Home › Forums › Allmänt om gymträning › Nytt schema, träna samma muskelgrupp 2 ggr i veckan?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juni, 2011 at 20:03 #52588Anonym anvandareMember11 juni, 2011 at 20:03 #129396Anonym anvandareMember
Hej! Har sedan snart ett år sedan tränat några diverse upplägg. Senaste körde jag en 4 split men har nu gjort om schemat igen.
Dag 1 – Bröst,Biceps
Övning Set Reps
Bänkpress 4 8
Bänkpress, Lutande 4 6,8
Hantelflyes 4 8,12 11×2
Lutande Hantelpress 2 8,12
Skivstångscurl 4 8
Koncentrationscurl 2 8
Kabel Curl 2 8Dag 2 – Axlar,Triceps
Övning Set Reps
Liggande tricepspress 4 8
Triceps pushdown 4 8
kickback 4 8 6
Hantelpress 4 8
Stående Militärpress 4 8
Arnoldpress 4 8Dag 3 – Rygg,Ben,Mage
Övning Set Reps
Chins alt latsd bröst 4 8
Sittande Rodd 4 8
Marklyft 4 8
Liggande lårcurl 4 10
Benspark 4 10
Sittande Vadpress 4 10
Mage x x xDag 4 – Vila
Dag 5 – Bröst,Biceps
Övning Set Reps
Bänkpress 4 8
Bänkpress, Lutande 4 8
Cable cross over 4 8
Bröstdips 4 8
Hantelcurl 4 8
Scottcurl 4 8
Hammercurl 4 8Dag 6 – Axlar,Triceps
Övning Set Reps
Liggande triceps ext cable 4 8
Triceps pushdown 4 8
Dips 4 8
Enarms hantelextention 4 8
Drag till hakan 4 8
Sittande Militärpress 4 8
Framåtlutande hantellyft 4 8Dag 7 – Rygg,Ben,Mage
Övning Set Reps
Latsdrag bak nacke 4 8
Hantelrodd 4 8
Liggande lårcurl 4 10
Benspark 4 10
Knäböj 4 8
Stående Vadpress 4 10
Mage x x xSå här kan en vecka se ut för mig, beroende på tid, jobb andra intressen etc:
Tisdag – Dag 1 – Bröst,Biceps
Onsdag – Dag 2 – Axlar,Triceps
Torsdag – Dag 3 – Rygg,Ben,Mage
Fredag – Dag 4 – Vila
Lördag – Dag 1 – Bröst,Biceps
Söndag – Dag 2 – Axlar,Triceps
Måndag – Dag 3 – Rygg,Ben,Mage
Tisdag – VilaMen…. sen kanske en vecka så ser det ut så här istället
Måndag – Dag 1 – Bröst,Biceps
Tisdag – Löpning
Onsdag – Dag 2 – Axlar,Triceps
Torsdag – Dag 3 – Rygg,Ben,Mage
Fredag – Vila
Lördag – Dag 1 Bröst,Biceps
Söndag – Dag 2 – Axlar,TricepsSeten kommer att ändras lite, försöker alltid först köra igenom alla basövningar med 4×8,12 och sedan lägga 2 set på isolator övningar istället.
Exempelvis bröst,biceps
Övning Set Reps
Bänkpress 4 8
Bänkpress, Lutande 4 6,8
Hantelflyes 4 8,12 11×2
Skivstångscurl 4 8
Koncentrationscurl 2 8
Kabel Curl 2 8 [/CODE]Som ni kan se har jag lagt till eller tagit bort diverse övningar på mitt schema. Tränar exempelvis marklyft på dag 3, men tar bort övningen på dag 7 och kör knäböj istället. Samma sak gäller för alla muskelgrupperna, kör andra övningar.
Oavsett hur mitt intresse/tid kommer att se ut i framtiden så försöker jag åtminstone alltid köra alla 3 dagarna per vecka. Men just nu i sommar har jag alltid att köra mint 6 gånger i veckan, samma muskelgrupp 2 gånger i veckan.
:what:
A.)
Hur vet man när det blir för mycket träning så att kroppen ständigt ligger i katabolt tillstånd istället för en uppbyggnads fas?
B.)
Har jag för många set någon dag, eller för många övningar?
C.)
Som ni kan se så även om jag tränar samma muskelgrupp 2 gånger i veckan så har varje pass olika övningar, kan kanske vara bra för kroppen (variation)?
D.)
Standard n00b fråga hur ser mitt schema ut?
Har märkt redan efter 2 veckor att jag har mer djup på bröstet när jag kör 4 bröstövningar gentemot bara köra bänkpress+lutande som jag gjorde innan.
Tack för att ni läste![CODE]Övning Set Reps
Bänkpress 4 8
Bänkpress, Lutande 4 6,8
Hantelflyes 4 8,12 11×2
Skivstångscurl 4 8
Koncentrationscurl 2 8
Kabel Curl 2 8 [/CODE]Som ni kan se har jag lagt till eller tagit bort diverse övningar på mitt schema. Tränar exempelvis marklyft på dag 3, men tar bort övningen på dag 7 och kör knäböj istället. Samma sak gäller för alla muskelgrupperna, kör andra övningar.
Oavsett hur mitt intresse/tid kommer att se ut i framtiden så försöker jag åtminstone alltid köra alla 3 dagarna per vecka. Men just nu i sommar har jag alltid att köra mint 6 gånger i veckan, samma muskelgrupp 2 gånger i veckan.
:what:
A.)
Hur vet man när det blir för mycket träning så att kroppen ständigt ligger i katabolt tillstånd istället för en uppbyggnads fas?
B.)
Har jag för många set någon dag, eller för många övningar?
