Optimering styrka/kondition samtidigt.

Home Forums Allmänt om gymträning Optimering styrka/kondition samtidigt.

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag har länge sökt bästa sättet att samtidigt kunna bygga muskler och bränna fett/träna kondition.

Hittils har jag kört 5pass/vecka, 50/50 gym och kondition. Och då kört vart annat pass gym och vart annat kondition.

När jag kört gym har jag kört max 3×8 reps på varje övning och tagit ut mig ordentligt för att försöka bygga.
    När jag kört kondition så har jag till större delen kört löpning (8-10km), ibland spinning. Under tiden har jag sett till att få i mig ordentligt med proteiner (100+gram/dag), men relativt lite kolhydrater. Men Kcal åtminstånde på 2500.
    Jag upplever att det går extremt sakta att bygga, +1kg/år kanske.

Har någon erfarenhet av liknade träningsformer?
    Kan jag behöva mer kolhydrater?
    Kan det vara bättre att köra tex. 5pass gym sen vila och sedan 5pass kondition istället?
    Byta ut löppassen mot powerwalk eller intervall?

Är tacksam för alla delade erfarenheter.

Finns mängder av forskning som visar att kondition+styrketräning inte är något optimalt upplägg om man är ute efter att bygga muskler, då de både träningsformerna ”tar ut varandra”. Skulle du tex löpträna direkt efter ett styrkepass så tar det ut i princip alla de muskelbyggande signalerna kroppen skickar ut efter ett styrkepass. Och eftersom kroppen behöver ~36timmar efter ett styrkepass för att återhämta sig helt så är det ju förmodligen oklokt att tex konditionsträna under dessa timmar, om man vill försöka bygga muskler på snabbast sätt.

Upplägg som fungerar för mig när jag vill öka kondition + muskler är att köra 2 helkroppspass i veckan med basövningar och 4-6set per muskelgrupp / gång, och 1-2 konditionspass med högintensiva intervaller, tex helkropp måndag, onsdag eller torsdag, HIIT lördag kväll och söndag eftermiddag sedan börja om på måndagen. Ibland varva med att köra något lågintensivare (löptur tex) på lördagen för att behålla/öka uthållighets konditionen också. Brukar oftast kunna öka 1 eller 2 reps eller 1-2kg i vikt på vikterna måndagen efter vilket efter en tid leder till ökad muskelmassa om man fortsätter med det. Det med en ökad kondition.

Sen vet jag inte vad du väger eller om du är kille eller tjej, men är du kille och väger över 80kg så bör du försöka få i dig ännu mer än 100gram protein per dag om du eftersträvar resultat, annars kan det gå långsamt pga det också.

Tack, mycket vettigt där tror jag.

Men om man nu ska hålla gym och kondition så vitt isär som möjligt skulle det kunna vara bra att köra varannan vecka gym/kondition och tre dagars vila mellan varje?

Nej då blir träningsfrekvensen för låg.

rexlig wrote:
    Under tiden har jag sett till att få i mig ordentligt med proteiner (100+gram/dag)

Väger du 50 kg? Annars bör du nog öka på där.

Radikaal wrote:
    Finns mängder av forskning som visar att kondition+styrketräning inte är något optimalt upplägg om man är ute efter att bygga muskler, då de både träningsformerna ”tar ut varandra”. Skulle du tex löpträna direkt efter ett styrkepass så tar det ut i princip alla de muskelbyggande signalerna kroppen skickar ut efter ett styrkepass.

Är det verkligen så illa? De tar för det första inte ut varandra, styrketräningen påverkar inte konditionsutvecklingen. Och att det skulle vara så illa som du säger är mer än jag vet. Vart har du läst det?

Radikaal wrote:
    Upplägg som fungerar för mig när jag vill öka kondition + muskler är att köra 2 helkroppspass i veckan med basövningar och 4-6set per muskelgrupp

Nyfiken på ditt upplägg, men helkroppspass med 4-6 set peer grupp, blir inte passen över 2h eller?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.