Home › Forums › Allmänt om gymträning › överviktig vill bygga och få synliga muskler samt bli smal runt midjan
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 januari, 2011 at 01:51 #54304Anonym anvandareMember4 januari, 2011 at 01:51 #136795Anonym anvandareMember
hejsan jag är 16 år och väger runt 90 kilo och är 1.78 lång är ganska överviktig har ganska mycket fett runtmidjan. Men det vill jag få bort! samtidigt som jag ökar muskelmassan. Hört att man kan deffa bort allt fett senare men vill få det på en ganska snabb period eftersom jag har tid o köra 4-5 gånger i veckan hård träning. Vill gå ner i fett och bygga upp i muskler! men jag har hört att om man har mkt fett på kroppen bygger man lättare muskler men får jag bort fettet sedan? eller ligger det bara kvar runtmidjan? öppen för alla förslag bara o prata på
4 januari, 2011 at 08:05 #136796Anonym anvandareMemberjag är inte bra på detta , men just nu kör jag tung styrke träning samt att jag äter mindre kcal än jag gör ut av med , går väll ner 100 gram per dag minst kan jag räkna ut
4 januari, 2011 at 09:01 #136797Anonym anvandareMember…
4 januari, 2011 at 12:30 #136798Anonym anvandareMemberDU kan börja med att äta oftare i mindre omgångar. De som hjälper dig mycket är intervall träning! Där förbränner du väldigt mycket fett, samtidigt som du kör intervall lek gärna lite med vikterna så ska du se resultat!
4 januari, 2011 at 12:49 #136799Anonym anvandareMemberCosma wrote:DU kan börja med att äta oftare i mindre omgångar.Varför ska han göra det? det är ändå det totala kcal intaget som räknas. Man kan ju äta tre lite större måltider än fflera små
4 januari, 2011 at 13:06 #136800Anonym anvandareMemberEnbart styrketräning kommer inte göra dina muskler synliga ifall du inte går ner i vikt.
Vad jag skulle föreslå är att du fortsätter styrketräna (gärna efter ett beprövat träningsprogram) samtidigt som du börjar äta mindre.
Det finns inga mirakelmedel eller snabbkurer, du får räkna med att det kommer ta 6 till 12 månader av bra kosthållning samt kontinuerlig träning innan några ”synliga” muskler kommer fram.*PS
6-12 månader är en ganska kort tid i träningssammanhang.4 januari, 2011 at 13:10 #136801Anonym anvandareMemberkombinera konditions träning med styrke träning och håll koll på kaloreierna du stoppar i dig
jag är ute efter samma mål som du men prioriterar konditions träningen för den bränner mycket mer kaloroer än styrketräning
däremot så bränner ju stora muskler mer på ”dygnet-runt”
4 januari, 2011 at 13:16 #136802Anonym anvandareMemberHar man blivit fet så är det mer troligt att det har bidragit negativt till ens förmåga att bygga muskler vid ett överskott. Givetvis är det inget som på något vis omöjliggör grymma resultat men rent hormonellt lär en fet kropp påverkas på ett sätt som gör ration mellan fett:fettfri massa mindre gynnsam vid uppgång.
Prioritera styrketräningen till 100%. Kondition är inte fel men inget krav för kroppskompositionen. Dock värdefullt för din hälsa och en liten extra energiförbrukare så du kan äta lite mer.
Cosma wrote:DU kan börja med att äta oftare i mindre omgångar. De som hjälper dig mycket är intervall träning! Där förbränner du väldigt mycket fett, samtidigt som du kör intervall lek gärna lite med vikterna så ska du se resultat!Intervallträning utan vidare detaljer tycker jag man ska se upp med att ge råd om. En överviktig och otränad person skall definitivt inte ge sig ut och springa hårda intervaller.
Men att till exempel intervallbasera sina promenader med lite joggning, lite gång, lite joggning, lite gång eller att till exempel köra ett intervallbaserad upplägg på stationär cykel eller roddmaskin är en annan sak.
Att äta fler gånger och mindre finns ingen anledning till.
4 januari, 2011 at 13:17 #136803Anonym anvandareMemberförlåt om jag snor tråden lite , jag väger 74,4kg och har mycket muskler men även fett. tror ni det räcker om jag äter mindre cirka 500 kcal per dag och styrketeränar samt spelar innebandy? vill bara gå ner mellan 4-6 kg och gärna inte tappa så mycket muskelmassa:) eller ska jag köra ngn form av diet?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.