- This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Olika Rep varje vecka?
Jag är ute efter att bygga massa och volym.
De senaste veckorna har jag tränat med olika antal reps varje vecka, till exempel:
Vecka 1: 6reps4sets
Vecka 2: 8reps4sets
Vecka 3:10reps4sets
Sedan börja om med 6 reps men med en tyngre vikt.
Är detta ett bra sätt att fortsätta om man vill bygga volym och samtidigt bli starkare. Eller ska man byta sets, reps och vikt bara någon gång i månaden?
Hur gör ni?
Svaaaaaaar?: 😮
Kör perioderna lite längre än bara 1 vecka … hinner inte bygga upp en styrka på bara 1 vecka…
Kör på dina perioder 6,8,10rep, men kör varje period i 4veckor istället!
Det är inte så stor skillnad mellan 6 och 10reps, med avseende på hypertrofiträning. Satsa på 4-6 och 12-15 i två olika perioder istället
Sedan är det svårt i praktiken att hålla sig till 6reps i alla set alla övningar.. bättre att ha ett slags fönster så att det är lättare att pricka rätt med vikter osv.
Till sist är det som 90annion påpekar, bättre med lite längre perioder så att man hinner få lite gensvar på sitt ombyte.
Så alltså:
tex att jag håller mig till 6 rep i 4 veckor med samma vikt?
Brukar få mindre träningsverk då? Men det kanske inte spelar någon roll
du får väl höja vikten allt eftersom du blir starkare? …
inte vet jag hur du brukar få träningsvärk men träningsvärk har inte så stark korrelation med träningsresultat så orka bry sig om det
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY