- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Ni som kör rodd!
Jag skulle behöva lite hjälp!
Jag har väldigt nyligen börjat köra roddmaskin på gymmet och jag skulle behöva lite tips på träning på det planet.
Ni som kör rodd. Hur länge kör ni ege under ett pass? Vad kombinerar ni den dagens träning med?
Själv kör jag rätt allround på ett pass och tränar både styrka och kondis under samma pass. Yes, det är inte helt populärt att köra både styrka och kondis under samma pass, men i nuläget tränar jag 3 dgr/veckan och för att kunna splitta detta bättre så skulle jag behöva gå upp till 4 dgr/veckan och det finns det inte riktigt tid för med både studier och jobb.
Alla tips och funderingar är välkomna!
Jag kör det som uppvärmning. 500m, 35-40m/s.
Roddmaskinen har det hänt att jag använt å värma upp med någon gång. 20-30min. Annars kan du ju alltid sätta upp en sträcka på ett visst motstånd och sen försöka slå den varje gång.
Tävlar du i kyrkbåtsrodd? 40m/s låter skapligt ;P
Jag kör i nuläget runt 15 min och ca 2500m+. Motståndet är 7/10. Vilket inte känns direkt supertungt, men eftersom jag fortfarande är ovan vid maskinen så lägger jag mer fokus på teknik än på motståndet.
Hade varit roligt att höra vad folk tycker om rodden i allmänhet och hur mycket den gör för träningen. Dock börjar jag smått inse att folk, rent generellt, kanske bara ”trillar över den” en o annan gång (som man gör på mitt gym) och inte direkt lägger ner någon större fokus på den .
Förhoppningsvis kommer det dock fler kommentarer i denna tråd =]!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY