Home › Forums › Allmänt om gymträning › Nu ska jag börja träna…men hur?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 februari, 2006 at 10:07 #94825Anonym anvandareMember18 februari, 2006 at 10:07 #1040039Anonym anvandareMember
Nu ska jag börja träna…
Japp, du läste rätt!
Z ska börja träna på gym.
Jag ska ta min dåligt underhållna kropp till ett gym och börja aktivera den. Skitsamma om publiken kommer att fnissa åt den – jag har bestämt mej för att inte bry mej.
Men nu infaller ett problem.
Jag har ingen aning om hur/när/vad/whatever jag ska träna.
Jag menar, jag kan ju inte blada ner på gymet och sätta igång med att punkt-träna mina biceps och triceps och quadceps och allt vad det heter utan jag antar att jag borde börja plåga min stackars kontorskropp med någon form av ”allmänövningar”.Ni som har så många listiga svar och sitter inne med mycket kunskap – kan ni tipsa mej om någon form av allmänna övningar som liksom aktiverar hela kroppen?
(Psst: Det här är tänkt som en seriöst ställd fråga – så om det känns som den hamnat på fel avdelning tar jag gärna emot en hint om var jag borde ställt den)
:emo-thumb18 februari, 2006 at 10:17 #1040040Anonym anvandareMemberDet bästa är om du ber om en personlig coachning på gymet du ska gå på.
Ett litet länktips på vägen: [http://www.sundhalsa.se/artiklar/Träningstips.shtml]Lycka till!
18 februari, 2006 at 10:30 #1040041Anonym anvandareMemberHallå där… och tack för att du svarade!
Jag var inne på sidan du tipsade om, men… där ramlade direkt på just det där med att punkt-träna muskler.
Det jag var ute efter var mer om det finns någon form av träningsmetod som liksom aktiverar många av musklerna på en gång.
Alltså – jag förstår ju att mina vader inte lär få särskilt mycket träning av att jag lägger mej på en bänk och försöker pressa upp en stång, men… jag tänkte i banorna att det finns övningar som mer eller mindre är bra för t.ex. dom flesta av armarnas muskler på en gång… istället för att jag kör biceps, sen triceps, sen underarmar… o.s.v.
Eller…. någon övning som är bra för heeela ryggen och inte bara någon vaddetnukanheta-muskel.
Typ så… om du förstår?
18 februari, 2006 at 10:43 #1040042Anonym anvandareMemberDe flesta övningar aktiverar flera muskelgrupper både direkt och indirekt. Vissa ryggövningar aktiverar biceps och flera bröstövningar aktiverar axlar och triceps samtidigt, bara för att nämna några få exempel. Men som sagt, eftersom du är så pass ny inom gymträning överhuvudtaget är det nog en bra idé att be någon visa dig hur du utövar de olika övningarna.
18 februari, 2006 at 10:48 #1040043Anonym anvandareMemberHmm…
Ja det verkar inte bättre än att jag får bita ihop och helt enkelt fråga mej fram på plats, även om jag helst skulle hålla mej för mej själv.Tack för att du gav dej tid att svara iallafall… och ha en trivsam lördag och en bra helg och allt det där!
18 februari, 2006 at 13:24 #1040044Anonym anvandareMemberMarklyft aktiverar många muskler, likaså knäböj. Vetefan om jag får länka till något annat forum men där står det mycket matnyttigt.. MODS: Får jag det?
Edit: Annars kan du ju googla på styrketräning eller något
18 februari, 2006 at 13:29 #1040045Anonym anvandareMemberDet mesta du behöver veta om själva träningen:
[http://forum.body.se/showthread.php?t=83]18 februari, 2006 at 14:45 #1040046Anonym anvandareMemberHähä…
Den där länken har jag läst massor med gånger (med vilket jag vill ha sagt att jag tycker den är välskriven och informativ).
Du har skrivit om att ”Att träna med sin kroppsvikt”.
Klarar man inte runt 20 armhävningar eller 6-8 reps benböj så är det – vilket låter rätt begåvat – föga vits att ösa på med en massa viktbelastning.
Dock känns det som att jag – trots total avsaknad av träning i mitt liv – faktiskt klarar av DET iallafall, så nu tänkte jag ta träningen till fas 2 så att säga.
Du skriver om att träningen bör bestå av ”flerledsövningar med fria vikter, även kallade basövningar” och det är väl ungefär dom där basövningarna jag antar det är jag frågar efter!(Länken Ulf Gror skickade med innehåller ju en hel del ser jag nu – tack för den!)
18 februari, 2006 at 15:10 #1040047Anonym anvandareMemberMen titta…
Det där stället hade jag inte hört talas om alls… tack för DEN länken ! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.