Oerfaren grabb behöver tips!

Home Forums Allmänt om gymträning Oerfaren grabb behöver tips!

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Tjena!

Började gymma för cirka 3 månader sen. I början tog jag hjälp utav en PT för att lära mig maskiner, övningar etc. Nu när jag kör själv så skulle jag villja ställa lite frågor och gärna ta emot lite tips!

*För att få maximal effekt av de 3-4 ggr. jag kör, vad bör jag äta/tänka på utanför gymmet?

*Hur mycket bör jag öka vikterna per gång? Räcker det med 0,5-1 kg på
    t.ex. biceps?

*För att träna magen brukar jag köra crunches, sneda crunches på en halvboll samt plankan. Är detta verkligen bra eller finns det mer effektiva övningar? Sen har jag en del underhudsfett på magen, hur förbränner man det på bästa sätt?

Tacksam för svar

/Fredrik

Fred1 wrote:
    *Hur mycket bör jag öka vikterna per gång? Räcker det med 0,5-1 kg på
    t.ex. biceps?
    /Fredrik

Ja, det gör det.

Fred1 wrote:
    Sen har jag en del underhudsfett på magen, hur förbränner man det på bästa sätt?
    /Fredrik

Punktförbränning funkar inte. Kardioträning och kaloriunderskott kan jag rekommendera.

Tänk på att äta vettig mat, mycket protein är bra för muskelbyggningen. Sköt sömnen.
    Bry dig inte så mycket om hur mycket vikten du ökar till väger. Bara det är tuuungt så spelar det absolut ingen roll.
    I början ökar du mer, du lär kroppen rörelsen och det känns som du blir mycket starkare redan första gångerna.
    Övningarna fungerar fint för mig, jag älskar benlyft, det bränner som faan på min mage.

Angående fettförbränningen så är det som Kri säger mycket vettigt.

Lycka till! :)

Kri wrote:
    Punktförbränning funkar inte. Kardioträning och kaloriunderskott kan jag rekommendera.

Tack för tipsen! Eftersom jag inte är så erfaren så måste jag fråga vad detta innbebär?

Marcus Hagberg wrote:
    Tänk på att äta vettig mat, mycket protein är bra för muskelbyggningen. Sköt sömnen.
    Bry dig inte så mycket om hur mycket vikten du ökar till väger. Bara det är tuuungt så spelar det absolut ingen roll.
    I början ökar du mer, du lär kroppen rörelsen och det känns som du blir mycket starkare redan första gångerna.
    Övningarna fungerar fint för mig, jag älskar benlyft, det bränner som faan på min mage.

Angående fettförbränningen så är det som Kri säger mycket vettigt.

Lycka till! :)

Hur mycket bör man sova varje natt, 7-9? Tack för tipsen!!

Fred1 wrote:
    Tack för tipsen! Eftersom jag inte är så erfaren så måste jag fråga vad detta innbebär?

Att ligga på kaloriunderskott betyder i korta drag att du äter mindre mat än du gör av med, dvs att du får i dig mindre energi än vad du gör av med och kommer således gå ned i vikt. Kardioträning är i folkmun konditionsträning. Här syftar han antagligen på promenader, crosstrainer med mera som hjälper dig att bränna lite extra energi.

hej!
    du behöver inte öka vikterna varje gång, gör det när du orkar köra mer repetitioner än tänkt.
    angående kosten kommer man långt på bra basföda kött,potatis och sunt förnuft.
    för magen är cruches den bästa enligt mig, och du kan givetvis variera lite genom att köra på boll, lägga ngn under korsrygg, en kompis som trycker på den exentriska biten m.m

Malmberg wrote:
    Att ligga på kaloriunderskott betyder i korta drag att du äter mindre mat än du gör av med, dvs att du får i dig mindre energi än vad du gör av med och kommer således gå ned i vikt. Kardioträning är i folkmun konditionsträning. Här syftar han antagligen på promenader, crosstrainer med mera som hjälper dig att bränna lite extra energi.

Okej Hur mycket mindre? låt säga att jag får i mig 2000 kalorier per dag, om jag kör på kaloriunderskott bör jag halvera denna mängd då och öka tillskottet av t.ex. proteiner?

Mankx wrote:
    hej!
    du behöver inte öka vikterna varje gång, gör det när du orkar köra mer repetitioner än tänkt.
    angående kosten kommer man långt på bra basföda kött,potatis och sunt förnuft.
    för magen är cruches den bästa enligt mig, och du kan givetvis variera lite genom att köra på boll, lägga ngn under korsrygg, en kompis som trycker på den exentriska biten m.m

Okej det var ett bra tips! Okej ska prova det också!

Fred1 wrote:
    Okej Hur mycket mindre? låt säga att jag får i mig 2000 kalorier per dag, om jag kör på kaloriunderskott bör jag halvera denna mängd då och öka tillskottet av t.ex. proteiner?

Skulle vilja veta hur gammal du är? Är inte så förtjust i att var o annan 17 åring vill deffa ner sig inför beach 2011.

Det finns 3 sätt att gå ner. Äta mindre, röra på dig mer eller både och.
    All rörelse räknas inte bara träning. Jobbar du fysiskt ett tag så behöver du mer energi och vice versa.

Läs deffguiden: [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]

PS. Tycker verkligen inte du ska ge dig på diet o deff med så lite erfarenhet av träning. Du blir automatiskt starkare, bättre kroppshållning osv bara du fortsätter träna och utvecklas sakteligen.

Fortsätt träna så kommer din kropp ändra form. När du inte tränat förut så kommer kroppen förbränna ganska mkt i början. Det är väll snarare sen när det börjar ta stopp och du vill ge det en skjuts som du kan börja fundera på kal.underskott. Tänk på att du inte kommer kunna bygga muskler på ett kal.underkskott.

Forts träna och se till att mana in alla övningar ord så fästen och muskler hänger med i utvecklingen. Lycka till!:up:

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.