Home › Forums › Allmänt om gymträning › MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 november, 2008 at 19:10 #235741Anonym anvandareMember
Jag funderar själv på att köra detta. Men måste man ändra sitt schema totalt då? Hur funkar det att köra 2 bänkpresspass i veckan? Och två ggr axlar/triceps?
Kan man kombinera att köra rygg,biceps och ben,mage på enskilda dagar. Sedan lägger man in bänkpress två dagar, tillsammans med triceps och axlar?Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det, hur tror ni en bra splitt skulle se ut?
Vill nämligen inte ändra för mycket på mitt tidigare schema, då jag är speciellt nöjd med min rygg/biceps träning som jag helst vill låta stå kvar som den är idag.
För det går väl inte om jag lägger in ett extra bröstpass, på de 4splitten jag har nu?30 november, 2008 at 19:15 #235742Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Måndag : Rygg, Biceps
Tisdag : Vila
Onsdag : Ben
Torsdag : MM2K Bänk lågreps, Triceps, Axlar
Fredag : Rygg, Biceps
Lördag : Vila
Söndag : MM2K Bänk högreps, Triceps, AxlarSer intressant ut, ett sådant schema skulle kanske passa mig. ELler vad tror ni?
Funkar det att köra rygg,biceps, triceps,axlar två gånger i veckan?
Kan man inte bara lägga in två MM2K bänkpass.Typ så här:
Måndag: MM2K Bänkpress lågreps, triceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Ben, mage
Torsdag: Rygg, biceps
Fredag: Axlar, traps
Lördag: Vila
Söndag: MM2K Bänkpres högreps, triceps, axlarSkulle det funka?
30 november, 2008 at 19:53 #235743Anonym anvandareMembernyrreThaMan wrote:Ser intressant ut, ett sådant schema skulle kanske passa mig. ELler vad tror ni?
Funkar det att köra rygg,biceps, triceps,axlar två gånger i veckan?
Kan man inte bara lägga in två MM2K bänkpass.Typ så här:
Måndag: MM2K Bänkpress lågreps, triceps
Onsdag: Ben, mage
Torsdag: Rygg, biceps
Söndag: MM2K Bänkpres högreps, triceps, axlarSkulle det funka?
Ja, just det ja (angående det du quotade). Glömde att de skrev att det kan bli för mycket för axlarna att köra dom 2ggr/vecka, man riskerar att överträna dom då eftersom de även får träning från bänken.
Just den där splitten skulle inte fungera. Då blir det bänk 2dagar i rad (söndag måndag). Men om man skulle flytta om dagarna så skulle det fungera. Men när man kör en separat axeldag så tror jag inte att man ska köra axlar på bänkdagen också.
Kanske nåt sånt här?:
Måndag: Rygg, biceps
Onsdag: MM2K Bänkpress lågreps, triceps
Torsdag: Ben, mage
Söndag: MM2K Bänkpress högreps, tricepsJag brukar egentligen ha 3 bänkfria dagar före lågrepsdagen, men eftersom slutkörda axlar påverkar bänkpressen så bytte jag plats på dom. Jag tycker att det är viktigast att vara mest utvilad inför lågrepsdagarna.
1 december, 2008 at 16:18 #235744Anonym anvandareMemberDamien Thorne wrote:Ja, just det ja (angående det du quotade). Glömde att de skrev att det kan bli för mycket för axlarna att köra dom 2ggr/vecka, man riskerar att överträna dom då eftersom de även får träning från bänken.Just den där splitten skulle inte fungera. Då blir det bänk 2dagar i rad (söndag måndag). Men om man skulle flytta om dagarna så skulle det fungera. Men när man kör en separat axeldag så tror jag inte att man ska köra axlar på bänkdagen också.
Kanske nåt sånt här?:
Måndag: Rygg, biceps
Onsdag: MM2K Bänkpress lågreps, triceps
Torsdag: Ben, mage
Söndag: MM2K Bänkpress högreps, tricepsJag brukar egentligen ha 3 bänkfria dagar före lågrepsdagen, men eftersom slutkörda axlar påverkar bänkpressen så bytte jag plats på dom. Jag tycker att det är viktigast att vara mest utvilad inför lågrepsdagarna.
Det ser nog bättre ut, kanske ska testa köra efter det ett tag.
Är det så här man skall köra bänkpressen: [http://medlem.spray.se/damienthorne/wosheet.pdf] ? Och sedan får man räkna ut vilka vikter man ska ha varje pass i excelbladet?
