Omröstning: Stretchar du?

Home Forums Allmänt om gymträning Omröstning: Stretchar du?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 96 total)
  • Author

stretchar direkt efter passet och så brukar jag slänga in en ”genomkörare” någon gång under helgen så jag känner mig färsk inför kommande vecka.

Stretchar men borde stretcha mera!
    Borde fördubbla tiden… jag strechar ca 10 min efter passen nu.

Okej, själv brukar jag stretcha när jag kollar på film eller någon serie på kvällen efter passet.

Jag stretchar i princip hela tiden när jag tränar.

Aldrig.

Stretchar dom muskelgrupperna jag tränat direkt efter passet, tar ca 10 minuter. Benen och gluteus stretchar jag 2-3 ggr i veckan i samband med konditionsträning.

Longshot wrote:
    Jag stretchar i princip hela tiden när jag tränar.

Har läst (minns inte var så jag kan lika gärna ha drömt det) att det skall försämra styrkan akut.

Alltså streching under passet gör dig svagare inför nästa set :ph34r:

Jag brukar strunta i det, mest för att jag har leder som en 70-årig kärring. Böjer jag ut en led i ytterläge, så gör det nästan alltid ”ont-ont” och inte, som det ska, ”gott-ont”.
    Höftböjarna är ett lysande undantag. De stretchar jag ofta och med stor framgång; jag märker verkligen att det förbygger stelhet i den regionen.

Kanske inte bör ta stretchingen på så stort allvar då..

Läste några studier för någon vecka sen på pubmed där det var bevisat flertalet gånger att man tjänade bra i muskelmassa på att strecha.. För att vara exakt så var det 17% större muskeltillväxt på 12veckor för de stretchande vs icke stretchade människorna.

ontopic: Stretchar aldrig :p

Samir wrote:
    Nej, men jag försöker träna i hela rörelsebanan och få strech på så sätt .. Anser mig själv vara hyffsat böjbar trots allt =)

Samma sak gäller för mig.

Samir wrote:
    Har läst (minns inte var så jag kan lika gärna ha drömt det) att det skall försämra styrkan akut.

Alltså streching under passet gör dig svagare inför nästa set :ph34r:

”Akut” vet jag inte, men jag har också läst om studier som pekar på mindre explosivitet iaf.

Det verkar vara många som fortfarande tror att stretching kan hjälpa till med återhämtning och träningsvärk, men det är tyvärr helt fel. Personligen anser jag att stretching enbart ska utföras om du har rejäla problem med rörelseomfång eller om din idrott/sport kräver det – och i så fall ska det föregås och/eller kombineras med rörelse/mobilitetsträning.
    För att du ska bli vigare krävs sex timmar stretching i veckan. Det positiva är dock att efter sex till åtta veckor har du blivit så vig som din genetik tillåter. Att bibehålla den vigheten kräver en timme stretching i veckan.

Att stretcha efter ett träningspass är allt annat än klokt. Under ett träningspass orsakar du små mikroskopiska skador på musklerna som tränas. Du kan likna dem vid små skärsår. Om du stretchar muskeln direkt när dessa uppstått kommer du att göra dessa skärsår större – dock utan att tillföra någon tillväxtstimulans. Detta gör att det kommer att ta längre tid för kroppen att reparera och återhämta sig mellan passen.
    Att stretcha innan ett träningspass minskar din styrka och kan öka risken för skador.

Joachim Bartoll wrote:
    Det verkar vara många som fortfarande tror att stretching kan hjälpa till med återhämtning och träningsvärk, men det är tyvärr helt fel. Personligen anser jag att stretching enbart ska utföras om du har rejäla problem med rörelseomfång eller om din idrott/sport kräver det – och i så fall ska det föregås och/eller kombineras med rörelse/mobilitetsträning.
    För att du ska bli vigare krävs sex timmar stretching i veckan. Det positiva är dock att efter sex till åtta veckor har du blivit så vig som din genetik tillåter. Att bibehålla den vigheten kräver en timme stretching i veckan.

Att stretcha efter ett träningspass är allt annat än klokt. Under ett träningspass orsakar du små mikroskopiska skador på musklerna som tränas. Du kan likna dem vid små skärsår. Om du stretchar muskeln direkt när dessa uppstått kommer du att göra dessa skärsår större – dock utan att tillföra någon tillväxtstimulans. Detta gör att det kommer att ta längre tid för kroppen att reparera och återhämta sig mellan passen.
    Att stretcha innan ett träningspass minskar din styrka och kan öka risken för skador.

Intressant läsning då jag slutat stretcha överkroppen nu efter dieten för just återhämtningens skull.

Strechar då och då efter träningen men bara för att bibehålla vigheten. Dessutom kör jag en hel del yoga under veckorna. Har länge varit medveten om att det inte tillför styrketräningen något så jag gör det för att det känns bra, en kvarleva från tiden då man höll på med dans.

Joachim Bartoll wrote:

Intressant läsning, så det är alltså nästan sämre att stretcha än att inte göra de ?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 96 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.