Home › Forums › Allmänt om gymträning › Någorlunda nybörjare, vill bli större
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 november, 2010 at 11:31 #54840Anonym anvandareMember13 november, 2010 at 11:31 #139086Anonym anvandareMember
Hej!
Jag är en kille som snart fyller 20 år. Har sedan 3 veckor tillbaka börjat gymma igen (gymmade senast mellan jag var 16-17 år).
Jag väger: 61,7kg
Jag är: 175cm långSom sagt, är jag ganska ”liten”. I dagsläget äter jag konstant, känns det som iallafall. Tar ca 3-4 timmar mellan att jag äter något. Är det för lång tid?
Jag har ett ganska tungt & krävande jobb, där jag står mycket. Har dessutom märkt att jag har en ganska hög ämnesomsättning. Har aldrig varit riktigt ”tjock”. Den enda delen som jag ogillat har då varit lilla putmagen, men det är sånt jag får leva med medans jag försöker bulka upp.
Jag har räknat ut att mitt dagliga kcal-intag ligger på ca 2500 kcal medans andra sidor visar strax över 3000. Vilken sida kan man lita på?
Om jag då ska bygga muskler, bör jag ligga på 300/500 kcal+?Extra tillskott jag tar är:
Gainer Pro från Star Nutrition efter träning.
Omega-3 tabletterTillägger att jag tränar på gym 4 dagar i veckan. Måndag – Onsdag – Fredag – Söndag
Nu till frågan: Hur ska jag gå upp i muskelmassa så fort som möjligt?
Jag vet att det tar lång tid att bygga muskler. Men har hört att som ”nybörjare” med ganska låg muskelvolym bygger snabbare, eller?Och när jag varit på gymmet, kör jag slut på mig helt o hållet. Tunga vikter 8-12rep x 3 set. Klarar det ”precis”. Inte till failure.
Sedan låter jag musklerna vila 48 timmar, sen har jag faktiskt börjat med samma muskelgrupp igen. Funkar det? Eller krävs det mer återhämtning även fast jag känner att jag är pigg & frisk i kroppen att köra på’t igen?Med Vänliga Hälsningar,
A13 november, 2010 at 13:40 #139087Anonym anvandareMemberDin kost verkar det inget större fel på. Det som däremot skulle vara intressant är om du kunde räkna ut om du verkligen får i dig den mängd protein som du behöver. Dvs (du behöver) 150gram om dagen i runda svängar. Det jag kan tillägga som kommer förbättra dina resultat är att du låter varje muskelgrupp återhämta sig längre. Försök att vänta MINST 72 timmar innan du tränar samma muskel igen. Kan tilläggas också att jag tror att du skulle få snabbare resultat om du minskar ditt repsantal något. Du kan testa köra ett max-ot program som går ut på att man kör 4-6 reps per set. Hemsida: [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20]
Mvh13 november, 2010 at 14:01 #139088Anonym anvandareMemberOkej, tack för informationen.
Proteinet är jag rätt så säker på att jag får i mig. Blir en hel del kvarg, tonfisk, ostmackor osv till mellanmål..Sen har jag funderat på om jag ska köpa ett natt-protein? Är det nödvändigt?
4-6reps säger du.. är det 3 set då med eller? Har hört rätt mkt dåligt om MAX-OT programmet, men det kanske är rätt bra iallafall?
Mvh, A
13 november, 2010 at 14:13 #139089Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Inte direkt, ta kvargen på kvällen istället. det är långsamt proteinOkej, då får det bli så då!
Har du några bra tips på mellanmål under dagen? Som gärna får vara lätta att göra/ha med sig. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.