Omröstning: Stretchar du?

Home Forums Allmänt om gymträning Omröstning: Stretchar du?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 96 total)
  • Author

Efter att ha läst alla era inlägg så tycker jag det lutar åt att stretcha efter träningen inte tillför något, om man inte har inriktningen – kampsport eller något där man bör vara så smidig som möjligt.

Kanske ska sluta stretcha på kvällarna efter passet, och bara stretcha helkropps nån gång i veckan. (Inte så vidare förtjust i att stretcha)

Kan hända att benen får sig en genomkörare efter ett hård pass, alltså varje ben pass
    men annars händer det inte så ofta på resten av kroppen.

Brukar nästan aldrig stretcha efter passet. Kanske är det dumt, vad vet jag…

Som jag har fattat det, så finns det två skolor. Den ena menar att stretching är Jätteviktigt för att man inte ska bli stel och få ont och allt det där… Den andra anser att man inte behöver stretcha alls, utan att man mjukar upp kroppen iaf, genom att använda den. Jag kör på den sista ;)

Joachim Bartoll wrote:
    Det verkar vara många som fortfarande tror att stretching kan hjälpa till med återhämtning och träningsvärk, men det är tyvärr helt fel. Personligen anser jag att stretching enbart ska utföras om du har rejäla problem med rörelseomfång eller om din idrott/sport kräver det – och i så fall ska det föregås och/eller kombineras med rörelse/mobilitetsträning.

Att stretcha efter ett träningspass är allt annat än klokt. Under ett träningspass orsakar du små mikroskopiska skador på musklerna som tränas. Du kan likna dem vid små skärsår. Om du stretchar muskeln direkt när dessa uppstått kommer du att göra dessa skärsår större – dock utan att tillföra någon tillväxtstimulans. Detta gör att det kommer att ta längre tid för kroppen att reparera och återhämta sig mellan passen.
    Att stretcha innan ett träningspass minskar din styrka och kan öka risken för skador.

På Joachim Bartoll låter det verkligen som att det inte är bra att stretcha efter ett träningspass i alla fall.

Samir wrote:
    Har läst (minns inte var så jag kan lika gärna ha drömt det) att det skall försämra styrkan akut.

Alltså streching under passet gör dig svagare inför nästa set :ph34r:

Ah, okej, bra att veta. :up:

Det jag menade var iaf att jag stretchar i princip hela tiden, med tanke på att de flesta övningarna jag kör, är med full ROM -> dvs stretch under seten.

Tommy Karlsson wrote:
    På Joachim Bartoll låter det verkligen som att det inte är bra att stretcha efter ett träningspass i alla fall.

Sammanfattning is the shit. :D

Marcus Syvertsen wrote:
    Sammanfattning is the shit. :D

Hell yeah !:|

hur går det ihop att stretcha låren när man har ont i knäna? Sliter ju som fan på leder å ligament, beror iofs kanske lite på hur man gör. menmen

Sebastian wrote:
    hur går det ihop att stretcha låren när man har ont i knäna? Sliter ju som fan på leder å ligament, beror iofs kanske lite på hur man gör. menmen

Det vet inte jag heller, men det var vad sjukgymnasten sa att jag skulle göra..

Läste att någon sa att stretchning udner gympasset kan miska styrkan lite.
    Jag brukar alltid stretcha lite mellan olika bröst övningar för det känns skönt men diag testa jag att itne stretcha udenr passet. Jag kom fram till att det faktsikt stämmde det jag läste. fast det kändes som brösten var helt uppsvullna typ :P

Aja ingen mer stretchning udner ett gympass iaf :)

Det Bartoll skrev var ny info och klart värt att tänka på, men att sluta stretcha är för min del inget alternativ. Möjligt att jag har vant mig vid en viss nivå av rörlighet och även klart möjligt att många av oss har obalans i muskulaturen, men jag måste ändå säga att många är ohyggligt stela. Så lite stretching skulle nog göra gott hos en del av oss, oavsett nya(?) rön.

För egen del kommer det iaf bli ändring på tidpunkten när stretchingen görs. Kan ju vara värt att testa iaf…

Bump

Då jag har aningen framåtroterade axlar så har jag fått råd av en kiropraktor/massör att stretcha brösten mycket för att anledningen skulle vara att dom är för stela och krampar ihop och därmed drar med sig axlarna.

Ligger det ngt i det han säger ?

Okej, fick inget råd att träna övre rygg mer om du inte redan gör det? så att det lixom drar tillbaka axlarna?

XPEEECT wrote:
    Då jag har aningen framåtroterade axlar så har jag fått råd av en kiropraktor/massör att stretcha brösten mycket för att anledningen skulle vara att dom är för stela och krampar ihop och därmed drar med sig axlarna.

Ligger det ngt i det han säger ?

Javisst , bartoll säger ju att de inte är bra o göra det speciellt inte under träning. Han sa också att om man var tvungen och göra de skulle man göra det utanför träningen

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 96 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.