Ny på gym

Home Forums Allmänt om gymträning Ny på gym

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hej!

Jag är en kille som precis har fyllt 15. Jag har också börjat grymma nu och jag har gått till gymmet kanske 3-4 gånger.

Eftersom jag är en nybörjare och aldrig gymmat innan så använder jag bara maskinerna eftersom det är större chans att man gör en övning rätt på maskin än med vikter.
    Jag tränar hela kroppen (ben, mage, bröst, rygg, armar, axlar) på två träningspass i veckan och jag har lite frågor som jag tänker rabbla upp nu eftersom jag är väldigt okunnig angående gym.

Är det bra att börja träna med enbart maskiner?
    Kan man bygga upp en bra grundstyrka med hjälp av maskiner och isf hur?
    Är det sant att man kan skada något i kroppen som gör att man växer mindre om man inte har en bra grundstyrka?

Tack på förhand!

Hejsan, jag tror personligen att det är bra att börja med maskiner om du inte har någon erfaren som kan visa dig korrekt utförande för fria vikter. Jag tror det är en god tanke att bygga upp en bra grundstyrka med hjälp av maskiner innan du börjar med fria vikter, med det menar jag att du lär känna din kropp, vad du klarar och inte klarar, men viktigaste är att du tycker det är roligt att träna, maskiner kan ge en bättre ego-boost för nybörjare då man inte behöver tänka på att ”göra rätt”

Du kan mycket väl skada något i kroppen som gör att du inte kan träna lika bra. Vanligast är att man skadar rygg eller axlar, och oftast gör man detta genom att träna för tungt eller träna fel.

Men det handlar inte så mycket om grundstyrka utan mer om teknik. Börja med lätta vikter även om du känner att du vill lägga på betydligt tyngre så rekommenderar jag dig att vänta med det tills dina leder och senor vant sig vid belastningen.

Tänk på att de skador du drar på dig nu kan sitta i för livet, om du bara är 15 år så är det kanske värt att börja lite försiktigt med vikterna, du har ett helt liv på dig att bli biff :)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.