Nubörjare i gymmet – tips för maximal muskelökning

Home Forums Allmänt om gymträning Nubörjare i gymmet – tips för maximal muskelökning

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej alla på Body forumet!

Här kommer min första post på forumet efter att ha kikat runt lite här en längre tid. Det blir en sån där ”Jag har precis börjat träna och nu vill jag bli Mr Olympia på 2 veckor om det går”-post :)

Jag har tränat sen November med en paus på 3 veckor då jag reste i Asien och har haft som mål sedan starten att hålla igång ordentligt och fortsätta med träningen sen länge det bara går. Jag har kört 6 pass i veckan hela vägen med ett eller två pass färre någon vecka främst på grund av den j**la vintern vi har haft! Jag är 1.99 lång och när jag började vägde jag 72kg, jag är dvs. en riktig pinne! Jag har läst och testat mig till väldigt mycket och har försökt ta fram pass som riktigt har tänjt mina gränser. Mitt mål är helt enkelt att bli riktigt grov! Hade gärna sett en viktökning på 15-20kg över en längre period.

Mina pass är som följer:
    Måndag: 9-10 set bröst, 9-10 set axlar, 9-10 set triceps
    Tisdag: 9-10 set biceps, 9-10 set övre rygg
    Onsdag: 9-10 set nedre rygg, 9-10 set mage, 9-10 set ben
    Torsdag: Som måndag
    Fredag: Som Tisdag
    Lördag: Vila
    Söndag: Som Onsdag

När det gäller Bröst, Axlar, Triceps, Biceps och rygg kör jag nästan alltid någonstans mellan 4-10 reps per set. Brukar också avsluta med 1-2 set med endast 1 rep på maxbelastning.

Jag har ökat ganska ordentligt i hur mycket jag lyfter under dessa 4 månader. 25 till 60kg i Bänk, 10 till 18kg/hantel i Bicepcurls osv. Grejen är att rent utseendemässigt har jag inte så att säga förändrats så mycket som jag borde ha jämfört med den här ökningen. Jag har gått upp till 76kg vilket känns helt okej men jag ser bara en smula grövre ut. Känns alltså inte som att min kropp, rent hur den ser ut, skulle klara av de vikter jag kör på (En del som tränar på samma gym som jag kör bara några enstaka kilo högre men ser ut som Brad Pitt i fight club :P)

Min fråga är alltså: Hur tycker ni att jag ska lägga upp mitt pass för att bygga så mycket volym jag kan? Köra mindre vikt och fler set/reps? Köra högre vikt och färre reps/set?

Hur lång tid ska man förvänta sig att det tar att bygga upp en ordentlig muskelmassa? 2+ år?

P.S Jag äter som en häst så kosten tror jag att jag har fixad :)

Tack på förhand!

Alex

vill inte vara dryg, men det finns 100-tals exakt likadana trådar, sök så hittar du nog svar på dina frågor.

Boxer wrote:
    vill inte vara dryg, men det finns 100-tals exakt likadana trådar, sök så hittar du nog svar på dina frågor.

What he said!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.