Home › Forums › Allmänt om gymträning › Muscle up på stång tips?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 januari, 2013 at 20:14 #100755Anonym anvandareMember24 januari, 2013 at 20:14 #1073509Anonym anvandareMember
Tja,
Är det några här som kan göra en muscle up på stång? Jag vill börja lära mig muscle up men det känns så jäkla svårt.
Har kikat igenom nätet lite efter bra instruktioner och hittat denna sida som ger en bra tutorial http://www.kroppsviktstraning.se/muscle-up/Men jag klarar ändå inte 👿 …hur har ni gjort som kan den?
/D
26 januari, 2013 at 09:58 #1073551Anonym anvandareMemberDen där tutorialen är bra, dock så borde han göra ordentliga dips.
Men det är bara fortsätta kämpa så kommer det.
26 januari, 2013 at 11:25 #1073553Anonym anvandareMemberOk, ska fortsätta att kämpa på med övningarna. Hur skulle du rekommendera mig att göra dips annorlunda än han gör i videon? Har precis börjat med denna träning och är lite rookie…
27 januari, 2013 at 08:21 #1073570Anonym anvandareMemberNär du gör dips så ska du gå så djupt att Underarm går ihop med din överarm, dock om du ska prova detta gör det på en assissterad dip maskin.
Eftersom dom flesta är inte vana vid belastningen är det en stor skaderisk, så börja göra såna här dips på en assissterad maskin och ha så mycket hjälp utav den att du kanske gör dips med 10-20Kg utav din egna kroppsvikt så ökar du bara succesivt därifrån.
27 januari, 2013 at 22:28 #1073605Anonym anvandareMemberTack för svar, men kollade runt på lite dip tutorials och det är många som säger att man ska gå till en 90 graders vinkel och inte längre då skaderisken är ofantligt stor.
Vad skulle du säga att fördelen är att gå så pass djupt på en dip?
28 januari, 2013 at 21:30 #1073640Anonym anvandareMemberDanne78 wrote:Tack för svar, men kollade runt på lite dip tutorials och det är många som säger att man ska gå till en 90 graders vinkel och inte längre då skaderisken är ofantligt stor.Vad skulle du säga att fördelen är att gå så pass djupt på en dip?
Ja skaderisken är ofantligt stor, det är så med alla övningar om man gör fel. Anledningen varför 99,9% utav alla skador kommer utav 2 anledningar -> 1. Använder för mycket vikt 2. Fel teknik
Fördelarna med det är att du tränar alla små stabiliserings muskler, blir mycket starkare i botten läget, du gör full rörelse som din kropp är utsedd för.
Just därför jag sa till dig att göra djupa dips på en assissterade dips maskin (där dom flesta har 10Kgs Plattor), låt oss säga du väger 80Kg så har du 70Kg till hjälp så då kommer du göra djupa dips med endast en vikt på 10Kg vilket kommer ta bort skaderisken om du inte klantar till det på nåt idiotiskt sätt.
Så tar du och minskar vikten som hjälper dig, när du känner att du är tillräckligt stark.
Folk som skadar sig på dips är folk som har hela tiden kört 90 graders dips och så en vacker dag så kör dom med extra vikt eller bara kropps vikten och är trött vilket får dom ofokuserade vilket gör att dom av misstag går djupare än 90 grader och snappar upp nåt skit i axeln/ryggen eftersom doms kropp är inte vana att vara på det djupet så kroppen stabiliserings muskler har inte blivit stark.
4 februari, 2013 at 09:26 #1073809Anonym anvandareMemberMorfiusBaltzar wrote:Danne78 wrote:Tack för svar, men kollade runt på lite dip tutorials och det är många som säger att man ska gå till en 90 graders vinkel och inte längre då skaderisken är ofantligt stor.Vad skulle du säga att fördelen är att gå så pass djupt på en dip?
Ja skaderisken är ofantligt stor, det är så med alla övningar om man gör fel. Anledningen varför 99,9% utav alla skador kommer utav 2 anledningar -> 1. Använder för mycket vikt 2. Fel teknik
Fördelarna med det är att du tränar alla små stabiliserings muskler, blir mycket starkare i botten läget, du gör full rörelse som din kropp är utsedd för.
Just därför jag sa till dig att göra djupa dips på en assissterade dips maskin (där dom flesta har 10Kgs Plattor), låt oss säga du väger 80Kg så har du 70Kg till hjälp så då kommer du göra djupa dips med endast en vikt på 10Kg vilket kommer ta bort skaderisken om du inte klantar till det på nåt idiotiskt sätt.
Så tar du och minskar vikten som hjälper dig, när du känner att du är tillräckligt stark.
Folk som skadar sig på dips är folk som har hela tiden kört 90 graders dips och så en vacker dag så kör dom med extra vikt eller bara kropps vikten och är trött vilket får dom ofokuserade vilket gör att dom av misstag går djupare än 90 grader och snappar upp nåt skit i axeln/ryggen eftersom doms kropp är inte vana att vara på det djupet så kroppen stabiliserings muskler har inte blivit stark.
Ok, tack för tipset! Hur går det för dig och dina muscle-ups? Hur många reps ligger du på?
5 februari, 2013 at 21:52 #1073865Anonym anvandareMemberKör inte längre Muscle-ups för att dom för enkla.
Finns knappt några utmaningar kvar för mig.
6 februari, 2013 at 18:38 #1073890Anonym anvandareMemberDet är enbart teknik, klarar du att göra chins så klarar du muscle up. De svåra är vändningen bara att man pressar sig utåt och inte bara uppåt som när du kör chins, har en kompis som är as fet som klarade de med någon timmes teknikträning.
7 februari, 2013 at 22:12 #1073930Anonym anvandareMemberMorfiusBaltzar wrote:Kör inte längre Muscle-ups för att dom för enkla.Finns knappt några utmaningar kvar för mig.
Låter grymt! Kan du inte lägga upp en video när du kör lite muscle-ups?
12 februari, 2013 at 01:07 #1074049Anonym anvandareMemberMuscleups är mest teknik.
Lite pendling med kroppen och en ”snärt” med benen samtidigt som du drar dig upp explosivt.. Enkelt
Har en film när jag gör det här:
http://www.youtube.com/embed/d7tJr2-_UKoFunkar inte länken så ligger den som film nummer 2 på denna sidan.
http://www.anderssvensson.org/filmer/traning
//
AkA14 februari, 2013 at 20:03 #1074147Anonym anvandareMemberaka wrote:Muscleups är mest teknik.
Lite pendling med kroppen och en ”snärt” med benen samtidigt som du drar dig upp explosivt.. Enkelt
Har en film när jag gör det här:
http://www.youtube.com/embed/d7tJr2-_UKoFunkar inte länken så ligger den som film nummer 2 på denna sidan.
http://www.anderssvensson.org/filmer/traning
//
AkADanne lyssna inte på honom, om du tittar på hans sida kommer du märka att han gör dom flesta övningar fel och väldigt många utav dom misstagen kan leda till skada.
15 februari, 2013 at 21:45 #1074178Anonym anvandareMemberJag fokuserade på att bli starkare i chinsen och jobbade mig upp med viktade chins och nu har jag inga problem med muscleups. Dips har jag i princip inte tränat mycket på alls men är ändå ganska stark i den övningen men jag skulle definitivt vilja påstå att tunga chins gav mig mest hjälp!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.