Omröstning: Stretchar du?

Home Forums Allmänt om gymträning Omröstning: Stretchar du?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 96 total)
  • Author
    Mranderson wrote:
    Intressant läsning, så det är alltså nästan sämre att stretcha än att inte göra de ?

Vill du vara vig och leka Van Damme eller vara med i Svansjön är stretching av godo. Se till att göra det separat från styrketräningen bara.
    Vill du enbart vara smidig och eftersträva ett normalt rörelseomfång är det bättre med rörlighetsövningar där du främst stärker upp försvagade muskler – då rättar muskelobalanser oftast till sig själva.

Angående snack om hela rörelsebanor:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=22161&page=3]

Joachim Bartoll wrote:
    Personligen anser jag att stretching enbart ska utföras om du har rejäla problem med rörelseomfång eller om din idrott/sport kräver det – och i så fall ska det föregås och/eller kombineras med rörelse/mobilitetsträning.

Det tycker jag är en mycket viktig anledning till att man bör strecha/rörelseträna korta/strama muskelgrupper både ur i skadeförebyggande syfte och för att kunna utföra övningar på ett korrekt sätt.

[/QUOTE]För att du ska bli vigare krävs sex timmar stretching i veckan. Det positiva är dock att efter sex till åtta veckor har du blivit så vig som din genetik tillåter. Att bibehålla den vigheten kräver en timme stretching i veckan.[/QUOTE]

Antar att detta är baserat på någon studie. Vad som uppfattas som vigt är en tolkningsfråga. Jag tycker dock att det låter lite överdrivet med 6 timmars streching per vecka för att uppnå en förbättrad rörlighet.

Rufus wrote:
    Det tycker jag är en mycket viktig anledning till att man bör strecha/rörelseträna korta/strama muskelgrupper både ur i skadeförebyggande syfte och för att kunna utföra övningar på ett korrekt sä

Antar att detta är baserat på någon studie. Vad som uppfattas som vigt är en tolkningsfråga. Jag tycker dock att det låter lite överdrivet med 6 timmars streching per vecka för att uppnå en förbättrad rörlighet.

Vilken sorts stretch menar du? För att bli så pass vig som en övning kräver är det bästa att träna på den rörelsen. När jag ville bli vig nog att utföra ATG böj utan att bryta ryggen övade jag flera gånger i veckan på böj med kvastskaft på ryggen samt att sitta i hukande position. Kan inte tro att jag snabbare skulle ha kunnat bli funktionellt rörlig om jag stretchat varje muskel för sig. Vill man bli vig nog att köra knäböj är det bästa tillvägagångssetet att köra mycket teknikböj.

Edit: Såg att du även skrev rörelseträna, menar du med det detsamma som jag ovan beskrev?

Jag stretchar oftast inte annat än vissa leder jag anser behöver det. I de fallen stretchar jag på morgonen om jag hinner, annars kör jag lite uppvärming följt av rörlighetsträning och efter det stretchar jag. Jag är alltså inne på ungefär den linjen Bartoll talade om.

Jag anser däremot inte att det behövs 6 timmars stretching i veckan för att bli vigare, mina egna erfarenheter talar emot det. När jag var ung tränade jag en del kampsport, och särskilt på en av formerna sysslade vi med ganska intensiv stretching. Jag tror aldrig att jag någonsin stretchade sex timmar i veckan men jag blev sakta men säkert vigare, mycket vigare. Visserligen är bara detta anekdotiska bevis, men jag tror ändå att även en mindre mängd stretching än sex timmar/vecka har en effekt. Fast det förstås, motbevisa mig gärna.

Mantus wrote:
    Vill man bli vig nog att köra knäböj är det bästa tillvägagångssetet att köra mycket teknikböj.

Jag hade med problem med att göra djupa böj, fast jag löste det på ett annat sätt. Jag provade rörligheten led för led och kom fram till att fotlederna och höftlederna var mina två problemområden. Alltså koncentrerade jag mig på dem och letade upp ett par bra mobilitetsövningar som jag jobbade intensivt med. Det är vad jag tror ger snabbast resultat, att identifiera sina problemområden och lägga allt krut på dem. Allra helst i kombination med teknikböj då förstås.

Jag försöker att vara noggrann med stretchingen efter konditionsträning, tyvärr blir det så himla opraktiskt att stretcha här hemma och även utomhus så efter löpningen blir det lite för slarvigt ofta. Dessutom är jag jämt så sjukt hungrig så det blir alltid mat direkt istället och sedan hamnar jag framför datorn.:D

Men efter konditionsträning i gymmet brukar det bli rejält med stretching. Har jag konditionstränat försöker jag även stretcha någon mer gång under dagen, likaså om jag tränat ben i gymmet.

Efter annan styrketräning är det väldigt lite stretching, jag töjer egentligen bara litegrann av ren vana.

Ger jag fan i att stretcha hamstrings, höftböjare och gluteus, så kommer problemen som ett brev på posten, i form av korsryggssmärta och så vidare.

Jag förnekar inte att det antagligen är kontraproduktivt att stretcha efter träningen, men jag begriper inte riktigt hur jag ska kunna strunta i det, av ovan nämnda anledningar.

Får ta mig en funderare.

Jon Larsson wrote:
    Ger jag fan i att stretcha hamstrings, höftböjare och gluteus, så kommer problemen som ett brev på posten, i form av korsryggssmärta och så vidare.

Då har du med all sannolikhet en obalans i muskulaturen där någon muskel är försvagad och en annan överkompenserar.
    Stretching är inte lösningen på ett sådant problem, det maskerar bara symptomen.
    Om du absolut måste stretcha, gör det då separerat från styrketräningen.

Joachim Bartoll wrote:
    Då har du med all sannolikhet en obalans i muskulaturen där någon muskel är försvagad och en annan överkompenserar.
    Stretching är inte lösningen på ett sådant problem, det maskerar bara symptomen.
    Om du absolut måste stretcha, gör det då separerat från styrketräningen.

Du har antagligen rätt. Tack för svaret, Joachim.:)

Ska lägga in stretchingen på vilodagarna till att börja med, och ta mig en funderare kring vari problemet består.

Streching tycker jag är skönt efter träningen, det är en extra nedvarvning efter träningen. Iofs är det bra att strecha då jag kör Judo för man blir lite extra rörlig men jag gör det mest för att det är skönt ^^

Strechar bara efter fotbollen.
    Kan hända ibland att jag strechar ut bröst, eller när jag kör ben!

Kan hända att ja stretchar bröst och ben ibland :P

stretchar så gott som alltid lår musklerna, fick det tipset av en sjukgymnast då jag har problem med knäna. :b

jag ser ännu ingen anledning att stretcha :)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 96 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.