Nybörjare

Home Forums Allmänt om gymträning Nybörjare

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej!

Hur många dagar i veckan behöver musklerna träning för att de ska växa?

Jag funderar på att träna 4 dagar i veckan varannan dag och koncetrera mig på överkroppen.

1:a dagen halva över kroppen
    2:e vila
    3:e andra halvan av överkroppen
    4:e vila
    5:e Första delen av överkroppen igen
    6:e vila
    7:e andra delen av överkroppen igen

låter det hellt konstigt eller?
    Ska man träna någon kondition också, samma dag som man tränar?

eller är det någon annan som kan hjälpa mig med ett tränings schema?

Mvh
    Dele79

om du inte tr

Du kan dela upp på halvkropp varje pass. Verkar finns folk som gillar det.

Jag skulle dock föredra att splitta kroppen på 4 dagar, HELA kroppen även benen. Sedan beror det visserligen på hur seriös man är. Hobby tränar man utan ngn direkt hård träning tjänar du säkert mer på första alternativet.

Vad

Apos78 wrote:
    Vad är det med ben som gör att så pass många prioriterar det noll?? Förmodligen att benen inte visas upp på samma sätt som överkroppen. Ingen som ser ett par vräkiga vader under jeansen….

Det är inte bara det att det inte är så mycket skrytvärde i ett par grova ben, det är jobbigt att köra dem hårt också. Jag tror att dessa faktorer begränsar benträningsentusiasmen betydligt…

Apos78 wrote:
    Vad är det med ben som gör att så pass många prioriterar det noll?? Förmodligen att benen inte visas upp på samma sätt som överkroppen. Ingen som ser ett par vräkiga vader under jeansen….

Även om man går i kortbyxor så är ju inte vaderna de första man tänker på att visa upp när man kommer till stranden heller :p

finns inget roligare och se en bodybuildare med massiv

Nu blir jag ledsen, jag har tränat i ett år och 2 månader och jag har ALDRIG tränat ben. :(

Förresten, om man styrketränar ben, blir det inte svårt att jogga då?:

Neonight wrote:
    Hehe svårt att jogga?!?! :D Då måste du ha rätt så stora vaste interne kan man ju säga

Okej! 😮 Men mina ben ska vara till att springa. :p

Tigris wrote:
    njaa! det är riktigt fett med ett par grova ben så jag håller inte med att det inte är skrytvärde i ett par grova ben, det är väl mer det som du sa att det är jobbigt att köra ben darför kan det vara svårt att motivera sig till det särskilt i början då man mest tänker på överkropens utveckling (verkar så med de flesta iallafall).

Men ett par grova ben är absolut skrytvärde det är fett med grova ben
    :emo-thumb

Jag gillar att köra ben för att det är jobbigare än andra delar av kroppen. Skrytvärde tycker jag också att det finns, men inom en begränsad krets om man så säger…Jag har hittills inte sett någon flexa buggarna på ett uteställe, ej heller några kvällstidningstips om hur du skall bygga upp dina nedre extremiter till gigantiska proportioner. Den dag Expressen publicerar något dylikt har nog Body en upplaga på 500000 ex.

Hiiiman wrote:
    Jag tänkte också som så, att det är inte så många osm lägger märke till dina ben… Men får man en muskulös överkropp så börjar folk intressera sig för resten med ;) så då gäller det ta mig fan att träna allt !

Dessutom ser det förjälvigt ut med !

Mvh Jag

Allt är ju inte ur estetisk synvinkel heller. Det är bra med starka ben om man går upp i vikt på överkroppen. Muskulärt blir det ju obalans annars, samt att det blir jobbigare att röra sig om man gått upp mycket i muskler på överkroppen och inget på underkroppen.

Resten av kroppen växer mer om benen körs ordentligt!

Dele79 wrote:
    Hej!

Hur många dagar i veckan behöver musklerna träning för att de ska växa?

Jag funderar på att träna 4 dagar i veckan varannan dag och koncetrera mig på överkroppen.

1:a dagen halva över kroppen
    2:e vila
    3:e andra halvan av överkroppen
    4:e vila
    5:e Första delen av överkroppen igen
    6:e vila
    7:e andra delen av överkroppen igen

låter det hellt konstigt eller?
    Ska man träna någon kondition också, samma dag som man tränar?

eller är det någon annan som kan hjälpa mig med ett tränings schema?

Mvh
    Dele79

Allting beror lite på vad det är du är ute efter.
    Är du ute efter att lägga på kilo eller tappa kilo? Tränar du främst för att må bättre? Se bättre ut? Eller tränar du för att bättre på fysiken för någon sport du tränar?

Om du precis börjar komma igång och tränar mest för hälsans och utseendets skull så föreslår jag att du tränar styrka 3 gånger i veckan, kör kondition också.
    Men börja ganska lugnt och öka tempot med tiden, många som börjar med för hög målsättning och som slutar ganska snabbt för att man tröttnar på det.
    Viktigast i början tror jag är att ha kul och att inte träna för hårt, det är väldigt lätt att skada sig när man precis kommer igång eftersom kroppen inte är van vid rörelsemönstret.

Lycka till, hoppas det går bra! Berätta gärna för oss hur du valt att göra sen.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.