- This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › När kan man springa ?
Kan man springa/jogga när det är 0 gradit ute eller förstör man kroppen/halsen då ?
Eller gör man dt lättare för kroppen att plocka på sig sjukdomar ?
Själva kylan gör inte att du blir sjukt. Det är en sekundär reaktion där immunförsvaret ansträngs av kylan och på så sätt sänker garden för eventuella virus och/eller bakterieangrepp.
// Calle
Jasså tack tack
så… dt e inte bra att springa i kyla då ? lr om man ahr bra immunförsvar så e d lugnt ?
Beror la på? Det lär väl inte vara jätte nyttigt att springa i 30 minus då kroppen inte hinner värma upp luften innan den kommer ner i lungorna, vilket borde ha konsekvenser. Ett tips brukar väl vara att andas genom näsan då luften har längre väg att vandra?
0-gradigt är inga problem, blir det nedåt 20 – 30 minus är en värmeväxlare, tex en lungplus eller airtrim en god idé.
Oftast är det inte kylan som blir det jobbiga utan det faktum att luften är väldigt torr då kall luft inte kan hålla fukt lika bra som varm luft. Dina andningsvägar får därmed jobba hårdare med att fukta luften.
Lite info: [http://traningslara.se/traning-och-kyla/]
Ps: Älskar Träningslära mer och mer, skönt att alltid ha en sida att hänvisa till när man inte orkar med en längre utläggning.
Nedkylning och immu inte spelar sådär super stor roll.
Men zero är helt ok. Munvärmare funkar super mot -7/-15.
Inte provat på lägre och helt onödigt nästan.
Fuktig luft är nästan värre…
Brukar går bra till -25, Annars hockey eller allmänhetens åkning på rinken vara bra allternativ.
Så länge du håller dej uppvärmd hela tiden är det inga problem. När jag var brevbärare brukade jag springa i t-shirt ända ner till minus 5 så länge jag var igång.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY