Home › Forums › Allmänt om gymträning › nybörjare
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 november, 2005 at 17:38 #1058089Anonym anvandareMember
hallå. Jag är väldigt smal och har alltid varit. Väger runt 60 och är 18år vilket är ganska så lite Jag funderar på om man kan ta något typ av tillskott eller så för att bli liten ”tjockare”? Som man t.ex kan köpa på hälsokosthandel eller liknande. Ska inte vara farligt på nå vis:) Jag äter jättemycket men de hjälper inte. Så tänkte att man kan ta något extra för att lägga på sig lite tänkte börja träna lite då oxå. För som de ser ut just nu känns de onödigt med de lilla fettet jag har på kroppen, om ens nått… Jaja är somsagt nybörjare på detta så jag har ingen aning så tack för all hjälp!
28 november, 2005 at 17:38 #96308Anonym anvandareMember28 november, 2005 at 17:39 #1058090Anonym anvandareMembervad
28 november, 2005 at 17:42 #1058091Anonym anvandareMemberjag
28 november, 2005 at 17:47 #1058092Anonym anvandareMemberhahah det gick helt pl
28 november, 2005 at 17:55 #1058093Anonym anvandareMemberVill du g
28 november, 2005 at 18:00 #1058094Anonym anvandareMemberAnna_H jag
28 november, 2005 at 22:05 #1058095Anonym anvandareMemberHar ni inga raster på gymnasiet? I så fall har det då förändrats sedan min tid, för sådär 3 år sedan. Ta med dig något hemifrån. En smaksatt kesoburk, macka & yoghurt, en näve nötter, några frukter eller något i den stilen. Många bäckar små…
Det upplägg som fungerade för mig under gymnasiet var:
07:00 Frukost
09:50 Mellanmål
12:00 Lunch
14:00 Mellanmål
18:00 Middag
21:00 KvällsfikaObservera att mellanmålen inte behöver ta upp så mycket rolig rasttid om man bara planerar väl. Fantasin är ofta största hindret i början. Alternativet är ju att du äter betydligt större portioner de 4 mål du äter.
Gainers är inte farliga. De innehåller ingenting du inte kan få i dig via kosten. Med tanke på innehållet är gainers ganska dyra. Räkna med minst 8:- / portion, alltså minst 240:- / månad om du tar en portion per dag. Då är det lågt räknat. Köper du i hälsokostbutik får du räkna med betydligt mer. När man hittat en produkt man trivs med är det ofta billigast att leta storförpackningar på internet. Ett billigare alternativ är att köpa storpack av proteinpulver och blanda egna drickar att ta med i en shaiker. Jag rekommenderar att du Googlar runt lite och jämför kaloriinnehåll (kcal/100g), priser och åsikter.
Jag har förövrigt själv varit kraftigt underviktig (40kg till 164cm), så jag vet hur jobbigt det är och vilken omställning som krävs för att gå upp i vikt. Bästa botemedlet är utan tvekan kunskap :read: Läs gärna på om kaloribehov och hur du själv kan räkna ut ungefär hur mycket du tar in en normal dag. Det syns nästan alltid tydligt då vad som krävs för att öka i vikt. Att snoka runt i det här forumet är en mycket bra början.:up:
29 november, 2005 at 07:51 #1058096Anonym anvandareMemberokej tack för hjälpen iaf. Men är de något sånthär man ska ha isf? Dehär låg under: protein/viktökning
[http://www.byggmuskler.nu/shop/?artnr=116&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D19%26subcategory%3D16]eller ska man ha nått sånthär:
[http://www.byggmuskler.nu/shop/?artnr=116&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D19%26subcategory%3D16]
de låg under: protein/proteintillskottBåda verkar ju öka vikten men den översta kanske är bättre. Jag är inte så haj på sånthär. Tack iaf
29 november, 2005 at 10:25 #1058097Anonym anvandareMemberAnna_H wrote:Vill du gå upp i vikt måste du ta in mer energi än du gör av med. Denna regel gäller alla alltid. Du tycker kanske själv att du äter mycket, men eftersom du inte går upp i vikt så äter du tydligen inte tillräckligt.På hälsokostaffärer kan du köpa s.k. Gainers som innehåller mycket energi och är bra sammansatt för tränande personer. Har man svårt för att trycka i sig tillräckligt med mat kan det vara ett alternativ. I första hand bör du dock se över det du äter. En bra början är att lägga till ett extra mål per dag samt öka portionerna något. Enligt det du själv anger äter du 4 mål per dag. Rimligtvis bör du kunna äta minst 5, gärna 6 mål. Ett mellanmål på förmiddagen bör du kunna lägga till samt ett kvällsmål om du inte äter middagen alltför sent.
Det kanske är viktigt att tillägga att gainers inte är särskilt optimalt att äta som mellanmål utan ska snarare tas antingen strax före, under och/eller direkt efter träningen. :bb3:
29 november, 2005 at 10:40 #1058098Anonym anvandareMemberXavier wrote:Det kanske är viktigt att tillägga att gainers inte är särskilt optimalt att äta som mellanmål utan ska snarare tas antingen strax före, under och/eller direkt efter träningen. :bb3:Precis. Gainer innehåller oftast maltodextrin som e extremt snabba kolhydrater o lämpar sig egentligen bara efter träning. Köp istället ett proteinpulver o ta en bit bröd eller frukt till det, kanske även en näve nötter.
29 november, 2005 at 15:34 #1058099Anonym anvandareMemberoj nu vart de fel… Menade:
[http://www.byggmuskler.nu/shop/show_product.asp?artnr=116&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D19%26subcategory%3D16]
eller nått sånthär:
[http://www.byggmuskler.nu/shop/show_product.asp?artnr=105&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D19%26subcategory%3D9]vilken lämpar sig bäst om jag bara vill gå upp i vikt
29 november, 2005 at 20:47 #1058100Anonym anvandareMemberTa med mackor, eller kesella som någon nämde, både bra för studierna och musklerna.
30 november, 2005 at 18:42 #1058101Anonym anvandareMemberX-amin wrote:jag är ingen framstående nisse när det kommer till kosttillskott men GAINER EXPLOSION är att föredra om du vill gå upp i vikt, ISO WHEY är bara proteintillskott, om du ska gå upp behöver du kolhydrater oxå som GAINER EXPLOSION ger.. Men Framför allt, ÄT mycket VANLIG mat ofta. Stoppa i dig något minst 1 gång var 3:e timme…tror du e lite fel på det mannen, massa snabba kolhydrater e inget bra om du skall lägga på dig massa, i sådan fall skall du blanda det med långsamma kolhydrater. Annars får du bara ett kraftigtigt blodsockerfall efter den insulinchock du får av de snabba kolhydraterna.
Lite taskigt att ge killen såna tips1 december, 2005 at 09:14 #1058102Anonym anvandareMemberEn sak kan du ändra på frukosten ät gröt typ ,havre, rågflingor, nötter,linfrön… istället för Fil å flingor..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.