Home › Forums › Allmänt om gymträning › överträning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 februari, 2006 at 18:11 #94926Anonym anvandareMember13 februari, 2006 at 18:11 #1040840Anonym anvandareMember
Hejsan
jag skulle behöva lite tankar och tips från er som kan mer än mig:nerd:
men först lite bakgrundsfaktaJag tränade under förra året 4 dagar i veckan och körde då igenom samtliga muskler en gång per vecka.
nu sedan nyår tränar jag med en ny träningspartner och vi kör på en 3 – 1 – 3 split som ser ut följande: dag1 bröst & triceps. dag2 ben & axlar. dag3 rygg & biceps. dag4 vila. dag5 upprepa.
allt går bra och jag har ökat stadigt på alla muskelgrupper tills för en 2 – 3 veckor sen då min bröstträning och framförallt mitt bänkpressande stannade av. jag får ont i ”bröstbenet” när jag kör bänk och har sedan ont både där och i ryggen under kvällen efter bröstpasset. idag sänkte jag vikten i bänken för att slippa få så ont, och kände mig då istället grymt trött i både bröst och triceps…
någon som har nån tanke??
tack på förhand13 februari, 2006 at 21:10 #1040841Anonym anvandareMemberHur många set / reps kör du under passen?
”Stannat i bänk” vad handlar det om för vikt, och hur länge har du tränat? Hur har du ökat hittills? Varierar du lätt / tungt etc?Om 3-1-3 betyder träna tre, vila en, träna tre- så tror jag du vet svaret.
Less is more, träna mindre.Personligen ökar jag bäst om jag tränar 3 pass i veckan. Andra kan träna mer och öka mer av det, men inte jag.
6 dagar i veckan i en längre period är nog i mesta laget för alla, även om man äter som en häst, sover som en stock och har testosteronnivåer som skulle få en fullblodshingst lila av avundsjuka.
13 februari, 2006 at 22:10 #1040842Anonym anvandareMemberDet handlar inte om några enorma vikter;) som tyngst under ett standard-pass kör jag väl en 3 – 4 reps på 100.
det blir rätt många set i bänken, runt 6 ”riktiga” set. därefter 3 sett lutande hantelpress och 3 set cablecross eller liknande.
stannat i bänken var väl lite fel uttryckt kanske, svårt att förklara riktigt.. har haft ont i överkroppen när vikterna har blivit tunga under de senaste bänkpress-passen. ont i bröstbenet och även i ryggen. och idag kände jag mig rejält slö i musklerna trots att jag sänkte vikterna. var helt slut efter en 8:a på 80 vilket inte borde vara några problem igentligen.. ungefär så ligger det till:O -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.