Partiellt djup i benpress

Home Forums Allmänt om gymträning Partiellt djup i benpress

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag har hört att det som händer när man kör partiellt djup i benpress/knäböj är att sätesmuskulaturen inte används (lika mycket).
    Personligen så kör jag väldigt mycket partiellt djup under lågreps men blev lite fundersam idag när jag plötsligt kunde slänga på vikter som hulken vilken skillnad det gör att inte köra så djupt.

Det är en fördel att inte gå jättedjupt i benpressar, risken för att skjuta ut höften/rumpan och få brådskande ärenden till Naprapat/kiropraktor blir överhängande.

Albin, men då ställer jag en motfråga: Bör du inte gå ner ganska rejält i vikter om du riskerar att få skador när du kör fulldjup? Det är väl bättre att köra resonabelt med tyngd och köra fulldjup än bronto-vikter partiellt? Detta ovannämnda såvida man inte har aktiverat sätesmuskulaturen innan i någon annan tung övning.

Undrium wrote:
    Albin, men då ställer jag en motfråga: Bör du inte gå ner ganska rejält i vikter om du riskerar att få skador när du kör fulldjup? Det är väl bättre att köra resonabelt med tyngd och köra fulldjup än bronto-vikter partiellt? Detta ovannämnda såvida man inte har aktiverat sätesmuskulaturen innan i någon annan tung övning.

Nej nu menar jag inte partiellt i form av små dips på benen utan snarare 90gradigt cirka.
    Går man för djupt så finns skaderisken där oavsett viktkåthet, det vanligaste problemen gymfolk söker naprapat/kiropraktor för med rygg beror på benpressen.
    Fulldjup skall inte köras, så enkelt är det!

Albin, ah, såg nog 90-gradigt som fulldjup och partiellt något mesigare. :)

Undrium wrote:
    Albin, ah, såg nog 90-gradigt som fulldjup och partiellt något mesigare. :)

Fulldjup i böj, hacklift ser jag som röv till vader.
    Så pratar folk om fulldjup i benpress så tolkar jag det som knäna vänder mot bröstkorgen, vi missuppfattade nog varandra lite bara.
    Man kan gå så djupt att höft/rumpa bara in skjuter ut, för det är där det börjar bli ”farligt”.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.