1 december, 2008 at 19:07 #235745Anonym anvandareMemberNionde passet idag och det blev en fyra på failure.
Hur mycket brukar man öka med nya mm2k v2? Har du några siffror på det? Det skulle vara kul att jämföra!4 december, 2008 at 18:42 #235746Anonym anvandareMembernyrreThaMan wrote:Det ser nog bättre ut, kanske ska testa köra efter det ett tag.Är det så här man skall köra bänkpressen: [http://medlem.spray.se/damienthorne/wosheet.pdf] ? Och sedan får man räkna ut vilka vikter man ska ha varje pass i excelbladet?
Excelbladet som jag har gjort är exakt samma som bladet du länkade till, så du behöver inte det bladet.
Excelbladt räknar automatiskt ut vilka vikter du ska köra på. Du behöver bara skriva in hur mycket du maxar på ”1RM”
8 december, 2008 at 12:00 #235747Anonym anvandareMemberDamien, vad har du för stat just nu? Jag minns att för typ 2 år sen bänkade du 120 men du har väl kört MM2k rätt mycket sen dess?
8 december, 2008 at 12:52 #235748Anonym anvandareMembernasse wrote:Damien, vad har du för stat just nu? Jag minns att för typ 2 år sen bänkade du 120 men du har väl kört MM2k rätt mycket sen dess?Kommer ej ihåg riktigt tidsperioderna för mina stats.
Senast jag körde MM2K var för 2.5år sen. Då tog jag 140kg.
Jag tog även 140kg år 2000. 😮Jag har mest kört MM2K för att komma tillbaka i toppform efter uppehåll och skador.
December 2005 fick vi barn, innan dess var jag i toppform. Tog ett uppehåll och tappade en hel del (till 120?). Körde MM2K och tog 140kg igen.
De senaste 2 åren har jag testat några andra program. Nu ska jag sätta igång med ett nytt program, sen blir det att göra MM2K-comeback igen.
Jag tog 150kg utan stopp och 147,5 med stopp i bänk för nån vecka sen. Vägde då 78kg. Väger nu 75kg.
I böj tar jag 142.5 och i mark 192.5kg.
8 december, 2008 at 13:05 #235749Anonym anvandareMemberHär är mina bänkpresslyft
147.5 med stopp (på tävling)
[youtube=dTBDSRkziWU]150 utan stopp
[youtube=vq3P11gPFns]140×3
[youtube=-jhMXblSp_o]130×6
[youtube=jcsmneNHrh0]120×10
[youtube=aKwgv6FSFUU]110×15
[youtube=D7DS_s4T9xU]100×19
[youtube=VYLTp1qwkow]Här är ett första utkast av programmet i excel (som jag ska sätta igång med till jul). Bänkpressdelen är Marcus Hirvonens program (från Sundsvall, världsmästare i bänkpress i 110kg och 125kg´s klassen). Böj och markdelen är inspirerat från min tränares nya program.
[http://medlem.spray.se/damienthorne/Hirvis_vs_Janne.xls]11 december, 2008 at 20:17 #235750Anonym anvandareMemberPass nummer elva blev det en tvåa på failure och idag på pass tolv blev det 120kg. Hitills en ökning på 7½ kg vilket var det jag förväntade mig innan jag började med schemat. Nu har jag en vecka kvar innan pass 14 och där siktar jag på att ta 122,5kg för det känns rimligt, är jag tillräckligt taggad så kanske jag får upp 125 också!
11 december, 2008 at 20:39 #235751Anonym anvandareMemberMycket bra :up:
12 december, 2008 at 19:11 #235752Anonym anvandareMemberAngående Hirvonens bänkprogram, vad ska man räkna på för procent för de olika repetitionerna?
12 december, 2008 at 22:43 #235753Anonym anvandareMemberBengtBurk wrote:Angående Hirvonens bänkprogram, vad ska man räkna på för procent för de olika repetitionerna?8×8 på 70% av 1RM
7×7 på 75%
6×6 på 80%
osv
2×2 på 100%
1×1 på 105%Det ska man köra på dag 1 (tex måndag). På dag 2 (tex fredag) ska man köra 8st 1or på 90% av 1RM.
13 december, 2008 at 11:02 #235754Anonym anvandareMemberSka man lyfta de 8 1orna med stopp?
13 december, 2008 at 19:16 #235755Anonym anvandareMemberBengtBurk wrote:Ska man lyfta de 8 1orna med stopp?Det vet jag inte. Jag ska ta reda på det.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.