MTS-träning?

Home Forums Allmänt om gymträning MTS-träning?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Undrar om det är någon som kan tipsa mig om hur MTS-träningsmetoden (tror jag den heter) går till? Läste en kort artikel i tidningen om metoden men fattade inte riktigt hur många set jag skall köra per övning och inte heller om jag måste köra samma övningar varje pass.

Har tränat i två år mestdels varje muskel en gång i veckan med viss periodisering då och då och tycker jag kört fast lite på senaste tiden så jag ville pröva nåt nytt.

MTS går väl ut på att köra två veckor med lätt vikt och 15 reps, två veckor mellan vikt och tio reps för att sedan avsluta med 2-4 veckor med tung vikt och fem reps. Jag fattar dock inte riktigt om jag skall köra tre set med denna vikt varje pass eller hur det är. Sedan undrar jag om det är okey att byta övning mellan passen. ex måndag köra latsdrag för rygg och sedan hantelrodd onsdag och marklyft på lördag för att ta exempel?

😮 hahaha HST-träning skall det vara……….mts är en kod på jobbet som jag skriver varje dag…snacka om att vara yr!

I ett gammalt nummer av tidningen beskrivs i alla fall HST metoden. Det som gör mig konfunderad är att i texten står det att man skall göra 1-2 arbetsset per övning men i sammanställningen står det 6-12/pass i raden set per muskelgrupp.

sedan låter det ju ganska lite att göra 1 set till ”nästan failure” per pass och muskelgrupp. Kanske lika bra att köra ett Bartoll inspirerat schema istället där kroppen körs igonom tre ggr/vecka med tre set per muskelgrupp varje pass?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.