Morgonträning?

Home Forums Allmänt om gymträning Morgonträning?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Jag har tänkt mig att börja träna igen efter ett par träningsfria år, som har satt sina spår på vågen. Men mitt problem är att jag har så jäkla dåligt med tid. Den enda tiden jag har är på morgonen innan jag gör mig iordning för jobbet. En fördel är att jag alltid blir riktigt pigg efter jag har tränat något, detta gör att den andra tiden jag har typ efter 9-10 på kvällen inte är så super för då skulle jag vara död dagen efter.
    För ca två månader sen började jag gå ca 45min varje vardagsmorgon och det gör jag fortfarande och det har fått ner mig från 115 kg (ja ja men ni ska veta att det var ca 130 för 2 år sen) till 110 kg. Nu vill jag utöka detta med att träna styrka tre gånger i veckan, inte på någon super bodybuildernivå utan för att det ska hjälpa mig att gå ner en bit till. Men i och med att jag vill träna på morgonen så ger det mig en typ 45 min att lägga i gymmet för att det inte ska behöva bli helt okristligt tidigt att gå upp.
    Jag har som sagt tränat tidigare men jag har inte varit någon elit-atlet på något sätt, det har varit för att det har varit kul och ja…ingen seriös satsning. Så jag vet allt om hur jag gör de flesta övningar och känner till de grundläggande sakerna som hör till gym-träning, och jag har (vill jag inbilla mig) en god grundfysik och grundkondition.

Det jag nu undrar är:

Är det mindre lämpligt att träna tidigt på morgonen eller inte?

Ska jag tänka på nogot speciellt i och med att jag tränar på morgonen?

Några bra tips på träningsprogram?
    Tänkte mig som sagt, Mån:Gym, Tis:”promenad”, Ons:Gym, Tor:”promenad” och Fre:Gym. Lör/Sön: Promenader med familjen.

Tacksam för alla tips, trix och vägledningar. Fråga mig gärna om det är något.

”Ekman”

Tränar själv på morgonen(ca 2-3 timmar efter uppvaknande eftersom jag kör cardio direkt jag vaknar)
    Tycker det är bra eftersom jag blir pigg och kan planera restan av dagen utan att behöva tänka på träningen.
    Finns inga nackdelar att träna på morgonen förutom dom individuella.
    Är man grymt trött och orkeslös på morgonen är det givetvis inget vidare

Nja det kommer att bli att jag g

Har själv haft samma problem.
    Dvs:
    * Ont om tid (trebarnsfar, heltidsjobb, pendling, etc)
    * Ständigt ökande midjemått.

För tre år sen läste jag boken ”BodyForLife” (Bill Phillips) och blev heltänd på dess träningsupplägg. Den rekommenderar morronträning för både kardio o styrka. Framförallt tilltalades jag av det sunt förnuft som boken framhåller vad gäller kosthållning, träning o vila.

Kanske kan va ett bra tips för Dig?

Så här gjorde jag:
    * Byggde ett enkelt o billigt gym i min källare mha bänk
    hantlar o skivstänger etc. Detta för att tiden att ta sig till
    o från ett gym helt enkelt inte fanns.
    (Har tränat på gym förr så ”upplärningen” var redan klar)

* La om kosten enl bokens rekommendation
    (40% prot, 40% kolhydrat, 20% fett).

* Följde programmet till punkt o pricka. Dvs 3 kardio-pass
    och 3 styrkepass i veckan. De flesta passen på morronen
    mellan 0545 till 0630.

* Gick o la mig tidigare på kvällarna!

Fick bra resultat!:
    * Midjemåttet gick från 110cm till 88cm på 6 månader.
    Ändå äter jag mer mat än tidigare…
    * Kroppsfettet från 20% till 10-11% på samma tid.

Jag anser mig inte vara asket eller gymfreak men har fått in träningen naturligt i vardagen utan att ”offra” ngt i jobb- eller familjeväg. Det handlar om prioritering!

