mage
    Lördag, Vila
    Söndag, Vila

Detta borde bli ganska bra, eller? :)
    Så kan man få in lite kondition på lördagen också.

Ja du… Det är alltid svårt att komma på hur man ska splitta kroppen på bästa sättet. Man vill ju alltid vara återhämtat och fräsch i de musklerna som ska tränas för dagen.

Kör du både knäböj och marklyft så kommer det där att bli för tungt. Och jag tycker som Allan att det är för tungt att träna tre dagar irad. Jag skulle ha spridit ut bröstpassen samt ben/ryggpassen så långt ifrån varandra som möjligt. Och att man tar den längsta vilan inför lågrepspassen i MM2K.

Måndag
    Bröst (MM2K #1), Axlar, Triceps

Tisdag
    Vila

Onsdag
    Rygg, Biceps, Mage

Torsdag
    Vila

Fredag
    Bröst (MM2K #2), Triceps

Lördag
    Ben, Biceps, Mage

Söndag
    Vila

Eller (observera att bröstpassen bytt plats med varandra för maximal återhämtning inför lågrepspasset)

Måndag
    Bröst (MM2K #2), Axlar, Triceps

Tisdag
    Rygg, Biceps, Mage

Onsdag
    Vila

Torsdag
    Bröst (MM2K #1), Triceps

Fredag
    Ben, Biceps, Mage

Lördag
    Vila

Söndag
    Vila

Dessa två tycker jag blev en bra split. Jag skriver in dom som exempel i excelprogrammet.

Är ni sugen på att testa nåt nytt så kan ni testa programmet som jag har kört de senaste månaderna.

[http://medlem.spray.se/damienthorne/berglundstyrkelyft.xls]

”Detta har jag gjort utifrån ett program som jag har fått av Per Berglund (200kg raw i bänkpress i 75an). Grundidén är att man kör bänk 3ggr/vecka, där man kör medeltreor på måndag, lätta 10or (smalbänk) på onsdag och tunga 1or på fredag. Alla lyft ska vara explosiva i tävlingsutförande med stopp. Jag har utvecklat det till ett styrkelyftprogram med samma tankesätt i mark och böj som i bänk. Detta program har jag fastnat för, jag har kört det nu i 5 månader med olika upplägg, och jag ska i alla fall köra minst en period till.”

Näst sista passet med MM2k för den här gången:

Enligt schemat MM2k:
    1 Set 112,5 kg x 5
    2 Set 122,5 kg x 3
    2 Set 130,0 kg x 2

Tyvärr blev det bara 2 singlar på 130kg :(

Nu på torsdag eller fredag är det dags för maxning. Kommer inte testa på 140 som skulle innebära en ökning på 10kg, utan kommer testa på 137,5.

Sen är det ”bara” 22,5 kg kvar till mitt mål; kroppsvikten x2

Hm :)
    Tror vi provar på den spliten jag skrev först i några veckor sedan kör vi enligt något av dina förslag. Har ju kört 6dagar/vecka rätt många veckor annars blir det 5 dagar i streck i ett halvår nu typ. Och det har funkat bra för mig. Så testar det ett tag till.
    Tackar för tipsen! :)

mvh

Ska köra min sista MM2K-vecka nästa vecka (har en vilovecka innan…hopas det inte försämrar nått :D ).

Undrar dock en sak: Jag kör bröst på måndagar – och börjar då med bänk.

Eftersom man enligt MM2K ska köra 2 bänkpass i veckan kör jag sedan bänk också på torsdagen ibörjan av mitt axel-ben pass – men denna gång bara bänk.

Funkar detta enligt MM2K:s ”planer”, eller är det tänkt att man ska köra två hela bröstpass i veckan?

FlexMasterMick wrote:
    Ska köra min sista MM2K-vecka nästa vecka (har en vilovecka innan…hopas det inte försämrar nått :D ).

Undrar dock en sak: Jag kör bröst på måndagar – och börjar då med bänk.

Eftersom man enligt MM2K ska köra 2 bänkpass i veckan kör jag sedan bänk också på torsdagen ibörjan av mitt axel-ben pass – men denna gång bara bänk.

Funkar detta enligt MM2K:s ”planer”, eller är det tänkt att man ska köra två hela bröstpass i veckan?

Enligt första sidan här i tråden så ska man bara köra bänkpress när det är lågreps. Om du läser så ser du att det står bara benchpress.

Så har jag fattat det ialla fall =)

mvh

Så 2 triceps-pass i veckan är också av vikt enligt MM2K?
    Hm.
    Det har jag missat helt.

14:de och sista passet med MM2k.

Maxade på 137,5 och missade trots två försök. Sänkte till 135kg och klarade det. Jag har ökat mitt 1RM med 5 kg på 7 veckor. Något sämre än jag väntat mig :( Men ändå en hygglig ökning.

Nu blir det ngr veckor med lugna bänkpass innan jag eventuellt kör MM2k igen.

Ejbullah wrote:
    14:de och sista passet med MM2k.

Maxade på 137,5 och missade trots två försök. Sänkte till 135kg och klarade det. Jag har ökat mitt 1RM med 5 kg på 7 veckor. Något sämre än jag väntat mig :( Men ändå en hygglig ökning.

Nu blir det ngr veckor med lugna bänkpass innan jag eventuellt kör MM2k igen.

5kg är ändå 5kg ju, man får vara glad för det lilla ibland.

Ska bli roligt att se om det gör något resultat på en annan :)

mvh

Tja Damien! har du något lämpligt bänkprogram för en 2-split med bänkdagar 1-2 ggr i veckan?

Skulle program 3 i berglunds program kunna vara något då?

Allan wrote:
    Tja Damien! har du något lämpligt bänkprogram för en 2-split med bänkdagar 1-2 ggr i veckan?

Skulle program 3 i berglunds program kunna vara något då?

Japp, jag tror att 3an skulle fungera bra. Själv så ska jag köra 4an (som är ett alternativ till 3an)

Kan jag köra enligt bänkprogrammet och sen köra andra övningar istället för splitprogrammen som följer med?

Mvh BengtBurk

BengtBurk wrote:
    Kan jag köra enligt bänkprogrammet och sen köra andra övningar istället för splitprogrammen som följer med?

Mvh BengtBurk

Ja.

Jag kör gamla mm2k nu till en början, sen blir det vilovecka och ev. nya en gång.
    Jag undrar bara över dom negativa repsen, det blir ju 1 negativ per pass där man ska göra dom, men på styrkelyftklubben där jag känner några så kör dom alltid 3 negativa istället för 1, är det bättre eller sämre möjligen?

jokem wrote:
    Jag kör gamla mm2k nu till en början, sen blir det vilovecka och ev. nya en gång.
    Jag undrar bara över dom negativa repsen, det blir ju 1 negativ per pass där man ska göra dom, men på styrkelyftklubben där jag känner några så kör dom alltid 3 negativa istället för 1, är det bättre eller sämre möjligen?

Jag har ingen aning.

Är det Öjebyn? De excentriska 3repparna är vad jag vet David Holmberg som kommit på (Öjebyns tränare). Han har även lyckats införa 3-repparna i våran klubb i Umeå.

Öjebyarna är ju stark, så jag tror att 3-repparna är effektiva. Men vet ej vad som är bättre eller sämre.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 482 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.