Home › Forums › Allmänt om gymträning › Önskar kritik på mitt träningsupplägg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 januari, 2012 at 16:19 #51183Anonym anvandareMember15 januari, 2012 at 16:19 #123357Anonym anvandareMember
Hej hallå i forumet! Har tränat ett tag i varierande utsträckning men har nu lagt upp ett nytt träningsschema. Har kört i två veckor och på den tiden gått upp ett kilo, vet inte om det är möjligt att gå upp så mycket muskler på en vecka eller om det är vätska/annat? Äter bra mat gjord från grunden och inget godis eller annat liknande skräp.
Träningen ser ut som följande:
Mån: Styrkepass 1
Tis: Yoga + cardio ex. 30 min crosstrainer
Ons: Crossfitpass med tabataintervaller
Tors: Löpning 5-7 km
Fre: Yoga/Bodybalance
Lör: Löpning 5-7 km
Sön: Styrkepass 2Där styrkepassen ser ut enligt följande, 1:
Smal rodd 3×12
Latsdrag 3×12
Bröstpress 3×12
Bicepscurl 3×12
tricepspress 3×12
bred rodd 3 x12
ryggresning 3×12och 2:
utfall m. kettlebell 3×12
knäböj m. kettlebell 3×12
Leg extension 3 x12
Baksida lårcurl liggande 3 x12
Diverse magövningar ex bäckenlyft, benlyft, situps 3×12
Plankan 8 x 20 sek tabataintervallJag undrar om detta är ett bra upplägg eller om jag tränar för mycket? Tyvärr har jag ganska spridda mål så jag vill både kunna springa snabbt och ganska långt samtidigt som jag vill bli stark och bygga muskler samtidigt som jag vill bli vig och smidig. Kom gärna med kritik!
15 januari, 2012 at 21:13 #123358Anonym anvandareMemberemeliemaria wrote:Hej hallå i forumet! Har tränat ett tag i varierande utsträckning men har nu lagt upp ett nytt träningsschema. Har kört i två veckor och på den tiden gått upp ett kilo, vet inte om det är möjligt att gå upp så mycket muskler på en vecka eller om det är vätska/annat? Äter bra mat gjord från grunden och inget godis eller annat liknande skräp.Träningen ser ut som följande:
Mån: Styrkepass 1
Tis: Yoga + cardio ex. 30 min crosstrainer
Ons: Crossfitpass med tabataintervaller
Tors: Löpning 5-7 km
Fre: Yoga/Bodybalance
Lör: Löpning 5-7 km
Sön: Styrkepass 2Där styrkepassen ser ut enligt följande, 1:
Smal rodd 3×12
Latsdrag 3×12
Bröstpress 3×12
Bicepscurl 3×12
tricepspress 3×12
bred rodd 3 x12
ryggresning 3×12och 2:
utfall m. kettlebell 3×12
knäböj m. kettlebell 3×12
Leg extension 3 x12
Baksida lårcurl liggande 3 x12
Diverse magövningar ex bäckenlyft, benlyft, situps 3×12
Plankan 8 x 20 sek tabataintervallJag undrar om detta är ett bra upplägg eller om jag tränar för mycket? Tyvärr har jag ganska spridda mål så jag vill både kunna springa snabbt och ganska långt samtidigt som jag vill bli stark och bygga muskler samtidigt som jag vill bli vig och smidig. Kom gärna med kritik!
Hejsan!
Jag skulle satsa på att ha i allfall 2 dagar mellab styrkepassen.
Sen kan jag också tycka att du vilar lite for sällan.
Varför kör du så många set på en och samma dag kan du inte splita upp kroppen på åtminstone 3pass per vecka.?Annars kan du ju köra med mer frekvens i din styrketräning där jag tycker du tränar en grupp bara 1 gång per vecka.
Lycka till med träningen:)’Mvh:Mats OT
15 januari, 2012 at 21:20 #123359Anonym anvandareMemberMats OT wrote:Hejsan!
Jag skulle satsa på att ha i allfall 2 dagar mellab styrkepassen.
