Nybörjare

Home Forums Allmänt om gymträning Nybörjare

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tjena!

Är nästan helt ny med det här och har bara gymmat i nån månad för ett tag sen.

Men nu tycker jag att det är dags att ta tag i det o göra något åt saken. Visste ej vad jag riktigt skulle lägga tråden för jag behöver hjälp med rubbet.

Jag väger cirka 60 kg och är 180 cm lång. Ska tilläggas att jag har spelat fotboll i flera år och tränar fotboll 3 ggr i veckan.

Mina frågor är, hur ska jag börja träna? Ska jag använda proteinpulver och gainer? Hur ofta i veckan ska jag gymma?

Har säkert glömt nåt men men.

Sjukt tacksam för feedback o inga dryga kommentarer.

Mvh

Har du tänkt att gymma för att förbättra din fysik i fotbollen?
    Hur höga ambitioner har du med din träning?
    Om du tränar 2 ggr i veckan så får du en klar fysisk förbättring och kommer lägga på dig muskler och styrka och få ett bättre välbefinnande. Tränar du fler gånger i veckan så får du bättre utveckling.
    Det hela beror lite på vad du vill nå med din träning, vill du bara bli lite starkare och något större så räcker 2 ggr i veckan.

Mitt tips till nybörjare är att alltid ta det lugnt i början, alla som är nya på gymmet får en grym utveckling första månaden, men det har inget med att deras muskler växer snabbare i början, utan endast med att nervbanor och antal celler i musklerna som aktiveras under styrketräning ökar.

Därför vill nybörjare ofta öka mer än deras kroppar klarar av, så ta det lugnt och försök inte köra det tyngsta du kan i början, det är mer än musklerna som ska vänja sig vid tung belastning.

Lär dig rätt teknik för alla övningar, finns många youtubefilmer som visar bra tekniker för de övningar du vill köra.

Personligen tycker jag det är en bra idé att börja med maskiner första månaden, fria vikter kan vara knepigt och ”läskigt” i början, och kan också vara farligt om du inte vet hur du ska genomföra övningen. I maskiner kan du inte göra fel.

Angående proteinpulver och gainers, så kan det vara bra för att öka i vikt, du väger rätt lite så du skulle nog behöva öka din vikt om du vill bli starkare! Men om det är bra för din fotbollskarriär får du själv bestämma.

Men viktigast är att se över ditt matintag, se till att få i dig riktig mat ordentligt under dagen. Om du äter bra så är gainers rätt överflödigt speciellt för nybörjare. När du börjar träna 5-7ggr i veckan kan gainers vara nödvändigt.

hoppas det hjälpte lite iaf.

Mvh

Ursäkta för sen svar men varit på semester. Mitt mål med träningen är först o främst att gå upp i vikt och bygga muskler. Har du tips på träningsschema?

Ser bra ut, se till att få hjälp med utfall, marklyft och knäböj om du inte är säker på tekniken bara! Du kan säkert fråga någon lite snabbt om det ser bra ut när du utför dem. :)

Lycka till!

Är det något mer jag borde tänka på?

Hur många rep tex.

Nybörjare (dvs första 1-2 åren) – håll dig runt 10 reps/set och fokusera på en bra teknik. Kör du random maskinövning lite då och då så kan du köra lite tyngre då tekniken är svår att misslyckas med i en låst rörelsebana som maskiner har.

Sedan är det helt beroende på vilka mål du vill nå. Generellt sett gäller att så fort tekniken sitter bra, bålen är stabil och du vet vad du gör så kör tyngre. Sikta på max 5-6 reps/set i de lägena. Mitt tips är att dra till en atletklubb, styrkelyftarklubb/etc för tekniktips. Du kommer tjäna många kilo muskelmassa på det och slippa skador om du gör rätt från början ;)

Tack så mycket för hjälpen!!

Mvh

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.