Numera kör jag även på dagtid emellanåt (eftermiddag eller kväll). Men det mest tidseffektiva är ändå att köra på morronen.

Tränar fortfarande på ungefär samma sätt men har vuxit ur hemgymmet nu. Åtmistone vad gäller benpassen. Dessa kör jag på vanligt gym.
    Dessutom har jag provat andra träningsprogram emellanåt för att testa om de är bättre eller sämre. Men jag brukar landa i det ursprungliga upplägget. Dvs, pyramid-träning med supersets. Är dock noga med att byta övningar regelbundet.

Lycka till med din träning :-)

JoakimC:

Tack f

Ekman wrote:
    JoakimC:

Hur mycket hinner man med på 45 minuter på gymet? kan man få en bra genomkörare på den tiden som nybörjare?

Hoppas att tipsen var till nytta :)

Grejen är att man inte ska träna mer än 45 minuter styrketräning enl den här metoden.
    Styrketräning är ingen uthållighetssport utan en prestationssport. Man värmer upp muskelgruppen med 2-3 lättare set och sen kör man järnet i 3 set. 1 (en!) minuts vila emellan. Man ska sträva efter att nå minst personbästa i något av seten.
    Så det är inte tiden i gymmet som är avgörande utan prestationen!

Dessutom, eftersom träningen är ”splittad”, dvs underkropp dag1, överkropp dag2, underkropp dag3 osv, så tar det inte så lång tid att köra igenom de väsentliga muskelgrupperna.

Ja definitivt.

Jag hade t

Ekman wrote:
    Jag hade t
    Joachim Bartoll wrote:
    Det är bland de bästa träningsupplägg som finns.

Jag har med något exempel på helkroppspass i min träningsmetodiktråd på sidan tre:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83 http://forum.body.se/showthread.php?t=83%5D .

Jag vet inte om det blev ett missförstånd eller det bara är jag som är lite bakom :|

Jag hade nog mer tänkt mig att dela upp kroppen på tre pass. Typ:

Pass 1: Bröst, Biceps och mage
    Pass 2: Lår, vader och Triceps
    Pass 3: Rygg och Axlar

Nu vet jag inte om detta överhuvudtaget är en bra indelning eller fördelning och ärligt talat så vet jag inte om jag fått med mig alla muskelgrupper.

Känns som att tiden inte skulle räcka till för mig om jag ska köra hela kroppen på varje pass.

Joachim Bartoll wrote:
    Många har problem med att äta direkt på morgonen. Ska du dessutom träna ganska omgående är det inte alltid så bekvämt eller ens bra med en massa mat i magen.
    Här är en grej du kan prova:
    Blanda 30-40g dextropur eller maltodextrin med 25-30g vassleprotein och drick det under ditt träningspass. Ät sedan frukost efter träningen.

Med tanke på att jag väger 110 kg (och det är inte merparten muskler) så kanske man är ursäktad för att man inte har full koll på vad Dextropur och de andra sakerna du nämnde är (fast man borde det om man väger så här). Så frågan är var får man tag på dessa produkter?

Joachim Bartoll wrote:
    Tänk på att värma upp ordentligt när du tränar tidigt. Och värm upp med de övningar du ska träna. Alltså inget kardio-tjafs som sänder fel signaler till nervsystemet, utan värm upp med 3-5 reps i 3-5 set med ökande vikt tills du är redo för dina riktiga arbetsset.

Återigen spökar ju tiden för mig. Jag tänkte att jag går till gymmet (ca 10-15 min) och sen innan varje övning gör jag ett set med istortsett inga vikter, bara för att väcka muskeln, sen tänkte jag köra på min träningsvikt typ tre set. Är det kass eller till och med farligt med tanke på skade risk.

Tack annars för tipsen, och ursäkta att jag är så ”frågig”. :)

Ingen mer som har något tips????

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.