Övningar och reps & Överträning

Home Forums Allmänt om gymträning Övningar och reps & Överträning

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hejsan alla ! Har lite frågor..

Hur många övningar är bäst att köra? Man vill ju få med alla delar av muskelgruppen på ett pass ?

Igår tränade jag rygg med en vän som har fått riktigt bra resultat av hans egna idéer… Vi körde 7 övningar och 10 set totalt, dvs 2 set per övning.

Innan jag jag kört för mycket på gymmet som fick mig att överträna antar jag.. jag körde 5 -6 övningar per muskelgrupp med 3-4 set.. Vilket som inte gav några bra resultat som jag inte insåg själv då..

Så jag funderar på om jag ska köra 3 övningar 3 set per övningen, eller att köra 7 övningar och 2 set på varje ? Kanske finns någon där ute som har någon erfarenhet om 7 övningar och hur det funkar ? För mig låter det väldigt mycket, men ändå 1 set mer bara..

Mvh jocke

bästa är att räkna antalet arbetsset, inte antalet övningar per se. Vad ska man ha så många övningar till?

mysglenn wrote:
    bästa är att räkna antalet arbetsset, inte antalet övningar per se. Vad ska man ha så många övningar till?

Jo det är det jag funderar på… Kanske för att träffa alla små delar?

Jag kör hellre lite färre övningar men desto fler set. Aldrig förstått mig riktigt på de som hattar runt på gymmet o kör tio olika övningar, ett set per övning, man hinner ju inte ens värma in övningen. Det är väl mest pensionärer och motionärer som gör så och resultatet blir ju därefter :ike:

r2d2r2d2 wrote:
    Jag kör hellre lite färre övningar men desto fler set. Aldrig förstått mig riktigt på de som hattar runt på gymmet o kör tio olika övningar, ett set per övning, man hinner ju inte ens värma in övningen. Det är väl mest pensionärer och motionärer som gör så och resultatet blir ju därefter :ike:

Måste säga att jag aldrig haft sån här värk i ryggen förut..

Joakim Fernström wrote:
    Måste säga att jag aldrig haft sån här värk i ryggen förut..

träningsvärk är inte korrelerat med resultat…

sen vadå ”små delar” ja ryggen har många muskler i sig men du kan ju inte tillämpa detta på en enklare muskelgrupp som tex bröst eller biceps…

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.