normal ökning eller?

Home Forums Allmänt om gymträning normal ökning eller?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tja.

Har tränat nu i ca 2mån, jag har tränat tidigare i mitt liv så nån riktig färsking är jag inte och muskler har ju minne osv sägs det.

Grejjen är att jag har ökat antalet kilon jag lyfter från pass till pass och jag orkar ändå köra mina 6-8 reps strikt (jag brukar experimentera med vikterna för att se vad jag klarar av).

Tränade några månader förra året från januari till maj med en kollega och han poängterade alltid vid varje pass, skärp dig ”Micke jag vet att du orkar mer, du saknar bara motivation att lyfta tyngre”. Vet inte om det berodde på taskig motivation eller vad det var men jag börjar tro att han hade rätt för jag gav mig verkligen alldeles för tidigt (på för lätt vikt.)

Min fråga, är handlar det om motivation eller beror sånt här på annat. De vikter jag tränar på idag är med hästlängder tyngre än tidigare.

Ha det.

Mind over body! Skratta åt vikterna :) det låter konstigt men det funkar. Innan jag själv lyfter väldigt tungt så brukar jag föreställa mig själv i tankarna där jag ser mig själv lyfta vikterna utan problem. låter knas men det funkar iaf för mig. Motivationen har mycket att göra med ens prestationer, ser man sig själv klara det så gör man det oxå. Men man får ju vara realist oxå :emo-thumb

Självklart har motivationen en väldigt viktig roll. Ibland känner jag mig otroligt trött efter 6 reps men när man verkligen ger sig fan så kan det hända att man klarar så många till att man till och med kan öka vikten. Så ibland så kan det nog vara huvudet som övertygar kroppen att man är trött i stället för tvärt om.

Japp håller med! Det är ju trots allt hjärnan som styr dig och dina muskler. Men känner den respekt för vikterna så blir det som med allt annat en viss effekt, vilket i detta fallet blir negativt. Utan motivation finns inget intresse, utan intresse finns inte orken att handla till 100%. Det sägs ju att när vi tror att vi tar i till 100% så finns det 100% extra som ligger dolt någonstans, det gäller bara att plocka fram det. ;)

Det handlar nog om motivationen.

Lär dig älska smärtan hård träning ger :up:

Förutom de set jag direkt syftar på en viss ökning. Exempelvis köra 4 rep på en tyngre vikt än tidigare så går jag bara efter så mkt smärta som möjligt när jag reppar. Det är ett bra sätt att tvinga sig förbi de gränser som hjärnan annars kan sätta. Efter exempelvis 10-12 reps i benpressen säger ofta hjärnan ifrån pga belastningen och smärtan. Är man inställd på att pusha sig sig själv till max och inget annat spelar roll så är det bra mkt enklare att få de där extra repsen. Allt sitter i psyket och viljan.

Aggressivitet och ett fint adrenalin flöde brukar resultera i ett bra pass.

Svårt att uppnå det där extra varje pass men det är ngt att sträva efter.

Detta gäller då förstås bara om man är inställd på att gå till failure i vartenda set. Jag står iaf för den principen även om jag vet många som säger emot den.

Lindmark wrote:
    Efter exempelvis 10-12 reps i benpressen säger ofta hjärnan ifrån pga belastningen och smärtan. Är man inställd på att pusha sig sig själv till max och inget annat spelar roll så är det bra mkt enklare att få de där extra repsen. Allt sitter i psyket och viljan.

Håller med dig. Man får ju inte riktigt någon värk att tala om annat än att det är tungt om man inte passerar minst 8 reps. Saken är den att jag inte vill köra till failure då jag är rädd att det ska bli felaktig träning.

Oavsett om jag kör till failure eller inte så har jag tillräckligt med träningsvärk för att kunna gå och oj aja mig på jobbet på dagarna.

:emo-thumb

Felaktig träning?

Repsantalet var bara ett enkelt exempel. Högreps träning till failure skiljer sig ngt från lågreppare, helst när det gäller benträning.

Ja hur det fungerar för dig med att gå till failure får du nog experimentera fram. Har ju även att göra med träningsvolymen och alla andra bitar som påverkar återhämtningen.

Träningsvärk är dock inget mått på om träningen går bra, även om det kan kännas bra :p

Lindmark wrote:
    Felaktig träning?

Repsantalet var bara ett enkelt exempel. Högreps träning till failure skiljer sig ngt från lågreppare, helst när det gäller benträning.

Ja hur det fungerar för dig med att gå till failure får du nog experimentera fram. Har ju även att göra med träningsvolymen och alla andra bitar som påverkar återhämtningen.

Träningsvärk är dock inget mått på om träningen går bra, även om det kan kännas bra :p

Failure klassar jag (sen hur det verkligen ligger till vet jag inte) som att
    jag kör slut på muskeln totalt. tex om jag kör biceps så kör jag så pass hårt att jag inte ens kan lyfta näven till hakan efter passet, för att sedan ha sån värk att det gör riktigt ont och ömmar så fort tröjan skulle vecka sig vid biceps. Enligt min mening kan inte det vara nyttigt. Det finns så många skilda åsikter om detta så vi behöver inte gå in på det då vi höll oss på psykplanet och motivationen :emo-thumb .

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.