Home › Forums › Allmänt om gymträning › Omröstning: Stretchar du?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 februari, 2010 at 12:02 #528533Anonym anvandareMember
Efter gym, nej, efter kampsport, ja, för att bli vigare. Inte för att stretcha ut någon muskel.
10 februari, 2010 at 20:38 #528534Anonym anvandareMemberstretchar inte alls, har lät mej att man inte ska stretcha om man inte är/blir stel
11 februari, 2010 at 10:01 #528535Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Det verkar vara många som fortfarande tror att stretching kan hjälpa till med återhämtning och träningsvärk, men det är tyvärr helt fel. Personligen anser jag att stretching enbart ska utföras om du har rejäla problem med rörelseomfång eller om din idrott/sport kräver det – och i så fall ska det föregås och/eller kombineras med rörelse/mobilitetsträning.
För att du ska bli vigare krävs sex timmar stretching i veckan. Det positiva är dock att efter sex till åtta veckor har du blivit så vig som din genetik tillåter. Att bibehålla den vigheten kräver en timme stretching i veckan.Att stretcha efter ett träningspass är allt annat än klokt. Under ett träningspass orsakar du små mikroskopiska skador på musklerna som tränas. Du kan likna dem vid små skärsår. Om du stretchar muskeln direkt när dessa uppstått kommer du att göra dessa skärsår större – dock utan att tillföra någon tillväxtstimulans. Detta gör att det kommer att ta längre tid för kroppen att reparera och återhämta sig mellan passen.
Att stretcha innan ett träningspass minskar din styrka och kan öka risken för skador.Undrar då lite över extrem streching som du nämner. När ska man uttöva den?
11 februari, 2010 at 23:24 #528536Anonym anvandareMemberHar slutat stretcha helt. Märker ingen skillnad mot tidigare.
12 februari, 2010 at 09:23 #528537Anonym anvandareMemberHar ägnat en hel del tid så gott som dagligen åt både stretch och mobilitetsträning nu på sistone. Det är främst höften som har pinats men även övre rygg. Har inte kunnat böja ordentligt på länge pga stela höftböjare och smärta i ljumskarna.
Innan träning stretchar jag i regel inte, men det finns undantag. Höftböjarna stretchar jag t.ex oftast innan både marklyft och knäböj, det har en så pass positiv inverkan på utförandet att jag anser det värt de eventuella nackdelarna. Om man vill stretcha innan styrketräning så kan ett tips vara att välja dynamiska stretchvarianter om det är möjligt, det har så vitt jag vet inte samma negativa effekter som statisk stretching sägs ha.
13 februari, 2010 at 09:35 #528538Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Frågan man ska ställa sig är varför man ska stretcha? Det minskar inte träningsvärken eller gör muskler längre eller kortare om man inte gör det.Tycker man det känns skönt så visst kan stretcha men det är inget måste. Att stretcha innan träning eller innan ett set har dessutom kraftnedsättande effekt.
Jag stretchar vissa av mina patienter men då för att de har någon form av kontraktur/problematik i en viss muskel men för en frisk individ finns det ingen anledning av stretcha.
för rörlighet vid poseringsträning?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.