Sen kan jag också tycka att du vilar lite for sällan.
Varför kör du så många set på en och samma dag kan du inte splita upp kroppen på åtminstone 3pass per vecka.?Annars kan du ju köra med mer frekvens i din styrketräning där jag tycker du tränar en grupp bara 1 gång per vecka.
Lycka till med träningen:)’Mvh:Mats OT
Tack så mcyket för svar! Anledningen att jag har så många set på samma dag är för att först hade jag dom på en dag och körde två gånger i veckan enligt PTs råd, men det tog sån sjukt lång tid så jag splittade och kör sedan helkropp med crossfit en gång i veckan med.
Jag ser också dagar med yoga eller promenader som vila, men jag aknske ska lägga in helt trningsfria dagar? Ger det bättre resultat? Tack för svar!
15 januari, 2012 at 22:10 #123360Anonym anvandareMemberSvårt att svara direkt på om det är bra, du har ju inget specifikt mål.
Problemet med att man ska göra allt på en gång är att det inte blir något utav nåt…Om du nu ska envisas med detta hopplock iaf så satsa iaf på att köra två helkroppspass med enbart tunga basövn som böj, bänk, chins, roddar, dips, pressar över huvudet etc.
16 januari, 2012 at 21:09 #123361Anonym anvandareMemberemeliemaria wrote:Tack så mcyket för svar! Anledningen att jag har så många set på samma dag är för att först hade jag dom på en dag och körde två gånger i veckan enligt PTs råd, men det tog sån sjukt lång tid så jag splittade och kör sedan helkropp med crossfit en gång i veckan med.Jag ser också dagar med yoga eller promenader som vila, men jag aknske ska lägga in helt trningsfria dagar? Ger det bättre resultat? Tack för svar!
Du får känna efter själv.
Jag håller med Alex om basövningar är väldigt bra att köra sen tycker jag att nån dag skall man vila helt&hållet från all träning men det är som sagt upp till var och en:)16 januari, 2012 at 21:24 #123362Anonym anvandareMemberAlex N wrote:Svårt att svara direkt på om det är bra, du har ju inget specifikt mål.
Problemet med att man ska göra allt på en gång är att det inte blir något utav nåt…Om du nu ska envisas med detta hopplock iaf så satsa iaf på att köra två helkroppspass med enbart tunga basövn som böj, bänk, chins, roddar, dips, pressar över huvudet etc.
Nej det känns inte helt bra heller men allt är för kul för att låta bli just nu Mitt mål är iallafall att få en smidig och stark (+snygg såklart) kropp och jag vill helst gå ner 5-6 kg fett. Hur tycker du jag ska ändra schemat? Ta bort något? Eller bara byta ut styrkepassen mot helkroppspass så som du beskrivit ovan? Tack för svaret!
17 januari, 2012 at 08:45 #123363Anonym anvandareMemberemeliemaria wrote:Nej det känns inte helt bra heller men allt är för kul för att låta bli just nu Mitt mål är iallafall att få en smidig och stark (+snygg såklart) kropp och jag vill helst gå ner 5-6 kg fett. Hur tycker du jag ska ändra schemat? Ta bort något? Eller bara byta ut styrkepassen mot helkroppspass så som du beskrivit ovan? Tack för svaret!Du beskrev ju i detta inlägget att du har en målbild, kör på den då.
Ett balanserat upplägg för detta ändamål skulle enligt mig vara att du kör 3 helkroppspass i veckan, tungt, basövn. Samt tar promenader på runt 45-60 min dom dagar du inte styrketränar. Svårare än så är det inte och det ÄR ett säkert kort för att nå dom målen du beskriver.
Självklart förutsätter detta att du styr upp kosten också, men det är ju självskrivet.
Försök inte göra allt på en gång, det kommer bara bli pannkaka av allt, börja i rätt ände, ta det lugnt och metodiskt och kör kontinuerligt på de förslaget jag givit dig.
Det enda som skulle kunna vara kvar av din tidigare träning som jag ser det är yogan isf. Utöver redan nämnda då.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.