C.)
Som ni kan se så även om jag tränar samma muskelgrupp 2 gånger i veckan så har varje pass olika övningar, kan kanske vara bra för kroppen (variation)?
D.)
Standard n00b fråga hur ser mitt schema ut?
Har märkt redan efter 2 veckor att jag har mer djup på bröstet när jag kör 4 bröstövningar gentemot bara köra bänkpress+lutande som jag gjorde innan.
Tack för att ni läste!
11 juni, 2011 at 21:24 #129397Anonym anvandareMemberOkej skall försöka att kommentera så sammanhängande som möjligt.
Dag 1 så tränar du bröst vilket aktiverar både triceps och axlar och detta kan medför att du blir övertränad eller inte får önskat resultat i muskelaturen. Sedan så tycker jag att det är lite overkill att köra lutande bänk samt lutande hantelpress. Självklart en smaksak men jag tycker att det räcker med Ex lutande hantell och bänk (plan).
Rygg ben och mage passet tenderar att bli väldigt långt samt VART ÄR MARKLYF?!?!?! Om du har svårt för den övningen så ta gärna kontakt med någon instruktör eller helst en byggare och fråga om h*n kan hjälpa dig.
Vet inte om det finns något direkt test för att kolla om du är katabol, måste väl nästan göras via inre test? Det ända jag försöker undvika är att t.ex gå ut till skolan utan att ha ätit något, tar ofta en vassle.
Vet inte om jag har hjälpt dig med något men aja. Lycka till!
Edit : Det kan hända att jag tränar samma muskelgrupp tre dagar i veckan. Beror på hur jag känner mig, ibland infinner sig bara känslan och jag lever och kan tycka att jag växer och utvecklas bättre när jag aktiverar muskeln 3 dagar i veckan. Kanske inte är optimalt men att träna muskeln 2 gånger i veckan är inte skadligt så vitt jag vet.
12 juni, 2011 at 12:28 #129398Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Okej skall försöka att kommentera så sammanhängande som möjligt.Dag 1 så tränar du bröst vilket aktiverar både triceps och axlar och detta kan medför att du blir övertränad eller inte får önskat resultat i muskelaturen. Sedan så tycker jag att det är lite overkill att köra lutande bänk samt lutande hantelpress. Självklart en smaksak men jag tycker att det räcker med Ex lutande hantell och bänk (plan).
Tjena!
Jo jag funderade också över att köra lutande hantelpress samma pass eftersom det är samma sak, får kanske ta bort övningen. Har tidigare kört bröst, axlar, triceps men det kändes inte så bra för mig, alltså jag orkade inte så mycket jämfört med upplägget jag kör med nu.
Quote:Rygg ben och mage passet tenderar att bli väldigt långt samt VART ÄR MARKLYF?!?!?! Om du har svårt för den övningen så ta gärna kontakt med någon instruktör eller helst en byggare och fråga om h*n kan hjälpa dig.Marklyft är på ben, rygg passet, dag 3, nästa dag 3 kör jag knäböj istället, och sedan är det tillbaka till marklyft igen, hänger du med
exempel
mån
tis
ons dag 3 marklyft
tors
fre
lör
sön dag 3 knäböj (marklyft borta från ryg,ben passet)
mån
tis
ons dag marklyftQuote:Vet inte om det finns något direkt test för att kolla om du är katabol, måste väl nästan göras via inre test? Det ända jag försöker undvika är att t.ex gå ut till skolan utan att ha ätit något, tar ofta en vassle.Vet inte om jag har hjälpt dig med något men aja. Lycka till!
Edit : Det kan hända att jag tränar samma muskelgrupp tre dagar i veckan. Beror på hur jag känner mig, ibland infinner sig bara känslan och jag lever och kan tycka att jag växer och utvecklas bättre när jag aktiverar muskeln 3 dagar i veckan. Kanske inte är optimalt men att träna muskeln 2 gånger i veckan är inte skadligt så vitt jag vet.
Har exakt samma känsla, vill träna mer och oftare ibland beroende på om man har tid eller lust. Skönt att veta att man inte är ensam om att träna samma muskelgrupp flera gånger i veckan då :p
Med ”katabolt” tillstånd så menade jag exempelvis om man tränar allt för ofta med samma muskler, så vill de inte gå över till anabolt tillstånd, alltså uppbyggande. Då kanske ens träning blir mer misslyckande?
Tack för responsen
16 juni, 2011 at 12:32 #129399Anonym anvandareMemberHmm synd ingen respons?
Nåväl… ska testa min variant av halvkropp istället, 4 dagar i veckan.
Dag 1 – Överkropp
Övning Set Reps
Chins, alt latsdrag.bröst 4 8
Bänkpress 4 8
Bänkpress, Lutande 4 8
Hantelflyes 2 6
Skivstångscurl 4 8
Koncentrationscurl 2 8
Triceps pushdown 4 8
Liggande Tricepspress 4 6Dag 2 – Underkropp
Knäböj 3,4 10,6
Benpress 4 10
Liggande lårcurl 4 10
Benspark 4 10
Sittande vadpress 3 10
Hängande Benlyft 4 10 x
mage, valfri 5 10 xDag 4 – Överkropp
Bänkpress 4 8
Lutande Hantelpress 4 8
Hantelflyes 2 6
Stående Militärpress 4 8
Arnoldpress 4 8
Kickback 4 8
Stående Tricepsext 4
Sittande Rodd 4 10,6Dag 5 – Underkropp
Marklyft 3,4 10,6
Benpress
Liggande lårcurl 4 10
Benspark 4 10
Stående vadpress 4 10
Liggande Benlyft 4 10
mage, valfri 5 10 x -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.