Home › Forums › Allmänt om gymträning › överträning ? tror inte de…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 februari, 2013 at 19:20 #101065Anonym anvandareMember20 februari, 2013 at 19:20 #1074296Anonym anvandareMember
Hur mycket träning av samma muskelgrupp måste man utöva i veckan för att kalla det överträning ?
Finns det några ”ca mått” eller är allt individuellt ?Jag har läst och skrivit mycket på detta forum och jag har b.la sett att endel varnar för att tillomed köra en muskelgrupp som kanske krocker med en annan dagen efter.
låt säga att du tränar axlar idag. då ska du inte träna rygg imorgon för axlarna kan komma in i någon ryggövning.
detta tycker jag låter extremt fånigt ? det kan la inte stämma?Jag går enbart på egna erfarenheter här så jag kanske har fel. men jag vet att sen när jag började träna biceps varje dag 7 dagar i veckan så har jag fått sjukt bra resultat!!
20 februari, 2013 at 20:41 #1074299Anonym anvandareMemberIndividuellt. Jag skulle la gissa på att du inte vill träna ”hjälpmusklerna” dagen efter då du bryter ner musklerna när du tränar och de inte hinner återhämta sig innan nästa pass.
Biceps 7dagar i veckan? Detta tror jag inte skall vara nyttigt då de inte får återhämta sig igen, kör du tungt nog för dagen efter mitt armpass har jag en j*vla träningsverk.
20 februari, 2013 at 20:54 #1074301Anonym anvandareMemberjag tror inte riktigt på att man bryter ner musklerna om man kör dom innan 72 timmar som många säger att en muskelgrupp skall vila. det beror la helt på hur tungt man kör dom eller ?
Tränar jag 5 övningar på axlar ena dagen så tränar jag ju inte den dagen efter såklart, men kör jag bara 1 övning på axlar så tror jag inte det är någon som helst fara att köra flera dagar i rad!
ja jag tränar biceps 7 dagar i veckan, 1 övning om dagen (olika varje gång)
och detta har faktiskt gett mer resultat, både synliga resultat och på papper.20 februari, 2013 at 21:36 #1074304Anonym anvandareMemberBeror på intensitet, sömn, kost och i regel hur hela din livssituation ser ut. Min klasskompis har skrivit lite om överträningssyndromet (OTS) om du vill läsa mer. Det finns nämligen ett flertal steg när vi kommer till överträning där viss överträning är positivt.
http://aeikinitos.blogspot.se/2012/11/the-overtraining-syndrome.html
23 februari, 2013 at 10:23 #1074393Anonym anvandareMemberkalla det överträning när muskel är överansträngd/överbelastad. när den blir det är ju individuellt.
även hur mycket vila man behöver är individuellt,samt beroende på många faktorer,ålder-fysik-jobb-säng osv……10 mars, 2013 at 19:33 #1074898Anonym anvandareMemberÖverträning är när man bryter ner muskelfibrer snabbare än dom kan repareras.
Jag körde i Fredags Triceps i 2 timmar och total vikten hamnade på +20000Kg och sen dan efter på lördag körde jag Triceps igen och då körde jag i 4 timmar och total vikten hamnade på den dan +40000Kg
Överträning existerar men det är väldigt många faktorer som måste tas in.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.