Nu skall bena vallas hårt !

Home Forums Allmänt om gymträning Nu skall bena vallas hårt !

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej !
    Skall ta ett krafttag när det gäller ben träningen. Har nyligen fått en smith maskin till gymmet så nu känns det som om förutsättningarna finns.
    Följande maskiner finns:
    smithmaskin
    20 kg stång (fri)
    gammal benpress (sitter och trycker rakt fram)
    stående bencurl (baksida, finns i en multi maskin)
    bencurl (framsida)

VIll nu ha hjälp med ett rejält träningsprogram för både fram och baksida utifrån de förutsättningar som finns.

Mvh //Jensa

Benböj är vad det handlar om, från början till slut. Kör ett tungt benböjsset(5reppare) och ett lättare(10reppare) i veckan, så ska du se att benen kommer växa som ogräs.

Vet ni n

Jesse wrote:
    Hej !
    Skall ta ett krafttag när det gäller ben träningen. Har nyligen fått en smith maskin till gymmet så nu känns det som om förutsättningarna finns.
    Följande maskiner finns:
    smithmaskin
    20 kg stång (fri)
    gammal benpress (sitter och trycker rakt fram)
    stående bencurl (baksida, finns i en multi maskin)
    bencurl (framsida)

VIll nu ha hjälp med ett rejält träningsprogram för både fram och baksida utifrån de förutsättningar som finns.

Mvh //Jensa

Menar du benspark (och inte bencurl)?

lat3c wrote:
    Vet ni någon bra vad övning?
    Jag har tränat vaderna i en benpress maskin. Men jag tycker att vikterna börjar bli för tunga för hålfoten. Ändå bara uppe i 153kg.

Har även tränat vader i smithen men tycker att det belastar ryggraden ganska rejält.

Och jag har använt en hantel och hålt den i en hand och sedan stått på ett par vikter. Men mitt gym erhåller mig bara 30kg hantlar.

Vet ni någon annan bra övning?

Ursäkta om jag lånar tråden.

Har du ingen benpress med ställbart ryggstöd? Då kan du pressa sittandes om du förstår vad jag menar…

jo det

Självklart menar jag benspark !
    Så det behövs ingen specifik träning för baksidan? Typ marklyft etc?
    //Jesse

OK,
    marklyft och lite stående bencurl, är det de ända övningarna som behövs för baksida….skulle vilja dela upp benen på 2 pass.
    Hur många set ?

Framsida då? Benböj, benböj med stång på framsida plus utfall i smith maskin. Hur låter det?

lat3c wrote:
    Vet ni n
    lat3c wrote:
    Vet ni någon bra vad övning?
    Jag har tränat vaderna i en benpress maskin. Men jag tycker att vikterna börjar bli för tunga för hålfoten. Ändå bara uppe i 153kg.

Har även tränat vader i smithen men tycker att det belastar ryggraden ganska rejält.

Och jag har använt en hantel och hålt den i en hand och sedan stått på ett par vikter. Men mitt gym erhåller mig bara 30kg hantlar.

Vet ni någon annan bra övning?

Ursäkta om jag lånar tråden.

Kör i smithen jag också..blir tunga vikter, känns i ryggen, men kör med bälte..det hjälper

Mith wrote:
    Prova att sätta dig på bänk med vikter under foten och skivstång i knäet..:emo-thumb ps för att belasta rygg mindre i smith prova bälte?ds

Tack! Det låter som en bra övning. Ska testa den direkt. :up:

_NOS wrote:
    Kör i smithen jag också..blir tunga vikter, känns i ryggen, men kör med bälte..det hjälper

Schysst, får se om jag inskaffar mig ett bälte kanske, börjar bli en del tunga belastningar. :bb2: ;)

Ytterliggare en sak jag såg igår när jag tränade ben i Smith maskinen var att självaste viktpaketet, alltså stången inte är rak utan håller en viss lutning. Jag har inte tänkt på detta utan har bara gått in och kört.
    En annan påpekade att han stod tvärtom, fick lutningen mot sig istället. Jag provade och det kändes helt ok.

Nu bör det väl finnas ett syfte med att det är en lutning.

Ngn som vet hur man skall attackera Smith maskinen?? Förklara varför lutning etc…

gracias !

//Jesse

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.