Noll kontakt i benen av basövningar

Home Forums Allmänt om gymträning Noll kontakt i benen av basövningar

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hejsan alla kära forumskamrater!

Nu är det så att när jag tränar ben, så har jag ett väldigt stort och också jävligt frustrerande bekymmer. Jag får nämligen väldigt lite till noll kontakt i dom flesta basövningar för ben. Jag har experimenterat i veckor nu med olika fotfästen, höga vikter, medel vikter, låga vikter, höga reps och lågreps, men jag får aldrig in den där brännande känslan i benen som ni förmodligen är bekanta med, Den känslan där man vet att träningsvärken dagen efter kommer att vara enorm. Dem enda övningar jag får bra kontakt i på benen, och då menar jag riktigt bra kontakt, och det är bensparkar för både fram och baksidan, liggande lårcurl, sissysquats och raka marklyft vid låga vikter och höga reps.

Jag förstår inte vad som är felet, så jag vänder mig till er kära forumskamrater, har ni någon aning om vad som försigår?

Knäböj med din egen vikt elller lite mindre tom., kör till failure. Menar du på riktigt att du inte känner något då?

kör en 20-reppare (restpause) i djupa knäböj. Bränner det inte då så vet jag inte vad det är för fel på dig ;-)

gober wrote:
    kör en 20-reppare (restpause) i djupa knäböj. Bränner det inte då så vet jag inte vad det är för fel på dig ;-)

+1

Körde djupa böj i måndags (och idag) efter 3 veckors uppehåll. Känner det precis överallt från bröstkorg till knä, förmodligen även vader, men eftersom jag körde vadpress också vet jag inte vad som kommer från vad. Men djupa, strikta, tunga knäböj tar ordentligt. Och med djupa menar jag inte en liten nigning utan ner under parallellt.

Brännande känsla behöver du inte, böjer du korrekt så gör det nytta och mer nytta än brännande bensparkar.
    Skit i att jaga det bara…

Skulle nog föredra att inte få den där brännande känslan i knäböj eftersom den oftast bara förstör :p

Jag har aldrig haft nån kontakt , brännande, pump i benen av basövningar men det är de enda jag gör för ben Knäböj,benpress,utfall och jo jag få kontakt i raka mark kom jag på. Men till poängen jag har utan att skryta top3 av de bästa benen på mitt gym. Både styrke och volymmässigt. Kontakt är inget måste. Är ju fysikt omöjligt att dina ben inte jobbar i knäböj t.ex

Sen förstår jag att man vill ha kontakt för att känna att man gör rätt men jag har aldrig hört folk säga att de har kontakt av typ knäböj för min egna del är det enda jag tänker på att få bort vikten från min rygg,hålla tekniken, hur jävla mycket bålen jobbar (förvånar mig varje gång =) ) så skulle nog inte ens lägga märke till om jag har kontakt eller inte.

Dessa svar kan jag jobba med och har nog fått svar på det mesta av mina frågor, tack så mycket! :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.